00:00pun, rumah naga, walaupun macam mana pun kita kena suka seakur yang
00:08sedangkan lidah lagi gigit kan, akan ada pasang surutnya dalam
00:13pergabungan. Jadi apa yang saya belajar adalah bila ada api
00:20kena ada air. Bila ada api kena ada airnya. Kita tak boleh
00:24api dengan api. Salahnya bila api dengan api itulah yang akan
00:27akan sampai jadi aram. Kita tak nak jadi macam itu. Jadi kita
00:32kena sentiasa ada yang mengalah tak salah kalau mengalah. Mungkin
00:38tak salah. Dan kita kena juga sentiasa menerima masing-masing
00:46seadanya. Macam mana kita menerima pasangan kita di awal
00:50perkawinan, kita juga harus menerima dia sampai bila-bila macam
00:56lima tahun pertama perkawinan adalah tempuh yang paling
01:00crucial. Pasal kalaupunlah kita dah berkenalan dengan pasangan kita
01:05sepuluh-puluh lima tahun. Yang kita berjaga lah katanya. Tapi
01:09bila berkahwin lain. Pasal kita duduk serumah. Kita akan nampak segala
01:13galanya. Dan lima tahun pertama itulah yang paling crucial. Kita kena
01:16banyak kesabaran adik semua. Banyak kesabar. Kita kena plan our future
01:22together. Dugaan daripada Allah SWT juga akan hadir pada lima tahun
01:28pertama itu. Jadi banyak-banyak kesabar. Haa. Yang ini
01:33sangat penting. Dan sentiasa ingat kita ni berkahwin adalah kerana
01:37Allah SWT.
01:38afblom.