Skip to playerSkip to main content
  • 1 day ago
مرحبًا بكم في قناة "المحاسب الجامعي" – منصتكم الأولى لتعلم كل فروع المحاسبة بأسلوب بسيط ومنهجي يلائم طلبة كلية التجارة في جميع الجامعات المصرية والعربية.
المحاسب الجامعي – شرح مبسط لكل مواد المحاسبة
📚 ماذا نقدم؟

نشرح في هذه القناة جميع مقررات المحاسبة التي يدرسها طلاب كلية التجارة على مدار السنوات الدراسية الأربعة، وتشمل:

محاسبة مالية: من المبادئ وحتى القوائم المالية الموحدة.

محاسبة شركات الأموال: الأسهم، السندات، التصفية، الدمج والاستحواذ.

محاسبة شركات الأشخاص: تأسيس الشركات، توزيع الأرباح، تغير الشركاء.

محاسبة التكاليف: تحليل التكاليف، التكاليف الصناعية، مراكز التكلفة.

المحاسبة الإدارية: التحليل المالي، الموازنات، القرارات الإدارية.

محاسبة ضريبية: ضرائب الدخل، القيمة المضافة، ضرائب الشركات.

محاسبة حكومية ومؤسسات غير هادفة للربح.

التحليل المالي والمراجعة.

🎓 مميزات القناة:

✅ شرح مبسط ومترابط يناسب كل مستويات الفهم
✅ استخدام أمثلة عملية وتمارين تطبيقية
✅ تغطية المناهج الدراسية حسب المقررات الجامعية الرسمية
✅ مراجعات نهائية قبل الامتحانات
✅ ملفات PDF مرفقة لكل درس يمكن تحميلها
✅ استجابة للأسئلة الشائعة للطلاب في التعليقات

📍 القناة مناسبة لطلاب:

كلية التجارة (نظام عربي وإنجليزي)

التعليم المفتوح والتعليم المدمج
الدبلومات المهنية في المحاسبة
الراغبين في التحضير لسوق العمل في مجال المحاسبة
🎥 انضم إلينا وتعلم المحاسبة بأسلوب عصري يناسبك.

Category

📚
Learning
Transcript
00:00بسم الله الرحمن الرحيم
00:01اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلا
00:04وأنت تجعل الحزن إن شئت سهلا
00:08النهاردة إن شاء الله مع الفيديو الثاني
00:11الجزء الثاني من قسم الخزينة
00:15وحسبة المنشآت المتخصصة
00:17ربعمية واحد وعشرين
00:19تعال بقى نشوف المثال ده كده
00:21بيقول لنا أعدى كبير الصرافين
00:24في مصرف الإنماء
00:26كشف حركة النقدية
00:28بداية اليوم كانت ده الرصيد
00:30عشر تنف
00:30اللي جي خلال اليوم من العملة
00:33مئة ألف
00:33يبقى النقدية المتاحة كلها خلال اليوم
00:36مئة وعشر ألف
00:37هنا بقى العملة ساحبه
00:39اللي هو صادر من البنك
00:41الفلوس اللي خرجت من الخزنة
00:42ستين ألف
00:43يبقى المفروض رصيد النقدية في نهاية اليوم
00:45كان خمسين ألف
00:47ده كده
00:48الكشف تحركة النقدية
00:50بقول لك في افتراض بقى
00:51بافتراض أن النقدية الموجودة
00:54فعلا لدى الصراف
00:56في نهاية اليوم بلغت كام
00:5848 ألف
00:59الرصيد التفتري
01:01بتاع كشف الحركة النهدية ده 50 ألف
01:04الرصيد الفعلي
01:06النهدية الموجودة فعلا في الخزنة
01:0848 ألف
01:09يبقى اللي في الدفاتر 50
01:10والفلوس الموجودة فعلا للنهدية الموجودة فعلا
01:1448
01:15يبقى فيه عجز كام فيه عجز 2000 ريال
01:19طرح للخمسين
01:2048
01:20العجز ده طبعا بنعمله قبله إن عليها
01:24بافتراض أن النهدية الموجودة ده
01:26الفرض الثاني بقى
01:27إن النهدية الموجودة فعلا لدى الصرف في نهاية اليوم
01:3052 ألف
01:31يبقى اللي في الدفاتر 50
01:33أجينا نعد الفلوس لإنها 52 ألف
01:36ريال يبقى فيه زيادة كام
01:38ألفين ريال المقلوب بقى
01:40قود اليومية اللازمة لإثبات العجز
01:42أو الزيادة في سجل
01:44اليومية العامة لمصرف
01:46الإنماء
01:47هنا هنفترض بقى إن في حالة العجز
01:50هنفترض كل الافتراضات
01:52بالنسبة للعجز
01:54يبقى بنفترض كل المفروض طبعا
01:56يقولي إذا قام الصرف
01:58بكذا ما قال ليش
01:59يبقى أنا بفترض كل
02:01الافتراضات بالنسبة للعجز
02:03اللي احنا استهيلنا دلوقتي
02:05تعال نحل بقى التمرين ده كده
02:07أنا عند دلوقتي
02:08الرصيد النقدية في الدفاتر 50 ألف
02:11جينا نعد الفلوس لإنها 48 ألف
02:14يبقى فيه كده
02:15فيه كده عجز
02:17أول حاجة أعملها لابد من إثبات العجز عند اكتشافه
02:23يبقى تعالى بقى هنا قيود اليومية
02:27هناخد الفرض الأول اللي هو العجز
02:29أول حاجة عند اكتشاف العجز
02:33عند اكتشاف العجز
02:35ما نجي نكتشاف العجز هنعمل ايه
02:38هنسجل قيد
02:39العجز بتاع الصندوق ده عامل ايه في الصندوق
02:42العجز نقص الصندوق
02:44يبقى الصندوق كده
02:45في جانب إيلا لإن أصله نقص
02:48هيبقى في إيلا لكن أصله يزيد
02:50يفضل في منه يبقى كده
02:52العجز خلى الصندوق في إيلا
02:54والعجز ذاته هيبقى في منه
02:55يعني القيد هيبقى
02:57من حساب عجز
03:01الخزينة
03:02إلى حساب
03:03الخزينة ذاته يبقى ده أول
03:05الحاجة عند اكتشاف العجز بس بتقيد للعجز. بكم العجز بقى? هنا
03:12خمسين نهيا بقى تمانية واربين. يبقى فيه عجز كام? الفين ريال.
03:17يبقى دي كده الالفين. انا كده عملت ايه? عند اكتشاف العجز. في
03:22تلات احتمالات بقى عندي. الاحتمال الاول ان المسؤول عن العجز مين?
03:27المسؤول عن العجز احد العملاء. احد العملاء واللي خد فيلوز زيادة.
03:32ففي الحالة دي هنحملها على حسابات الجارية الدائنة. يبقى الحساب
03:38الجاري الدائن للعملاء هيعمل ايه? هيقل? هو دائن? الدائنية هتقل?
03:44هتبقى في الحالة دي نقول من حساب الحسابات الجارية الدائنة للعملاء
03:51الى حساب ايه? احنا اتفقنا. العجز ده حساب وسيط هو والزيادة. اما
03:57نعرف السبب نلغيه. هنلغيه يبقى الى حساب عجز. يعني نخليه في
04:02ايه لها هو في منه يبقى في ايه لها عجز الخزينة ده كان بالالفين ده الاحتمال الاولاني الاحتمال التالي بقى
04:10ان الصراف هو المسؤول عن العجز الصراف هو المسؤول عن
04:32نترك لمسؤول عن عجز الخزينة. لو الصراف قام بالسددد فلوس الذيén عليه الصراف اللي عليها يبقى في الا. ويسدد الخزينة
04:50bayز من الحساب الخزينة لحساب الصراف U.
04:56يبقى ده كده الاحتمال الاول وده كده الاحتمال التاني الاحتمال التالت بقى ان ما نعرفش من المسئول عدم تحديد المسئولية
05:08يبقى هنا في حالة عدم تحديد المسئولية عند العجز او في العجز
05:22يبقى العجز هنا يحمل حساب ارباح وخسائل نقفله في ارباح وخسائل يعني هو في منه او العجز هو في منه
05:34او في كل الحالات عند اكتشاف السبب نقفله هو في منه او بقى في ايه او بقى هنا او بقى
05:42هنا او بقى نفس الكلام بوده في حالة عدم تحديد المسئولية يبقى عرفنا السبب
05:47يبقى العجز اللي في منه ده يبقى فقلة وبعدين نقوم من حساب ارباح وخسائل الى حساب عجز الخزينة بالالفين يبقى
05:58ده كده بالنسبة للعجز
06:00تبقى على بقى في حالة الزيادة بافتراض ان النقدية الموجودة لدى الصراف كانت 52 والرصيد اللي في الدفاتر 50 يبقى
06:11النقدية زايدة
06:12احنا بنبص لي الفلوس اللي موجودة فالفلوس اللي موجودة ازياد من اللي في الدفاتر يبقى في هنا ايه في زيادة
06:20خزينة
06:21زيادة الخزينة ده او اكتشفنا ان في زيادة او يبقى عند اكتشافه لابد من عمل قيم
06:28يبقى هنا هنتكلم عن زيادة الخزينة
06:32الخزينة الخزينة زادت اما الخزينة تزيد اصل وزاد الاصول اما تزيد تبقى في منه تنقص تبقى في قلب
06:43يبقى اذا هنا الخزنة هتبقى في منه يبقى من حساب الخزينة
07:02ده عند اكتشاف الزيادة خلاص اكتشافنا الزيادة عملنا لها قيد الحساب اللي هو زيادة الخزينة ده حساب
07:12وسيط يعني هساب وسيط بيقفل عند معارفة سبب الزيادة يبقى ما نعرف سبب الزيادة نقفله
07:24يعني نقفله يعني هو في جانب ايه يبقى في جانب ايه منه
07:28فتعالى بقى نحط الاحتمالات بتاعتنا الاحتمالات بتاعتنا في حالة الزيادة اول احتمال ان العميل اخذ مبلغ اقل
07:40يبقى هنا العميل اخذ مبلغ اقل يبقى الفلوس اللي هو مخدهاش دي هنرجعها لحسابه تاني
07:46اللي هو حساب الجار التاين حساب الجار التاين ده التزام على البنك
07:52الالتزام على البنك كده هيزيد اما يزيد يفضل دائم ليه لانه يعتبر في غير صالح البنك يبقى في ايه
08:01يبقى كده ده عرفت في ايه تمال ملف منه ما احنا عرفنا على طول الزيادة دي ما نعرف السبب هي
08:08والعجز نقفلها هي في ايه تبقى في منه يبقى من حساب زيادة الخزين الى حساب
08:16الحسابات الجارية الدائمة للعملاء حاجين ده واكتب المبلغ ده اول احتمال بالنسبة
08:28الزيادة الزيادة لها احتمالين اتنين بس الاحتمال التاني بقى ما نعرفش مين المسئول
08:34لم تتحدد المسئولية ما نعرفش مين المسئول عن ايه المبلغ مدام ما نعرفش يروح ارباحه
08:44الخسائر تب الزيادة دي تعتبر بنسبة ارباح وخسائر ايه ربح تعتبر ايه ربح يعني
08:50الى حساب ارباح وخسائر تب مال مين اللي في منه ما احنا اتفقنا الزيادة اما
08:57نعرف السبب سواء بتاعة العميل او لم تتحدد المسئولية برضو عرفنا السبب هتلغى
09:03يعني يفقلة تبقى في منه من حساب زيادة الخزينة الى حساب الارباح والخسائر بالالفين ريال
09:14ده كده التمرين الخاص به الزيادة او العجز بالنسبة للخزينة
09:21وعرفنا كمان ازاي بيتم اعداد كشف حركة اللي النقدية نحط في صد النهدية او المدة نجمع عليها النهدية
09:30المحصلة او الواردة من العملاء خلال اليوم يديني اجمال النهدية المتاحة
09:36نشير منها النهدية المدفوعة للعملاء اللي هي الصادرة من البنك اللي خارجها من البنك يديني رصيد النهدية اخر اليوم
09:44مثال تانا اولا المثال انا بيقول لي بقى بلغت النهدية الموجودة لدى احد صراف البنك العربي في بداية ونهاية اليوم
09:59يبقى اذا الرصيد اول اليوم 800 الف
10:04الرصيد النهدية في بداية اليوم هو 800 الف
10:06بعد كده من الواقع كشف حركة النهدية الادعاة والمسحوبات بقى
10:10تبيننا ان الايدعاة 600 الف
10:13تب بس كان في اول المدة كان 800 الف
10:15يبقى رصيد النهدية 300 الف
10:17والعملاء اوضعوا 600
10:19يديني مليون وربعمية الف ريال
10:21دى اجمال النهدية المتاحة
10:23يعني النهدية المتوفرة خلال اليوم
10:25نشيل بقى اللي تسحب المسحوبات خلال اليوم 900 الف
10:29شيلنا مسحوبات نهدية صادرة 900 الف
10:32يديني كده المفروض الرصيد الدفتري اخر اليوم
10:36دي الرصيد في الدفاتر
10:37لكن النهدية اللي فوق دي ده الرصيد الفعلي
10:42ده الرصيد اللي الفعلي
10:43فعندي الرصيد الفعلي اخر اليوم ربعمية وتمانين الف
10:48لكن الرصيد اللي في الدفاتر 500 الف
10:52يبقى الرصيد اللي في الدفاتر اكتر
10:54بس انا امتا اقول عجز وامتا اقول زيادة ببص للرصيد الفعلي.
11:00انا ببص للرصيد الفعلي عشان احدد العجز او الزيادة. فالرصيد
11:06الفعلي كان الرصيد الفعلي ربعمية وتمانين. رصيد الفعلي هون. اللي
11:13بلغت النادية الموجودة لدى احد صراف البنك. يعني عنده. فلوس اللي
11:19عنده. دي الرصيد الفعلي. لكن الخمسمية دي كده. الخمسمية اللي
11:24احنا مطلعينها دي. ده الرصيد الدفتري اللي في الدفاتر. فازن
11:28الرصيد الفعلي اقل من الدفتر. يبقى فينا ايه? فينا عجز. في هنا
11:35عجز. بعد الفحص بقى تبين. هناك شيكات قيمتها 6900 ريال صرفها
11:41بالخطأ بقيمة 9600. يعني بدل ما الصراف يصرف للعميل
11:48ستة تسعمية. لا طلع له مبلغ تسعة ستمية. يبقى هنا العميل
11:54خد فلوس زيادة. خد فلوس ايه? زيادة. فهي السبب في العجز. من ضمن
11:59اسباب العجز. وقد اقر العميل بالخطأ لان طبعا بيتم استدعاء
12:03العميل. وتم خصم المبلغ من حسابه ليه? الجاري. يبقى تعالي بقى
12:09نشوف العملية دي كده. انا اول حاجة طبعا عرفنا ازاي? نعمل كشف
12:16للتسوية بتاع النقدية دي. ده مفيش في مشكلة. تعالي الاول
12:19عملية بقى اللي هي عبارة عن هناك شيك قمته. ستة تسعمية. يبقى
12:25كده الشيك ستة تسعمية. المفروض باجل ياخد ستة تسعمية. فهنا صرف
12:30بالخطأ بقيمة تسعة ستمية. يبقى صرف تسعة ستمية. يبقى فيه كده
12:37صرف بالزيادة كان اتصرف بالزيادة ويعتبر كان اتصرف بالزيادة
12:43الفين وسبوعين. دي اتصرفت بليه? بالزيادة. يبقى انا عندي فيه
12:48زيادة كده. الزيادة دي قدت الى ايه? قدت الى عجز الخزينة. طيب احنا
12:54اقول حاجة. اول حاجة مدام فيه عجز اول حاجة. مدام اتضح من خلال كشف
13:02التسوية بتاع الخزينة. وما بين الفلوس اللي في الخزنة الفعلي ان
13:06فيه عجز. عجز كان العجز قدره كان العجز قدره عشرين الف ريال.
13:12لازم اثبت الاول قد للعجز. العجز ده هيعمل ايه في الخزنة? هنقصها.
13:17يبقى من حسان عجز الخزينة الى حسان الخزينة. بكتب قيمة العجز
13:25كله اللي هو عشرين الف. ده كده اثبات الايه? العجز. امتى نسبة
13:32العجز? عند اكتشاف العجز. بدا كده الاسبات. بعد كده بقى بشوف
13:37السبب. بشوف بقى من المسؤول عن العجز. لقيت اول حاجة في المسؤول عن
13:42العجز ان احد العملاء اخذ مبلغ زيادة. اخذ مبلغ زيادة. المبلغ اللي
13:51اللي هو بكام? بالفين ويه? وسبعمية. يبقى اخذ مبلغ زيادة
13:57الفين وسبعمية. دي تخصم من حسابات الجارية الدائنة للعميل ده?
14:04حسابات الجارية الدائنة اصلا دائنة. ما تقل تبقى في منه? لان
14:08الالتزام اللي على البنك هيقل يعتبط بالمزداد ويه? في صالح. يبقى في
14:12الحالة دي هنقول من حساب الحسابات الجارية الدائنة للعملاء الى حساب
14:20ايه الحساب بقى? اه العجز ده خلي بالك حساب وسيط. حساب
14:25وسيط يتم الغاح. الى حساب عجز الخزينة. افرض العميل ده قال لا لا
14:31انا مش عايز تخصينه من حساب الجارية. خدوا المبلغ هوا. يبقى ازا
14:35العميل هيعيد المبلغ للخزنة. يبقى في الحالة دي هنعمل ايه? لا بقى
14:41مش هنقول من حساب الحسابات الجارية الدائنة. هنقول من حساب
14:46الخزينة. ليه? ليه انه هيرجع فلوس نقدر. مش هتتخصم من حساب
14:51الجارية الدائنة. مش عايز كده. يبقى برضو نقفل الى حساب عجز
14:56الخزينة. يبقى العميل يبقى ما تتخصم من حسابات الجارية الدائنة لو
15:00وافق. او لو رد الفلوس نقدر يبقى من الخزنة العجز
15:04للخزينة. دي كده اول حاجة ان المسؤول هنا مين? احد العملاء
15:10خد مبلغ زيادة فقدى الى عجز الخزينة. بنشوف تهينيه المسؤول?
15:15بيقول لي تاني حاجة بقى. هناك فوائد صرفت لبعض العملاء
15:20بالزيادة بمبلغ سبعة تلاف وتلتمية. يبقى في هنا مبلغ
15:24بالزيادة سبعة تلاف وتلتمية. احنا كل ده كده بنحل الى عشرين الف.
15:28رجعنا منهم كان الفين وسبعمية. الفين وسبعمية اللي هي كانوا
15:33اخدها احد العملاء. في كمان عندي في مبلغ في مبلغ صرفة
15:38فوائد لبعض العملاء بالزيادة. يبقى فيه صرف زيادة سبعة تلتمية
15:44ريال. سبعة تلاف وتلتمية ريال. ولم يستدل على هؤلاء العملاء. مين
15:50صرفهم الصراف? وتقرر تحميل الصراف بهذا الخطأ لانه هو المسؤول. وقد قام
15:55الصراف بسداد نصف المبلغ وتعهد بسداد الباقي الشهر القادم. يبقى
16:04تعالى بقى بالنسبة لعملية الصراف دي بقى. يبقى احنا كده عرفنا مين
16:08المسؤول. عرفنا مين المسؤول? هنلغي الحساب الوسيط اللي هو عجز
16:13الخزينة? ونخل الصراف هو اللي مدين بالفلوس دي. يبقى من حساب
16:18الصراف الى حساب عجز الخزين. الصراف مسؤول عن كام? عن السبعة
16:24تلتمية كله. السبعة تلتمية. الصراف قال بقى انا هسدد كام? انا
16:28هسدد نصهم. هسدد ايه? نصهم. يبقى يسدد نص المبلغ ده كده. اللي هو
16:35يسدد تلت تلاف ستمية وخمسين. يبقى نوات بقى عند السجاد. هيسدد
16:41جزء. هيسدد عن طريق ليه? الخزنة. يبقى من حساب
16:46الخزينة. وهو اقول لي حساب عجز الخزينة لما العجز خلاص اتلغى.
16:50الى حساب الصراف بقى? لان هو اللي دفع الفلوس كان مديون اولا. فدفع
16:55جزء. يبقى المديونية بتاعته قلت. ان يكون مديون والمديونية تقل
17:00يبقى في الا. الا حساب الصراف بس مش بالمبلغ ده كله. ده بنصه اللي
17:07ما عباره عن تلت تلاف ستمية وخمسين في منه. و تلت تلاف ستمية وخمسين
17:13في الا. طب الباقي بقى. الباقي هيدفعه الشهر القادم. يعتبر
17:19التزام عليه. يعتبر التزام على مين? على الصراف. فبعد كده. تقرر
17:25اعتبار باقي العجز خسارة. احنا عندنا دلوقتي عشرين الف. جمعنا
17:32منهم كام? جمعنا منهم اده الفين وسبعمية. ودي سبعة
17:35تلتمية. يبقى جمعنا الفين وسبعمية زائد سبعة تلتمية. لجمعهم
17:42كده. يبقى كده عشر تلاف ريال. يبقى احنا كده اسبتنا عشر تلاف
17:48ريال. الباقي بقى باقي العجز. باقي العجز اعتبر خسارة. يبقى الباقي
17:56اللي هو العشر تلاف التانين من المم عشرين اعتبر خسارة. طب كده
18:00عارفنا السبب او عارفنا السبب. انهم نلغي عجز الخزينة هي بقى في
18:05ايه? ونحمله لأرباح وخسائر. يبقى من حساب أرباح وخسائر الى حساب
18:12عجز الخزينة بالباقي اللي هو ما عرفناش من السبب فيه اللي هو
18:18عشر تلاف ريال. يبقى ده كده بالنسبة لي العجز. في مشكلة في
18:23كده? لو في مشكلة اكتبوه لي على الواتس او كده وننحل الموضوع
18:29تاني. طيب بعد كده بقى منحظات. نقول لي عند الاداع بشيك مسحوب على
18:34عميل له وحساب في المركز الرئيسي للبنك. دي ما اخدناهاش في عملية
18:38الاداع فانا اخدها بقى. عند الاداع اتفقنا في حالة الاداع. في
18:44حالة الاداع مين ليبقى داينة? الاداع يبقى انا عندي الحسابات
18:48الجارية الدائنة هتزيد. او فوائد لأجل هتزيد. او حسابات توفير هتزيد.
18:57اما ما يقول ليش يبقى في الحالة دي بنتعامل مع الحسابات الجارية
19:01الدائنة. اما ما يقول ليش الاداع ده عن طريق الفوائد. الاداع ده عن طريق
19:06حسابات توفير. يبقى بقى تجرعوا عن طريق الحسابات الجارية
19:10له ادائنا واهينا بقى عند الفروع م 둘ه نحص على عميل له
19:15حساب في المركز الرئيسي اتفقنا ده يبقى في ا Sara يبقى من حساب
19:21المركز الرئيسي زي ما كنت بقول ما بقى من حساب جاري البنك
19:24المركزي زي ما كنت بقول من حساب الفروع يبقى من حساب
19:28المركز الرئيسي الى حسابات جارية دائمة انه الاOOM اللام؟ عند
19:34السحب بقى. ما نجي نسحب. هكذا عكسي. يبقى عنده السحب. هنسحب
19:40منين؟ من المركز الرئيسي. يبقى الحسابات الجارية الدائنة دي هتقل.
19:45هي دائنة. ما تقل تبقى فمنه. لان الالتزام اللي على البنك قل
19:49يبقى فصلحه. يبقى من حساب. حسابات جارية دائنة للعملاء.
19:54الى حساب هيتخذ الفلوس من المركز الرئيسي. علاقة القروض
19:59بالحسابات الجارية. علاقة بالحسابات الجارية. يقولي هناك
20:04طريقتين لمعالجة القروض. يبقى فيه طريقتين لمعالجة
20:10القروض. خلينا بنحق الحتة دي. التلالة الاولانية. إثبات حساب
20:15القروض صراحة. يبقى من البنك يدي قروض البنك يقول قروض. او
20:23ممكن يقول بدل منها حساب جاري مدينة. عند عدم اظهار القروض
20:29بقى يبقى البنك هنا بيعتبر العميل مدين له يبقى بيتعامل هنا مع الحسابات الجارية للمدينة
20:38يبقى تعالى هنا كده بالنسبة له معالجة له القروض يبقى معالجة القروض
20:45يبقى إما البنك يثبت في القيود هيثبت في القيودة كلمة حساب القروض
20:57حساب القروض دي بالنسبة للبنك البنك يدي قروض للعمل يعتبر أصل
21:04يبقى القروض دي أصل القروض لأن البنك هو أنا بيعطي قروض
21:09القروض هنا تعتبر أصل فلوس له يبقى إما نذكر صراحة كلمة قروض
21:15يبقى إما عدم ذكر حساب القروض
21:22طيب يتم إثبات يثبت في القيود كلمة حساب القروض أنت لو العميل هياخد القرض دفعة واحدة
21:30يبقى نوت عنده أخذ القرض مرة واحدة
21:37يبقى لو خد القرض مرة واحدة خلاص حساب القروض
21:41لكن لو خد القرض على دفعات
21:44يبقى بعدها نذكر حساب القروض إمتى؟ عنده أخذ القرض على دفعات
21:52ففي الحالة دي بقى البنك بيفتح حساب اسمه حسابات جارية مدينة
21:59يفتح للعميل حساب جاري مدينة إمتى يفتح له حساب جاري مدينة
22:03لو خد منه قرض على دفعات وليس دفعية واحدة
22:08طيب فعلت بقى القروض بقى لو البنك وافق أنه يعطي قرض للعميل
22:14زي هنا مثلا كده بقى اللي وافق البنك السعود البريطاني سابع
22:18على منح أحد عملاء قرضا بمبلغ خمسين ألف ريال
22:22وتم إداع المبلغ كله في حسابه الجاري
22:27يعني لهو حساب جاري
22:29العميل مدام عميل يبقى لهو حساب جاري داين في البنك
22:32هو عايز ياخد قرض
22:33هو عايز ياخد إيه قرض
22:35طيب هنظهر القروض
22:37القروض كده بالنسبة للبنك أصل
22:40بالنسبة للبنك إيه؟ أصل
22:42أصل كده وزاد
22:44ما كانش في قروض الأول أعطى قروض
22:46يبقى من حساب القروض
22:49ده بالنسبة للبنك زي ما اتفقنا
22:50إيه لا حساب؟
22:52القرض ده هيتحط في حساب العميل الجاري
22:56يبقى الحسابات الجارية الدائنة للعملاء هتزيد
22:59يبقى حسابات جارية دائنة
23:02بس خلي بالك بقى
23:04إما يجي ياخد القرض نقدم
23:06لازم الأول
23:08نسبة القرض
23:10إن لازم يتحط الأول
23:12في الحساب الجاري الدائن للعميل
23:13حطناه في الحساب الجاري الدائن العميل
23:15هيبتدي ياخده بقى
23:16يبقى من الحسابات الجارية الدائنة للعميل
23:19الى حساب الخزينة
23:21يبقى عنده اخذ القرض
23:22يبقى من حساب
23:24حسابات الجارية دائنة
23:26الى حساب الخزينة
23:30لانه مش هياخده من القرض
23:31على طول
23:31يبقى اول حاجة
23:33انما نسبة القرض
23:34انما العميل ياخد القرض مرة راحدة
23:36نسجله الاول من القرض لحسابات الجارية
23:38لو اننا عايزة فلوس حتى لو اننا عايزة فلوس
23:41لازم نسجله الاول على الحسابات الجارية الدائنة
23:44وبعدين بعد كده
23:46لهم جايين بقى واخدين الفلوس
23:48من الحسابات الجارية الدائنة
23:49الى حساب الخزين
23:51في حالة بقى العميل
23:53ياخد القرض على دفعات
23:55فالبنك بيفتح له حساب
23:57اسمه حساب جاري مدين
24:00هيحط له برضو
24:02للفلوس بس خلي بالك هنا
24:03بقى مش يذكر كلمة قرض
24:05يعني ياخد المبلغ من الخزينة
24:07هيحطه له في حساب الجاري المدين
24:10حساب الجاري المدين بالنسبة
24:12للبنك مش بالنسبة العميل
24:13اصل حساب الجاري المدين بالنسبة
24:15للبنك ايه اصل
24:17والخزينة بالنسبة للبنك اصل
24:19يبقى اذا الخزينة هتنقص
24:21هتبقى في له والحساب الجاري
24:23للمدينة هيزيدة يفضل في منه
24:25يبقى من حساب الحسابات الجارية المدينة
24:28الى حساب
24:29الخزينة فيش قرض هنا
24:31يبقى امتى ما ينكتبش قرض
24:32لو اخده على دفعات فانا بيحمل
24:35من الحسابات الجارية المدينة
24:37هتزيد والخزينة هتنقص
24:39يبقى من حساب
24:40حساب جاري مدين
24:43إلى حسار الخزينة
24:45يبقى تعالى بقى بالنسبة لمعالجة القروض
24:48القروض زي ما قولنا
24:48يبقى القرض يزجر صراحة
24:51وده في الحالة دي
24:52لو العميل خاد القرض مرة واحدة
24:55يبقى في الحالة دي بنسجله الأول
24:57على حساباته الجارية الدائنة
24:58من القروض الحسابات الجارية الدائنة
25:00لو حبي يسحب بقى الفلوس
25:02يبقى نشيره من حسابات الجارية الدائنة
25:04نحطها في الخزنة
25:05لو جيت كده تبص الحسابات الجارية الدائنة في إيه
25:08هنا في من
25:09لو شناموا بعض يبقى جاين من القروض للخزينة
25:13والقروض دي طبعا هتظهر في الميزانية لان دي فلوس للبنك اصل في جانب الاصول زي ما قولنا
25:21عند عدم اظهار القرد بقى ففي الحالة دي لو العميل هياخد القرد على دفعات
25:26فالفلوس بنحطها له في حساب الجاري المدين
25:31مش اتدين بقى
25:32يبقى في حالة عدم اظهار القرد فالعميل هنا قرد بتاعه ده
25:36هناخده هناخد من الخزنة نحطه في حساب الجاري المدين
25:39يبقى من حسابات الجاري المدينة للخزينة
25:42كده نكون خلصنا قسم الخزينة
25:46الى اللقاء
25:47سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
25:49لو في لأي معلومة غير واضحة
25:52ممكن ذكرها ونعيد شرحها ان شاء الله
25:56الى اللقاء
Comments

Recommended