- 36 minutes ago
Kementerian Pendidikan melaksanakan pelbagai langkah bagi mengurangkan beban tugas guru, termasuk memansuhkan program berimpak rendah dan mengehadkan tugasan bukan akademik. Namun, sejauh mana usaha ini mampu mengembalikan fokus guru kepada tugas utama mendidik dan meningkatkan kualiti pendidikan negara?
Category
🗞
NewsTranscript
00:00Kementerian Pendidikan terus memberi tumpuan kepada isu beban tugas guru yang sekian lama menjadi antara cabaran utama sistem pendidikan negara.
00:08Terbaharu, Menteri Pendidikan Fadil Nasidik mengumumkan pemasuhan pelbagai pertandingan dan program yang dianggap tidak memberi impak langsung kepada pembelajaran
00:17termasuk pertandingan tandas tercantik, laman tercantik dan bilik terbaik sebagai sebahagian daripada tujuh langkah mengurangkan beban guru.
00:25Langkah ini hadir selepas beberapa inisiatif lain diperkenalkan sejak 2025 termasuk menghadkan sabutan hari guru, memudahkan rekod kehadiran murid, memendekkan
00:36RPH, melantik pengawas peperiksaan daripada orang awam
00:39serta menetapkan nisbah 80-20 supaya guru memberi lebih fokus kepada pengajaran berbanding tugasan bukan akademik.
00:46Setelah itu, saya akan membawakan tetamu yang sudah bersedia bersama saya dalam sudut untuk membahas mengenai perkara ini adalah Dr.
00:52Khatija Syed Hashim,
00:55Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Pendidikan Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Mara.
00:59Saya nak ucapkan terima kasih, Dr. Apa khabar?
01:01Baik.
01:02Sehat, Alhamdulillah.
01:04Sekali lagi, Dr. kita ingin membincangkan bagaimana nasib dan masa hadapan pendidikan daripada pelajar sehinggalah parang pendidik itu sendiri.
01:11Dan bercakap mengenai apa yang berlaku pada kali ini, the latest news, kita tahu kementerian kini memulakan beberapa program
01:19iaitu dianggap tidak memberi impak lah, impak ataupun dianggap tidak produktif.
01:23Namun, persoalannya adakah isu sebenar beban guru ini terletak pada program-program seperti ini yang kita kongsi
01:29yang boleh dikatakan memberi semangat ataupun kita boleh cakap more fun.
01:34ataupun masalah yang berbesar ialah sebenarnya budaya birokrasi ataupun dokumentasi yang sudah berakal lama dalam sistem pendidikan kita.
01:42Bantu kami faham, Dr.
01:43Okey, Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
01:46Selamat pagi.
01:46Selamat pagi.
01:47Sekali lagi dalam niaga awan ini membincangkan topik-topik atau aspek yang sangat dekat dengan hati kita, pendidikan.
01:54Ni nak, pendidikan dahulu lain coraknya, tujuannya.
01:58Pelajar datang ke sekolah, Encikgu mengajar. Itu sahaja.
02:02That was the very what you call that basic rule of education.
02:07Fundamental.
02:08Fundamental.
02:08Okey, kita tidak menafikan itu. Tetapi dinamik perubahan-perubahan telah berlaku.
02:14So, kalau kita faham tujuan asal, pendidikan itu sepatutnya mengajar, memberi content knowledge and skill kepada pelajar.
02:22Dan paling penting tugasan guru itu translate. Kita dah ada reference.
02:26Sejak dahulu lagi, reference ni apa?
02:28falsafah pendidikan kebangsaan.
02:30Falsafah pendidikan kebangsaan maknanya di-translate, di-transfer oleh guru di dalam kelas atau di luar kelas.
02:37Dan juga kita ada rancangan pendidikan Malaysia RPM, 2026-2035, baru saja tahun ini.
02:46Dan kedua-dua reference ini sepatutnya di-translate oleh guru.
02:52Jelas di situ. Itulah dia tujuan pendidikan.
02:54Jadi, adalah satu happy news, good news, positive news yang telah diumumkan.
02:58Salah satu langkah untuk reformasi pendidikan menaik taraf dan membina moral ataupun semangat cikgu kembali kepada the sole purpose,
03:08the primary role of education iaitu mengajar adalah dengan slowly menghapuskan, menghentikan program-program yang kurang memberi impak.
03:18Tetapi kita perlu berhati-hati.
03:20Program-program yang kurang memberi impak ini perlu ada definasi juga.
03:24Apakah program-program yang kurang memberi impak?
03:27Pada saya, amat jelas bila program-program itu kurang memberi impak, maksudnya dia lebih banyak membebankan mengambil masa guru.
03:35Sedangkan primary concern ataupun tanggungjawab utama guru itu adalah mengajar dia dalam kelas atau di luar bilik darjah.
03:41Kalau ada program-program yang sangat banyak dan padat, I don't think so. It's relevant.
03:45So, pada saya, apapun aktiviti-aktiviti beyond academic, aktiviti core curriculum dan beyond academic,
03:53maklumatnya kena jelas.
03:54Memaknai pendidikan kepada pelajar itu.
03:57Tidak boleh bergantung sangat kepada akademik sahaja.
04:00Kena ada juga aktiviti-aktiviti lain.
04:03Kalau kita faham betul-betul fasafah pendidikan negara itu, fasafah pendidikan kebangsaan,
04:07daripada sejak mereka, lebih 69 tahun itu, sebenarnya dia jeri.
04:13Membangunkan murid yang seimbang daripada aspek, empat aspek jeri.
04:17Jasmani, emosi, rohani dan intelek.
04:21Bukan intelek sahaja.
04:22Kalau menjurus atau fokus kepada akademik sahaja, itu lebih kepada intelek.
04:27What is the guarantee kalau kita memfokuskan kepada agenda-agenda atau aktiviti akademik,
04:31students kita akan lahir sebagai students yang boleh berkomunikasi, bertoleransi, ada empathy.
04:36Kita perlukan juga aktiviti-aktiviti sebegini.
04:39Tetapi aktiviti-aktiviti yang impaknya jelas, tujuannya jelas.
04:46Apa itu impak?
04:47Impak jangka masa pendek dan jangka masa panjang.
04:49Apa itu impak?
04:50Impak itu bukan beban.
04:52Impak itu maknanya student atau pelajar-pelajar yang dilahirkan daripada aktiviti-aktiviti yang kita rancang,
05:00yang kita lakukan ini akan menjadi apa?
05:02Contohnya kalau kebersihan tadi, kelas tercantik.
05:06Kalau sekadar menghapuskan, I don't think so, mungkin ubah suai kaedah.
05:12Kaedah.
05:13Instead of doing it as a competition, berskala mega, yang memerlukan banyak tenaga dan masa guru,
05:20dan paling penting financial, we do it differently.
05:22Because we want to have students yang menjaga kebersihan, berkreativiti and all that.
05:27Sekali lagi, kita perlu mentafsir dan meneliti.
05:30Jangan gopoh-gapah sangat menghapuskan semua.
05:33I do believe KPM dah filter dan telah membincangkan apakah bentuk aktiviti-aktiviti yang kurang memberi manfaat.
05:41The key word C is manfaat.
05:43Manfaat jangka masa panjang dan manfaat jangka masa pendek kepada pelajar dan guru itu sendiri.
05:49Definasi itu memang sangat penting, apa yang sudah memberi impak.
05:52Tapi, untuk kata mudahnya, kita harus memastikan program yang dilaksananya memberi manfaat lebih daripada membebankan.
05:58I like that one.
06:00Ataupun garis titik yang boleh kita membezakan ataupun mendefinasikannya.
06:05Dan KPM telah memperkenalkan tujuh langkah pengurangan beban guru,
06:09termasuk pemasuhan program yang berimpak rendah, penyederhanaan dan juga rancangan pengajaran harian RPH itu sendiri
06:16dan pelantingan pengawas perasaan daripada orang awam.
06:20Kita dah nampak yang itu ya, sedang berjalan ya.
06:22Dan selepas tahun pelaksanaannya, adakah benar-benar iaitu pendidik ataupun guru ini merasai dia punya pengurangan itu?
06:30Ataupun perubahan itu masih belum sampai ataupun masih belum dirasai sepenuhnya di peringkat sekolah terutamanya?
06:37We do it slowly.
06:38Sebab benda ini benda yang baru.
06:40Kalau orang dulu-dulu, the way they voice out, macam mana dia terbeban atau tidak ada platform.
06:47But now this, cikgu-cikgu dah ada platform.
06:49Jadi, positive news is, KPM melalui Dato' Sri Fadlina Siddiq mendengar the voices of these teachers.
06:56right, ada aktiviti-aktiviti yang memberi bebanan kepada mereka.
07:01Bebanan yang kadang-kadang boleh menyebabkan efek kepada kesihatan, physical dan juga mental.
07:08Jadi, kalau kita ukur secepat itu, I don't think so.
07:11We are doing justice.
07:12Kita perlu memberi masa.
07:14Kita perlu memberi masa.
07:15Dan paling penting, kita edarkan survey atau kaji selidik kepada cikgu-cikgu.
07:19Happiness Index, menyeluruh kepada semua guru-guru.
07:23Apakah tahap happiness index kepada guru-guru ini?
07:26We don't have to do it purposive sampling.
07:27Hanya guru-guru tertentu sahaja.
07:29We have to do it like every other schools, Semenanjung, Sabah dan Sarawak.
07:35Di bawah sistem pendidikan kita.
07:37Kita perlu menilai adakah cikgu-cikgu dengan pengurangan bebanan yang disebutkan sebentar tadi.
07:43Tujuh, tujuh langkah.
07:45Salah satu langkah adalah kita cuba masukkan program-program yang kurang memberi impak.
07:49So, saya kira masih terlalu awal tetapi we can always start.
07:54Apakah status, apakah trend cikgu dengan inisiatif-inisiatif atau reformasi yang dilakukan oleh KPM di bawah pimpinan Dato' Sri Fadina
08:05Siddiq.
08:06Bukan mudah. We can start slow.
08:09Of course.
08:09Kita boleh start kecil.
08:11Kecil.
08:12Small.
08:12Kerana kita nak lihat perubahan itu bukan mudah.
08:15Lagi-lagi kita bercakap mengenai idah menjadi tradisi ataupun kultur bertahun-tahun dah.
08:20Budaya.
08:20Ya, budaya.
08:21Budaya hampir tujuh dekat.
08:23Ya, selesa melakukannya.
08:25Ya, betul-betul.
08:25Sudah selesa dan ini adalah antara mungkin jangkaan ataupun harapan in.
08:29Next year kita nak kena lawan, kena lagi cantik ini.
08:32Kena lagi cantik.
08:33Kena lagi pandai ini kan.
08:34But at least we start.
08:35Yes, at least we start.
08:36Kita dah mula.
08:37Jadi kita tengok bagaimana perubahan-perubahan from time to time.
08:42Mengandaikan benda ni laju memberi implikasi.
08:45We are not doing justice.
08:47Right?
08:47Sebab kita punya sekolah-sekolah pun di merata tempat.
08:52We are talking about sekolah-sekolah di bandar, di luar bandar.
08:55So kita perlu lihat semula.
08:56But Alhamdulillah, ini adalah salah satu langkah yang positif.
09:01Tak lebih urus, emosi guru juga perlu diambil kira.
09:05Betul.
09:05Ini adalah transisi ataupun peralihan emosi dan juga physical work.
09:10Kita nak pastikan ia lancar.
09:12Dan Pelang Pendidikan Malaysia, doktor 2026 hingga 2035 telah menetapkan dasar 80-20.
09:19Iaitu 80% masa guru untuk pengajaran dan pembelajaran.
09:22Serta 20% untuk tugas bukan pengajaran.
09:25secara realitinya adakah sasaran ini boleh dicapai dalam sistem sekolah?
09:31Boleh tak kita nak indicate ataupun kategorize dengan begitu 80-20?
09:35Sebab kita tak tahu kan.
09:37Oh ini kita dah buat 2, 3, 4, 5 tapi mungkin pada definisi 80 mungkin kena lebih banyak lagi
09:42ataupun sudah cukup pada bahagian ini.
09:44Jadi apakah untuk kita memastikan keadilan dan juga keseimbangan 80-20 itu dapat dilaksanakan?
09:51Tanggungjawab guru yang pertama sekali seperti saya telah mention.
09:54katakan daripada awal itu adalah mengajar.
09:58Di dalam mengajar itu mesti kita letakkan, itu adalah primary.
10:02So bila letakkan percentage 80-20, I think it's of course KPM telah membuat kajian-kajian tertentu berapa-apa percentage
10:10yang sesuai untuk diletakkan.
10:12Di dalam pengajaran perlu juga difahami dalam pengajaran teknik-teknik pengajaran itu perlu juga diseditkan, boleh diseditkan, diintegrasikan juga jeri.
10:22walaupun dia berbentuk akademik tetapi dalam subjek-subjek yang kita ajarkan, kita sampaikan kepada pelajar.
10:28Contohnya subjek matematik, bukan semestinya sasarannya kepada akademik atau intelek tetapi dalam subjek matematik kita boleh integrate, embed aspek-aspek
10:38lain yang kita letakkan dalam fasa pendidikan negara.
10:40Contohnya kita belajar matematik tetapi kita belajar integrity, doing justice.
10:43Are we doing fair when you distribute numbers for example?
10:46Yang itu sendiri indirectly kita dah translate apa yang dihasratkan dalam fasa pendidikan kebangsaan dan rancangan pendidikan Malaysia 2026-2035.
10:57Maksudnya di sini bila kita mengalihkan kepada percentage, sebab isu kita adalah kita menyambut baik saranan daripada KPM di bawah
11:05Dato' Sri Fadil Nasiddiq bahawa
11:07it's about time guru itu perlu diangkat, perlu diangkat rolnya, mengajar jadi program-program yang kurang relevan itu slowly kita
11:17hapuskan dan hentikan.
11:19Jadi andaian kepada 80-20 itu sudah cukup cantik. 20% itu mungkin perlu diselitkan juga untuk professional development guru
11:25-guru.
11:27Sebab pelajar-pelajar kita dah lain, jadi guru-guru pula kena menghadapi pelajar-pelajar Gen Z, Gen Alpha dan Gen
11:34-Gen seterusnya pada masa-masa akan datang,
11:35integrasi teknologi dan sebagainya. Jadi saya rasa 20% itu perlu diletakkan aktiviti-aktiviti professional development of the teachers as
11:43well.
11:44Contohnya aspek psikosocial, emosi, yang paling penting yang saya sarankan berkali-kali, I think it's about time juga dimasukkan satu
11:52elemen penting untuk cikgu-cikgu,
11:54program identification. Identification untuk pelajar-pelajar, untuk identify pelajar-pelajar yang mempunyai isu berkaitan dengan bully, for example, mental health.
12:04itu adalah aktiviti yang bermanfaat. Bukan sahaja pada pihak guru, tetapi kepada pelajar. Sebab itu yang kita nak.
12:13Kata kunci di sini adalah, apapun impaknya, manfaat mesti dirasai bukan sahaja untuk golongan guru, tetapi murid-murid dan kita
12:22jauhkan mudarat.
12:23So dia manfaat dan mudarat. Mudarat ini termasuk dalam stress, unnecessary stress.
12:28Because sangat-sangat banyak program-program yang irrelevant.
12:33So saya rasa yang itu sudah cukup untuk diletakkan.
12:38So I'm very happy sebenarnya bila RPM telah menggariskan antara tujuh-tujuh langkah bagaimana kita mengurangkan beban tugas orang guru.
12:46Adik, beban itu memang sangat penting. Sebab kita nak bercakap mengenai 80-20 ini bukan sahaja daripada segi bukan pengajaran,
12:53tapi kita kena ambil kira juga mengenai beban ini oleh sistem sekolah pelbagai laporan, audit dan juga dokumentasi keperluan pentadbiran
13:01itu sendiri.
13:02Dan kita tahu jelas peranan guru ini bukan sahaja untuk mengajar, tetapi ada menjadi pentadbir data, pengurus program,
13:09menjalankan tugas iaitu menjadi laporan, kadang-kadang menjalankan kebajikan murid itu sendiri.
13:16Dan identification tadi kan kita cakap itu adalah antara perkara pertama, kita kenal pasti dulu apa yang perkara ini di
13:22bawah kategori apa
13:23dan macam mana kita boleh buat, apakah antara kapasiti kita ada dan kita ukur impak jangka pendek, jangka panjang ini.
13:28Tapi banyak lagi sebenarnya doktor saya nak bincangkan, tapi kita tidak mempunyai banyak masa, mungkin saya boleh nak tanyakan untuk
13:34melihat kepada peranan masa guru pada masa akan datang ini kan.
13:37kita tahu melihat informasi pendidikan dengan apa yang berlaku ketika ini, bagaimana perubahan daripada segi sistem pendidikan.
13:43Jadi apakah antara peranan guru yang pada hari ini perlu dikekaldan dan apakah antara kita lihat peranan dia mungkin perlu
13:50kita pindahkan kepada sokongan pentadbiran itu sendiri.
13:53It's about time exactly. Proses dokumentasi, birokrasi, slowly kita move.
13:58Kalau ada satu sistem atau satu keperluan untuk mewujudkan, guru bantu.
14:03sebab guru ini perlu diingatkan sekali lagi, dia tegaskan adalah mengajar.
14:07Mengajar itu dalam aspek mendidik anak-anak to translate.
14:11Saya suka sangat to translate.
14:13Fasa pendidikan kebangsaan dan juga rancangan pendidikan Malaysia 2026-2035.
14:23Kita tak nak rancangan pendidikan Malaysia 2026-2035 dan juga fasa pendidikan negara ini atau kebangsaan ini good on paper.
14:32So yang translate adalah cikgu-cikgu.
14:35So I think it's about time juga perlu ditengok, perlu dilihat kembali, perlu review tuntutan-tuntutan untuk support system.
14:43Ekosistem yang solid adalah diperlukan oleh guru-guru.
14:47Pembantu guru mungkin ataupun komunikasi yang baik antara JPN, PPD, pengutuan dan guru besar.
14:55Itu adalah ekosistem yang perlu terlibat sama sebenarnya untuk menaik tarafkan, untuk menaik tarafkan guru.
15:02Guru ini perlu dinaik tarafkan rolnya, emosinya, keseluruhannya.
15:06Bukan sahaja individu pelajar yang kita nak naikkan, Jerry tadi, just money, emosi, rohani dan internet.
15:12Tetapi guru juga, guru yang gembira, happy, stable, kurang bebanan, insyaAllah lagi efektif dan meaningful di dalam classroom.
15:21Itu yang kita inginkan.
15:23Lagi, kata mudahnya lagi bahagia.
15:26Lagi bahagia.
15:26Lagi bahagia mereka mempunyai ruang dan peluang untuk mendidik dengan lebih adil dan lebih menyeluruh.
15:32It's a fun learning.
15:34Betul.
15:34Manfaat akhirnya bukan kepada guru pendidik ini saja, tapi kepada seluruh generasi murid itu.
15:39Saya nak ucapkan terima kasih kepada Dr. Khadijah kerana bersama kami pada pagi ini.
15:44Sudah tentu kita akan bersama lagi untuk membincangkan bagaimanakah masa depan sisa pendidikan negara
15:49daripada tenaga pekerja ke bilik darjah dan keseluruhan generasi pada masa akan datang.
15:54Terima kasih, Dr. dan saya harap kita jumpa lagi.
Comments