- 5 minutes ago
Hampir tujuh dekad selepas Merdeka, wanita Malaysia mencatat kemajuan dalam pendidikan, pekerjaan dan pendapatan. Namun cabaran seterusnya adalah menterjemahkan kemajuan itu kepada pemilikan aset, perusahaan yang mampu berkembang dan kedudukan dalam sektor bernilai tinggi. Pensyarah Kanan Pusat Penyelidikan Wanita dan Gender (KANITA), USM, Dr Zaireeni Azmi membincangkan sejauh mana wanita sudah membina kuasa ekonomi dan halangan yang masih perlu dipecahkan.
Category
🗞
NewsTranscript
00:08Terima kasih kerana masih lagi setia bersama dengan Nia Gawani dan masih lagi pada hari ini bercakap mengenai dengan hari
00:15kemerdekaan Malaysia yang ke-69, hampir tujuh dekat selepas merdeka kita lihat kedudukan wanita itu dalam ekonomi Malaysia sudah pun
00:24berubah besar dan juga berubah dengan pesat.
00:26Dan kita lihat pun indeks jurang gender Malaysia meningkat kepada 0.708 pada tahun 2024 manakala penyertaan tenaga buruh wanita
00:36mencecah 56.5% dan kita lihat juga purata gaji dan juga upah bulanan wanita meningkat kepada 3,499 dan
00:46ini adalah peningkatan yang positif dan saya pasti pada tahun untuk angka 2026 juga kita dapat saksikan peningkatan yang agak
00:53ketara.
00:53Dan angka-angka ini menunjukkan kemajuan tapi mungkin sudah tiba masanya kita nak ukur kejayaan bukan sekadar melalui berapa ramai
01:00wanita bekerja ataupun mula berniaga tetapi kita nak tahu sejauh mana mereka ini mampu membina kekayaan, bagaimana mereka boleh memiliki
01:09aset dan juga membesarkan peniagaan mereka masing-masing.
01:11Jadi kerana kemerdekaan ekonomi bukan hanya tentang mempunyai pendapatan tetapi ia tentang juga mempunyai pilihan pemilikan dan juga kuasa untuk
01:21menentukan masa depan kewangan mereka sendiri.
01:23Jadi jelas selepas hampir 7 dekad kita merdeka sejauh mana wanita Malaysia sudah benar-benar merdeka dari sudut ekonomi dan
01:32apa yang masih perlu dipecahkan untuk menjadikan wanita salah satu enjin utama untuk pertumbuhan negara.
01:38Jadi untuk menjawab persoalan kami ini sudah bersedia dalam talian untuk mengelas lebih lanjut adalah Dr. Zairini Azmi, Pensyarahkanan Pusat
01:44Pendidikan Wanita dan Janda Kanita USM.
01:47Terima kasih juga Prof kerana sudi mengambil masa untuk bercakap dengan kami pada pagi ini.
01:57Dr. kalau boleh kongsikan selepas hampir 7 dekad Malaysia Merdeka ini apa antara perubahan paling besar, paling ketara yang Dr.
02:05lihat dalam kedudukan ekonomi wanita mungkin daripada sekadar membantu ekonomi keluarga pada tahun dahulu kepada menjadi pencipta pekerjaan,
02:16pemilik perniagaan dan juga menjadi tulang belakang Malaysia. Silakan Dr.
02:20Ok baik, terima kasih lagi sekali. Saya rasa kita perlu memberi pengiktirafan kepada pencapaian wanita Malaysia pada hari ini.
02:28Sudah mestinya perubahan yang paling besar adalah kedudukan wanita sendiri dari segi apa orang kata penyumang kepada ekonomi keluarga menjadi
02:38aktor ekonomi yang sangat penting dalam pembangunan negara.
02:41Itu sudah pasti kita boleh lihat dengan jelaslah dengan berapa data yang dikongsikan oleh Nabilah sendiri tadi kan.
02:48So kita tahu bahawa wanita meruskan telah bergerak lebih baik, lebih jauh selama 7 dekad ini.
02:54Kalau dahulu kita bercakap tentang peluang wanita untuk mendapatkan pendidikan dan masuk ke dunia pekerjaan, halangan-halangan yang perlu dihadapi.
03:02Dan kita katakan itulah pengukuran kepada kejayaan wanita terutama dalam sektor pekerjaan.
03:09Tetapi kita tahu juga hari ini wanita bukan sahaja berada dalam pasaran pekerjaan tapi turut menjadi golongan dalam apa orang
03:16kata sebagai profesional, sebagai usahawan, sebagai pemilik perniagaan, sebagai pencipta pekerjaan.
03:24Sebagai pemilik perniagaan dan boleh juga menawarkan pekerjaan kepada wanita yang lain.
03:27Ada juga sebahagian besar juga adalah pembina aset. Kita tak boleh menafikan pencapaian yang dicapai oleh wanita.
03:34Pun begitu dalam banyak keadaan walaupun kita mengiktiraf mereka ini bukan sahaja membantu ekonomi keluarga tapi merupakan sebahagian pada incin
03:42ekonomi negara.
03:44Tetapi kita perlu lihat dengan lebih kita perhalusi pencapaian ini tidak bermaksud bahawa kesaksamaan gender dalam ekonomi itu telah selesai.
03:53Saya perlu sebutkan di sini sebab persoalan yang lebih besar lagi adalah mungkin apabila wanita sudah mencapai tahap pendidikan dan
04:00kemahiran yang begitu tinggi.
04:02Kita lihat kepada data graduan wanita yang telah meningkat tahun 2025.
04:07Tapi adakah peluang, adakah pendapatan, adakah kuasa dan kedudukan kepimpinan yang mereka timur itu sudah setara.
04:16Maksudnya bukan sahaja dalam bidang ekonomi, dalam bidang-bidang lain juga.
04:19Sebab kita tengok memang data menunjukkan keciciran golongan wanita yang berpendidikan tinggi dalam sektor pekerjaan, dalam sektor ekonomi.
04:26Jadi kita perlu bertanya pula, bagaimana anda batu golong ini kekal berada dalam sektor pekerjaan, dalam sektor ekonomi
04:33sama ada yang terlibat dalam sektor ekonomi formal ataupun yang sektor ekonomi tidak formal.
04:40Itu sangat penting bila kita melihat tentang kemerdekaan wanita dalam sektor ekonomi.
04:47Berapa ramai yang memiliki aset, berapa ramai yang boleh mengembangkan perniagaan mereka, berapa ramai yang boleh membuat keputusan ekonomi.
04:55Jadi bila kita bercakap tetap membuka pintu kepada wanita dalam sektor ekonomi,
04:59terbanyak adalah kita nak pastikan bahawa wanita boleh masuk dalam pintu itu, dalam ruang itu, berkembang, memiliki dan memimpin.
05:08Itu isu-isu yang lebih jauh daripada sekadar berapa ramai wanita masuk dalam sektor ekonomi.
05:14Tetapi berapa ramai berkuasa sebab penyertaan ekonomi dengan kuasa ekonomi itu berbeza.
05:21Ok, terima kasih doktor atas ulasan tersebut bagaimana dengan erti kemerdekaan dan bagaimana perubahan dari segi kemerdekaan wanita
05:28kalau kita nak bandingkan dengan yang tahun-tahun sebelum.
05:31Tapi mungkin doktor boleh jelaskan juga bagaimana dari segi ukuran, bagaimana kita nak ukur kemerdekaan ekonomi wanita Malaysia hari ini.
05:39Sebab kalau sebelum ini kita lihat generasi sebelum-sebelum ini peluang wanita mendapat pendidikan dan juga keluar pekerja itu, itu
05:45adalah satu ukuran.
05:46Tapi pada sekarang ini mungkin dari segi pendapatan sendiri, bagaimana aset yang mereka miliki ataupun dari segi bagaimana mereka membina
05:55perniagaan mereka yang ada itu
05:57dan bagaimana juga mereka mempunyai kuasa untuk menutupkan masa depan kewangan mereka sendiri.
06:02Itu yang perlu kita titik beratkan sekarang.
06:04Jadi bagaimana doktor boleh kongsikan kepada wanita-wanita di luar sana yang bahawa ukuran itu sudah berbeza mengikut zaman apabila
06:12kita kini menghapiri tujuh dekat kemerdekaan.
06:15Okey, Nabila mungkin juga soalan yang kita perlu tanya sebenarnya sudahkah wanita Malaysia benar-benar merdeka dari segi ekonomi sebenarnya.
06:24Sebab saya sebutkan tadi kita sebut tentang isu pendidikan, isu mempunyai pekerjaan, mempunyai pendapatan sendiri.
06:32So, hari ini saya rasa ukuran itu perlu kita naikkan sebab wanita yang boleh bekerja tapi boleh tentu merdeka dari
06:40segi ekonomi dia.
06:41Contohnya macam mana? Contohnya wanita bekerja tetapi gaji mereka lebih rendah berbanding dengan golongan lelaki.
06:47Ataupun apa orang kata wanita berpendidikan tinggi tetapi masih kurang berada dalam jawatan pembuat keputusan.
06:55Wanita mahu bekerja tetapi mereka terpaksa mengurangkan kerja ataupun berhenti kerja ataupun keluar dari sektor kerja kerana tanggungjawab menjaga anak
07:03ataupun ahli keluarga.
07:04Ada pendapatan tapi mereka tidak mempunyai kawalan penuh terhadap wang mereka, pendapatan mereka dan juga aset mereka.
07:11Mereka berniaga tapi suka mendapat modal ataupun tidak ada rangkaian jaringan networking ataupun tidak mempunyai peluang pasaran.
07:20Ini adalah kekangan-kangan yang dihadapi oleh wanita.
07:24So, kita tak boleh nak kata sebenarnya merdeka itu hanya kerana mempunyai gaji.
07:28Tidak eh. Kita perlu lihat bahawa merdeka itu jika wanita itu mempunyai keupayaan untuk membuat keputusan tentang kehidupan dan masa
07:37depan kewangan mereka sendiri.
07:39Tak kisah dalam konteks mana kita bercakap pendapatan seri, pemilikkan aset, peluang mengembangkan perniagaan dan sebagainya.
07:45So, sebab itu yang perkara kita perlu teliti. Kita ada aset dia ke ada ke tak. Dia ada akses kepada
07:51modal ke tak.
07:52Sebab kita tahu kerajaan sendiri punya pelbagai skim, mekanisme untuk membantu golongan wanita.
07:58Tapi adakah wanita punya akses kepada skim-skim ini? Adakah mereka boleh membina perniagaan mereka?
08:05Dan paling penting adakah mereka punya kuasa buat keputusan ekonomi? Ini sangat-sangat penting untuk membezakan.
08:10Sebab bila pendapatan memberi kita kemampuan, tetapi pemilikkan dan kuasa buat keputusan kita itu memberi kita otonomi.
08:17Kita boleh bergerak sendiri.
08:18So, dalam konteks ini kita melihat berapa dan mestilah.
08:22Bila kita boleh menjana pendapatan seri, kita tak bergantung kewangan kepada suami dan keluarga.
08:28Ini kita boleh istilahkan juga sebagai kemerdekaan ekonomi.
08:32Perlu ikhtiraf. Kita perlu ikhtiraf.
08:34Ini penting sebab bila kita ada pendapatan seri, kewangan sendiri, kita boleh buat keputusan tentang hidup.
08:43Sebab kita tidak bergantung kewangan.
08:44Kita perlu lihat wang ini penting, kewangan ini penting.
08:47Janganlah kata wang bukan segala-galanya.
08:50Wang itu membantu kita membuat keputusan.
08:52Apa kita nak belanja, simpanan kita dan sebagainya.
08:56Kita tahu ramai wanita yang mengusuhai perusahaan kecil dan sederhana.
09:04Tetapi dalam sektor ini kita tahu menyumbang kepada KDNK.
09:08Dan ini kita lihat pencapaian yang banyak di capai.
09:11Maturitinya memang wanita yang menguasai.
09:13Ini adalah kemerdekaan ekonomi yang kita lihat.
09:16Mereka telah keluar daripada kecil-kecilan masuk kepada ruang sektor ekonomi yang lebih besar.
09:21Dan kita lihat ramai juga antara wanita hari ini yang mempunyai aset dan hartanah.
09:25Yang kita lihat ramailah kalau kita melihat media sosial pertama sekarang kan.
09:30Yang dibesar-besarkan, diwawarkan.
09:32Tapi kita tahu juga dasarnya adalah yes, wanita sekarang boleh memiliki kereta,
09:38memiliki rumah, memiliki tanah, boleh memiliki portfolio pelaburan.
09:42Tetapi berapa ramai? Itu persoalan ini juga.
09:45Berapa ramai? Adakah hanya tertentu kepada kelompok tertentu saja?
09:49Bagaimana kalau kita bahagikan kepada kumpulan T20, M40 dan juga B40.
09:57Berapa ramai wanita daripada kumpulan-kumpulan yang berbeza ini?
10:00Mampu untuk memiliki aset, ada pemilikan itu.
10:05Kita kata kemerdekaan-kumpulan ekonomi itu juga apabila wanita itu mampu keluar daripada
10:11cengkeram-cengkaman, unpaid work.
10:14Unpaid work. Apa dia unpaid work? Unpaid care work ini.
10:17Penjagaan ataupun beban penjagaan itu, wanita boleh keluar, wanita boleh pilih.
10:22Mereka mempunyai pilihan untuk meneruskan bekerja dan bukan terpaksa keluar daripada sektor pejabat
10:27untuk menjaga keluarga. Ataupun mereka boleh lagi menjalankan peranan mereka sebagai penjaga
10:32tapi still lagi menyumbang kepada sektor ekonomi.
10:35Barulah kita boleh sebut kemerdekaan ekonomi yang sebenar.
10:40Tapi Doktor ada sebut tadi tentang bagaimana perbezaan itu dari segi pengkelasan pendapatan T20, B40.
10:48Tapi bagaimana pula dari segi mereka yang dipisahkan ataupun kita lihat perbezaan dari segi bandar dan juga luar bandar.
10:55Adakah kita dapat perbezaan yang ketara dari segi kesedaran golongan wanita itu walaupun berada di luar bandar
11:02dan mereka sedar yang kemampuan mereka itu menjelangkaui ataupun menjangkaui apa yang mereka sedar selama ini, Doktor?
11:10Okey. So bila kita bercakap tentang wanita luar bandar, wanita bandar, kita kena faham konteksnya.
11:15Kepulauan mereka akan berbeza.
11:16Ini betapa tidak mudahnya untuk melihat isu wanita ini sebab intersectionality ada pelbagai faktor yang memegaruhi keperluan mereka.
11:27Okey mungkin saya sebutkan di sini mungkin satu skim yang kita bina untuk menolong wanita contohnya
11:34untuk keluar daripada kemiskinan, untuk memulakan perniagaan, mungkin untuk mengembangkan perniagaan.
11:39Sesuai untuk wanita di bandar sahaja.
11:41Mungkin tak sesuai untuk di luar bandar.
11:43Kita kena lihat keperluan wanita luar bandar apa dia, apa dia yang penting untuk mereka.
11:47Untuk wanita luar bandar apa dia?
11:49Kita kena ingat bahawa di bandar wanita-wanita punya akses yang lebih baik,
11:53fasiliti yang lebih baik daripada wanita luar bandar.
11:56Akses kepada internet lebih.
11:58Apa itu maklumat untuk maklumat dan apa orang kata agensi-agensi yang boleh ditemui
12:05untuk mereka dapatkan bantuan itu lebih mudah berbanding dengan wanita luar bandar.
12:09Wanita luar bandar dengan kekangan pengangkutannya dengan limitasi maklumat yang mereka perolehi.
12:14So bila kita ingin melihat keperluan wanita itu, kita kena lihatlah keperbezaan kedua kelompok ini.
12:19Kita tak boleh buat perkara rata saja.
12:21Kita kata, oh kerajaan telah mengadakan banyak skim, model untuk membantu wanita.
12:27Kita ada tekun, kita ada AM.
12:28Tapi siapa yang dapat akses itu?
12:30Wanita yang bagaimana punya akses itu?
12:32Saya percaya wanita luar bandar dalam banyak kebanyakan skim yang diperkenalkan itu,
12:38wanita luar bandar kurang maklumat satu, kurang aksesnya dua.
12:42Kurang sebab dari segi pendidikan, kita tahu pendidikannya lebih ramai berada di bandar berbanding dengan luar bandar.
12:49So keperlbagaian ini, faktor-faktor sebegini kita perlu ambil kira bila kita berkata tentang penyertaan wanita dalam ekonomi.
12:59Betul Prof, saya setuju sebab apa yang kita bincangkan sekarang terlalu surface, terlalu general untuk kita ungkapkan
13:06sebab kita perlu ambil kira mereka yang tinggal di kawasan-kawasan yang berbeza, di wilayah-wilayah yang berbeza.
13:12Dan bercakap soal ekonomi wanita ini, kalau kita nak sentuh lebih khusus, Prof, doktor ada sebutkan tadi
13:19bagaimana wanita ini sedar yang mereka boleh scale up ataupun boleh menjadi engine kepada ekonomi negara.
13:26Tapi mungkin pada satu masa mereka akan ada kecenderungan ataupun tendensi untuk berhenti di tengah jalan
13:32ataupun rasa tersekat dalam perjalanan mereka itu.
13:35mungkin disebabkan modal ataupun dari segi jaringan perniagaan mereka ataupun akses, teknologi
13:42dan semua ini adalah antara penyumbang-penyumbang yang menjadi mereka berhenti di tengah jalan.
13:48Jadi apa pandangan doktor tentang perkara ini dan bagaimana kita boleh bantu golongan ini
13:52supaya tidak berhenti di tengah jalan dan teruskan perjalanan mereka untuk menyumbang kepada ekonomi negara?
13:58Okay, baik. Kita bercakap tentang scale up tentang perkembangan perniagaan.
14:03dalam konteks perniagaan lah eh, ataupun perusahaan.
14:07Nak memulakan perniagaan dengan dengan membesar perniagaan ini adalah dua perkara yang berbeza.
14:13Okay, kita boleh buka Instagram, kita boleh buka TikTok, kita boleh guna platform e-dagang
14:18dan kita berjual lah, kita menjual, wanita menjual.
14:22Tapi untuk bergerak daripada platform-platform ini kepada perniagaan micro ini kepada perusahaan lebih besar
14:27kita perlukan modal, kita perlukan penguasaan kepada kefahaman tentang pasaran.
14:32Kita perlu penggunaan teknologi, kemahiran penggunaan teknologi.
14:37Kita perlu ada jaringan yang baik eh dan juga kemahiran pengurusan.
14:42Itu satu bila kita nak mengukur tentang kejayaan wanita dalam apa kata dalam sektor ekonomi
14:49atau dalam perniagaan ini. Perkara-perkara ini perlu diambil kira kerana dia boleh mengekang.
14:54Sebab nak bergerak micro kepada skala besar ini bukan mudah.
14:57Sebab bila perniagaan itu berkembang, perusahaan dia berkembang, dia perlukan komitmen masa yang lebih tinggi.
15:02Dia kena kerja lebih masa. Dia ada perjalanan luar daripada apa orang kata daripada keluarga dia.
15:09Kena keluar mesyuarat ke, kena keluar untuk mempromosi perniagaan dia ke.
15:13Pembesuarat dia kena pilih buat maksa yang sesuai.
15:15Kalau dia tiada ekosistem, sistem sokongan rumah tangga sama ada daripada suami ataupun daripada keluarga,
15:23maka wanita ini terpaksa memilih untuk mengekalkan skala perniagaan yang ada.
15:28Yang kecil itu pada tahap yang selesa dan yang boleh diuruskan daripada rumah.
15:33So mereka tak berani untuk keluar menyertai apa orang kata pasaran yang lebih besar.
15:40Ini sangat-sangat mempengaruhi sebab itu saya kaitkan tadi dari segi peranan wanita itu
15:47dari segi pekerjaan, penjagaan dan juga penglibatan mereka dalam sektor ekonomi itu.
15:51Dan kita tahu juga dalam dunia korporat ini dalam bila kita bercakap tentang jaringan perniagaan
15:56yang berskala besar. Kadang-kadang orang kata domain ini masih lagi dikuasai oleh
16:02golongan lelaki ataupun rangkaian lelaki, all boys club.
16:07So wanita dia mungkin ada kesukaran sikit lah dia nak tembus, orang kata nak tembus,
16:11nak masuk dalam sekel dalam likaran ini untuk mendapatkan modal, untuk mendapatkan
16:17kontrak yang bernilai tinggi ataupun untuk mendapatkan mentor, mentor industri yang strategik.
16:22Dan kita tahu yang mendominasi industri-industri juga pemain-pemainnya adalah
16:26lebih ramai golongan lelaki. Jadi bagaimana kita nak pastikan supaya lebih ramai wanita
16:32berjaya membina perusahaan ataupun syarikat yang kukuh, yang berjaya saing.
16:38Yang pertama saya rasa yang paling penting adalah anjakan mindset lah, anjakan peralih
16:43rumah dia sikit ataupun peralihan minda dia orang lah. Dia kena ubah matlamat bila dia
16:47buat perniagaan itu daripada cukup makan. Sekadarnya cukup, boleh sehari anak, boleh sehari
16:53keluarga. Kepada membina satu entiti korporat yang berjaya, yang bernilai tinggi, yang berdaya
17:00waris. Ini setiap teorinya seronoklah dengar kan? Tapi kita tahu palangan realiti hidup
17:06wanita tak macam itu. Tetapi permulaannya mungkin apa yang kita boleh gedahkan, kita
17:11biasakan, kita normalisasikan wanita dengan pemikiran bahawa awak boleh buat yang
17:17lebih baik daripada sekadar mendapat pendapatan tambahan. Bahawa perniagaan yang
17:22awak usahakan ini boleh pergi jauh, boleh mencapai yang lebih baik daripada apa yang
17:26awak ada sekarang. Itu adalah sesuatu yang kita perlu tanam, kita perlu
17:31biasakan dalam kalangan wanita. Dan ini kena bermula daripada bahawa
17:34bukan setakat bila dia orang dah nak join sektor ekonomi baru kita nak
17:37start tanam pemikiran itu. Dia bermula daripada sekolah. Bahawa wanita boleh
17:41berjaya, wanita boleh bersaing, wanita boleh jadi ketua kelas, wanita boleh
17:45main sukan dan sebagainya. Wanita boleh bersaing dengan sihat dengan lelaki. Itu
17:49kita perlu tenangkan. So apa orang kata peralihan minda ini perlu berlaku
17:54daripada ke bawah sampai ke atas lah. Sebab bukan mudah kita nak
17:58tukar mindset wanita ini. Sama yang tidak ada keyakinan diri, yang
18:02tidak ada, yang tidak pernah terdedah dengan persaingan di luar. So ini
18:06perlu dilakukan. Dan selesai mestinya dalam konteks dunia hari ini
18:11pendigitalan dengan automation dan sebagainya itu, you kenalah keluar
18:15kena dedahkan diri dengan kemahiran-kemahiran berkaitan. Tak suka pun
18:21takut pun kena lah, kena. Kena buat benda itu kan. Kena belajar,
18:25kena keluar daripada tenaga manual itu ubah kepada apa orang kata
18:31macam perisi yang perakanan yang yang yang yang agak automatik, system
18:34inventory. Kena ada sistem, kena belajar. Itu semua adalah kemahiran-kemahiran
18:39yang perlu dipelajari dan of course saya rasa perlu juga ada mentor. Ini saya
18:44rasa sangat-sangat penting. Kena ada bibingan yang strategi. Bukan
18:48sangat mentor, saya juga percaya kepada sponsor. Mentor ni kadang dia
18:52nasihat saja. Dia boleh nasihat kita, dia boleh bagi panduan dan
18:56sebagainya. Tapi kalau sponsor ni dia akan bawa kita bersama. Dia
19:00dedahkan kita kepada dunia korporat tu. Dia perkenalkan kita. Dia letak
19:04kita ke depan, bukan di belakang. So wanita perlu lebih orang kata
19:08lebih asertif, lebih ke depan dalam memainkan peranan sebagai
19:13sebagai sponsor. Bukan sebagai mentor saja. Mentor ni kita bercakap dah
19:16kadang-kadang mentor kita, mak kita yang dalam meniaga. Ataupun
19:19saudara kita. Ataupun influencer-influencer yang kita kenal melalui
19:22iti tok dan Instagram. Tapi sponsor ni adalah yang membawa kita
19:26bersama. Dan wanita yang berjaya perlu ada sikap yang lebih
19:29responsiflah kepada keperluan wanita-wanita ini. Sebab kita tahu
19:33sebagian besar wanita tu tidak mendapat akses peluang yang sama.
19:37So bawa mereka untuk berjaya. Wanita luar bandar contohnya.
19:41Wanita golongan rentang contohnya. Yang baru keluar daripada orang kata
19:45keluarga ataupun rumah tangga yang penuh toksik. Contohnya
19:49mereka tak memulakan langkah baru. Perlukah sponsor yang boleh bawa mereka.
19:53Saya suka aspirasi dan juga semangat doktor itu tadi. Bagaimana
19:57wanita ini perlu ada peralian minda untuk berjaya dan terus berjaya
20:01bergerak ke depan. Tapi semua aspirasi ini tak akan berjaya tanpa
20:06dasar polisi yang jelas. Jadi pada pandangan doktor sendiri adakah
20:10dasar ekonomi negara kita hari ini dibentuk dengan mengambil kira
20:14realiti kehidupan wanita modern hari ini ataupun masih lagi berasaskan
20:19model lama yang menganggap tanggungjawab penjagaan keluarga itu
20:23diletakkan di atas bahu wanita.
20:26Saya rasa kerajaan kita ada usaha. Kita telah cuba mengarus
20:30perdanaikan gender dalam setiap polisi yang kita buat.
20:33Okey. Itu hasil desakkan daripada pemimpin-pemimpin wanita kita
20:39hasil desakkan daripada NGO-NGO wanita yang memang melihat isu wanita ini
20:44adalah isu yang sangat kritikal. Sangat penting bagi kita
20:48memastikan pembangunan negara yang lestari ya. Yang mampat.
20:53Tetapi sudut pandang gender. Kita kena-kena lihat itu.
20:58sama ada ia mampu orang kata kaka memenuhi keperluan wanita itu
21:03kalau kita ada polisi yang cantik tapi pelaksanaannya itu dijalankan oleh
21:07orang-orang tidak percaya tentang kesaksamaan gender.
21:10Dia tak jadi juga. Jadi pemikiran itu perlu daripada atas ke bawah
21:14bawah ke atas. Maksudnya semua setiap perlu melihat bahawa
21:18perlunya kita membantu, kita menolong, kita memperkasa wanita dan
21:22polisi ini ataupun dasar-dasar yang ada oleh kajian ini membantu
21:25memudahkan proses tersebut. Tapi semua orang perlu percaya.
21:29Kalau kita tak percaya kita kata sebagian besar daripada kita ni
21:32yang di bawah ni rakyat jelata percaya bahawa okey tugas wanita
21:36yang sebagai di rumah. Kita ada polisi yang cantik pun orang-orang
21:38yang punya mindang macam ni bila dipegang jawatan yang seharusnya
21:41menjalankan polisi ini tak berjaya lah polisi itu. Jadi kesedaran itu
21:46pengarus pandang gender itu perlu berlaku di semua peringkat lapisan
21:50masyarakat. Terutamanya dalam kalangan pembuat keputusan, dalam kalangan
21:55pelaksana. Di Malaysia ni kita ada banyak polisi dasar yang
22:01cantik. Itu kita harus akui. Tapi dari sudut pelaksanaan itu
22:05implementasinya cerita berbezalah. Kita kena kupas lain kali
22:10pulang. Okey saya nak sentuh sikit tentang penyertaan tenaga
22:14buruh wanita yang telah pun capai 56.6 peratus. Ini paras
22:18tinggi yang kita lihat kalau kita nak bandingkan dengan sebelum ini.
22:21lepas itu kalau kita nak bandingkan juga dalam keadaan
22:23Malaysia yang berdepan isu produktiviti dan juga penuhan
22:26penduduk. Adakah mungkin kita memperkasakan wanita sebenarnya
22:31bukan lagi agenda satu agenda sosial tapi keperluan untuk
22:34ekonomi negara? Apa pandangan doktor tentang perkara ini?
22:37Agenda wanita, pemerkasaan wanita adakah ia? Sebenarnya saya
22:43macam mana nak? Saya suka nak sebut macam ni. Okey. Saya nak
22:49sebut bahawa bila kita bercakap tentang pemerkasaan wanita itu
22:53bukan hanya agenda wanita. Kita kena ubah cara kita melihat isu ni.
22:57Yang pertama. Itu saya sebut perlaluan tahminah itu. Isu
23:00melibatkan wanita bukan semata-mata agenda agenda ataupun
23:04agenda kebajikan wanita. Dia adalah agenda pembangunan negara.
23:08Sebab bila kita bercakap tentang peluang ekonomi wanita, kita
23:11bukan bercakap tentang bagaimana nak bantu wanita. Kita
23:14sebenarnya bercakap macam mana negara nak guna sepenuhnya
23:17modal insan yang dimilikinya. Kalau kita bercakap tentang isu
23:21pendidikan, kesihatan, childcare, security, keselamatan,
23:26kepimpinan, politik dan sebagainya. Dia semua ada
23:28implikasi kepada produktiviti negara, kepada ekonomi negara,
23:32kepada kesejahteraan keluarga, kepada masa depan negara.
23:36So kita lihat semua ni daripada lensa agenda termasuklah dari
23:39segi penyertaan wanita dalam tenaga kerja ni kerana masih
23:43terdapat ketaksamaan kuasa yang menyebabkan satu kelompok
23:48tidak mendapat akses peluang dan ruang ataupun sumber yang
23:51yang sama berbanding dengan kelompok yang lain. Jadi lensa agenda
23:56apa bila kita sebut lensa agenda, dia bantu kita nak
23:59additif, nak kenal pasti. Kat mana kesaksamaan tu berlaku? Siapa
24:02yang terkesan? Mengapa ia berlaku? Tapi matlamat akhirnya bukan nak
24:06bantu wanita je. Tapi matlamat akhirnya nak bina sistem yang
24:10lebih adik, yang adik dari segi akses dan peluang yang boleh dengan
24:14secara tak langsung dia boleh bantu negara kita mencapai ataupun
24:19mengguna potensi pembangunan yang lebih tinggi. Sebab tu saya suka
24:24ulang bahawa peluang ekonomi wanita ni bukan sekadar agenda-agenda.
24:27Dia adalah strategi pertumbuhan ekonomi negara. Child care, isu
24:32child care bukan sekadar kemudahan untuk ibu bekerja. Tapi ia
24:35adalah tentang infrastruktur ekonomi. Penyertaan wanita dalam
24:38kepimpinan bukan isu representasi sahaja. Tapi dia nak
24:42mastikan negara kita ini menggunakan sepenuhnya bakat. Buat
24:46apalah wanita belajar tinggi-tinggi di universiti kan? Kalau
24:48bakat mereka tu terbuang begitu sahaja. Pengelaman mereka,
24:51perspektif mereka. Dan banyak kajian menunjukkan bila wanita terlibat
24:55dalam pembuat keputusan, sesuatu polisi ataupun dasar dia
24:58akan menjadi lebih baik dan lebih komprehensif. Dan ini sangat
25:02penting. So, begitulah bila kita melihat suatu isu tu. Jangan
25:06bila kita sebut wanita sahaja, kita tengok satu sudut sahaja
25:10bahawa ini untuk wanita. Tidak. Dia sebenarnya ada kesan dia.
25:13Limpahan kesan itu akan terasa kepada lelaki sahaja. Bila kita
25:18bercakap tentang kesaksaman gender, dia juga meringankan beban
25:22lelaki. Contohnya dalam ekonomi, kita bercakap tentang kesaksaman
25:24gender. Kita juga supaya agar lelaki juga tidak terbaban sebagai
25:28pencari nafkah utama. So, supaya lelaki juga boleh terlibat
25:32sama dalam konteks penjagaan anak. So, kalau kita ada
25:35yang disediakan di semua tempat kerja, bukan wanita je bawa
25:38anak dia, dia nenek-nenek masuk kereta pergi ke tempat kerja
25:41hantar daycare. Lelaki pun boleh buat kerja yang sama. Sebab
25:44tempat kerja dia pun ada. Walaupun bilangan pekerja lelaki tu
25:46lebih ramai wanita tetapi kita disediakan. So, dia adalah
25:49bonding dengan anak dia kan? Sebab kadang-kadang kalau kita
25:52tinggal di bandar besar ni dengan trafiknya, duduk dalam kereta
25:54sahaja sejam, dua jam, kita banyak benda kita boleh
25:57bersembang dengan anak-anak kita. So, lelaki juga boleh
25:59memainkan bandar tersebut. So, share responsibility yang kita
26:03mahu lakukan itu boleh dilakukan. Tetapi ia perlulah bermula
26:07dengan persediaan pasarana yang mesra kepada orang kata
26:11keluarga lah. Yang mesra pada keluarga. Yang mesra gender.
26:13Maksudnya lelaki wanita boleh terdapat faedah padanya. Dan ini
26:16boleh membantu ekonomi kita lah. Kan? Doktor, kita ada lagi
26:20beberapa minit sahaja. Mungkin sedikit harapan lah daripada
26:23doktor sendiri sempena kemerdekaan Malaysia negara yang
26:26ke-69 ni. Apa yang doktor harapkan perubahan terhadap
26:30kemerdekaan ekonomi wanita di Malaysia ini? Terutama bila kita
26:35cakap soal pemeriksaan wanita ni bukan lagi seperti yang kita
26:39harapkan sebelum ini. Kita nak betul-betul nak saksikan
26:41perubahan itu dan kita nak saksikan wanita menjadi pendorong
26:45ataupun menyumbang kepada enjin ekonomi kita. Silakan.
26:48Terima kasih Nabila. Saya rasa saya nak pastikan yang pertama
26:53yang asasnya nak pastikan 56.6% itu meningkatlah. Tak kekal
26:58sebagai 56.6%. Sudah semestinya. Itu yang utama. Sebab ni
27:02bila kita lihat lebih ramai wanita dalam sektor ekonomi yang
27:05terlibat sebagai bekerja. Maka dengan sendirinya kita ni
27:09masyarakat yang kata biasa melihat wanita bekerja. So itu
27:12bukan jadi tidak dipersoalkan lagi lah. Apa lagi wanita nak
27:15dalam dalam dalam dalam ekonomi kan. So bila lebih ramai
27:20wanita maka semua kemudahan-kemudahan yang kita
27:23perjuangkan yang kita minta itu akan dapat dipenuhilah sebab
27:26lebih ramai apa orang kata lebih ramai wanita. Yang kedua
27:32selama kita bercakap tentang pemekasan wanita ni kita nak
27:35bantu wanita dapatkan pendidikan, dapatkan pekerjaan,
27:38dapatkan latihan, pembiayaan dan peluang itu semua itu penting.
27:41tak boleh ditinggalkan. Tapi mungkin kita perlu bergerak
27:46kepada tahap yang lebih tinggi. Kita kena tukarkan sedikit
27:50cara pandang kita. Kita walaupun kita perlu melihat wanita
27:55sebagai kumpulan yang perlu diperkasakan, kita juga perlu
27:58melihat wanitanya sebagai sebahagian daripada kapasiti
28:01pertumbuhan ekonomi negara. Kita dah ada mindset tu bahawa
28:04wanita ini pemain penting. Kita bukan kata-kata oh wanita
28:07ketinggalan. Oh kita kena bantu wanita. Tak tak. Wanita ini
28:11adalah aset penting yang macam mana pun pastikan mereka berada
28:14dalam sektor ekonomi ni. So dasar kita perlu pastikan wanita
28:18bukan sahaja masuk dalam pasaran kerja, bukan setakat mulakan
28:21perniagaan tapi boleh berkembang, boleh memimpin, boleh
28:25memoleki aset. Apa lagi? Boleh ases pada teknologi.
28:28Ramai wanita luar bandar tak ada ases teknologi. Boleh masuk ke
28:31sektor pertumbuhan yang lebih tinggi dan of course membuat
28:35keputusan ekonomi lah. Tapi kita kena selesaikan perkara-perkara
28:38yang menghalang mereka untuk aktif dalam ekonomi ni. Banyaklah
28:42yang berkait sebut tadi. Eh.
28:44Dari seorang wanita kepada seorang wanita saya memang setuju
28:48dengan apa yang diperkatakan oleh doktor tadi. Jadi jika
28:51potensi ekonomi wanita tu dapat kita manfaatkan sepenuhnya
28:54manfaat itu bukan hanya dapat dirasa oleh wanita itu sendiri
28:58tapi kepada keluarga, komuniti dan juga keseluruhan ekonomi
29:02negara. Jadi menjelang Malaysia yang lebih maju dan juga berdaya
29:04saing, memperkasa wanita itu bukan lagi satu pilihan tapi satu
29:08keperluan. Jadi terima kasih diucatkan kepada doktor Zairini
29:12Azami atas perkongsian itu tadi dan beliau adalah merupakan
29:15pensyarahkanan pusat pendidikan wanita dan gender
29:17kanita USM. Terima kasih diucatkan sekali lagi kepada doktor dan
29:21selamat hari merdeka.
Comments