Skip to playerSkip to main content
  • 7 months ago
Kampung Baru can rebrand itself as a tourist attraction as it is a historical Malay landmark in the heart of Kuala Lumpur, says Titiwangsa MP Datuk Seri Johari Abdul Ghani.

Read more at https://tinyurl.com/33s3zynk

WATCH MORE: https://thestartv.com/c/news
SUBSCRIBE: https://cutt.ly/TheStar
LIKE: https://fb.com/TheStarOnline
Transcript
00:00Okay, thank you.
00:07Pagi ini saya ada dalam satu program yang sangat bermakna di Kampung Baru ini
00:11adalah program Larian Rona, Kampung Baru.
00:16Nick, kalau tolong cerita sikit apa itu, Nick?
00:18Rona ni?
00:19Cita warna-warna.
00:20Cita warna-warna, okay.
00:22Jadi sebenarnya saya nak galakkan,
00:23boleh-boleh di Kampung Baru ini organize program-program macam ini
00:27kerana dia dua hari, banyak turis datang.
00:30Pada siang, malam, hutang.
00:32Hari ini dia habis pukul 11 malam.
00:34Sebenarnya saya nak rebrand balik ke Kampung Baru ini
00:38sebab for the last 3, 4, 5 tahun,
00:42kita ni berdepan dengan masalah Sungai Baru.
00:46Jadi Sungai Baru ini sudah menjadi satu isu
00:50yang banyak masyarakat di luar sana.
00:52Dia tak faham pasal soal Sungai Baru ini.
00:55Maka saya ingat peristiwa ini dah habis, dah 8 tahun.
00:57Jadi saya dipahamkan baru ini ada pecah tanah di Kampung Baru.
01:03Dia nak bangunkan Sungai Baru yang telah dipindahkan hampir 8 tahun.
01:088 tahun.
01:09Jadi saya harap dengan program pecah tanah yang telah dilakukan baru-baru ini,
01:15saya harap developer ni yang akan membina balik rumah-rumah ni
01:21untuk bawa balik kepada mereka yang dah pindah 8 tahun ni
01:23dapat disiapkan dengan waktu yang telah dijanjikan.
01:26Jadi saya dipahamkan dia akan bermula pada bulan Mac
01:29seperti apa yang telah dimaklumkan waktu mereka pecah tanah tersebut.
01:35Jadi saya harap kalau dia bermula bulan Mac,
01:39pastikan apa yang telah dijanjikan bersiap.
01:42Ini adalah kerana ramai daripada penduduk di sini,
01:45yang duduk di kawasan Sungai Baru ni,
01:47dia dah pindah tetapi dia tak dapat dia punya pampasan.
01:50Dia mengharapkan rumah tu sebagai pampasan.
01:53Tapi kalau rumah tak siap, ada masalah.
01:55Itu satu.
01:55Nombor dua, ada juga penduduk di sini yang memaklumkan kepada saya,
01:59dia merasa curiga.
02:01Sebab waktu dia sign agreement untuk buat pembangunan di kawasan Sungai Baru ni
02:06atas pretext oleh pembangunan semula,
02:09dia sign agreement dengan satu syarikat.
02:12Tetapi syarikat itu apabila nak melakukan pembangunan ni,
02:15dia sudah tidak lagi kontrol syarikat yang sign agreement tu.
02:20Dia telah jual 61% kepada orang lain, syarikat lain.
02:23Itu adalah juga satu perkara yang mereka sedang lihat.
02:28Apakah masalah nanti kalau sekiranya gagal projek itu disiapkan?
02:33Siapa yang perlu bertanggungjawab?
02:34Syarikat lama atau syarikat baru?
02:36Ini semua adalah yang terdapat dalam agreement 8 tahun dulu
02:40masa mereka sign.
02:42Jadi ini adalah isu yang kita kena-kenal pasti dulu.
02:44Kalau tidak, bahkan mereka tak sign new agreement lagi.
02:48Belum.
02:49So jadi ini semua benda kita nak kena tengok.
02:52Dan saya harap tidak ada lagi penganayaan yang dilakukan oleh mana-mana developer
02:56bagi soal pembangunan ni kebaru ni.
02:59Ini adalah satu kampung tradisi yang sangat unik.
03:02Kita memberi choice kepada siapa saja pemilik tanah di kawasan ini
03:06yang anggarkan lebih kurang daripada 230 hekar.
03:10Siapa nak bangun boleh bangun, siapa nak simpan simpan.
03:12Tetapi kita nak pastikan bahawa akta pengambilan yang digunakan pada masa oleh pemaju-pemaju sebelum ini
03:20mestilah dielakkan selagi tidak mendapat persetujuan daripada pemilik-pemilik.
03:27Contohnya di kawasan sungai baru ni, yang setuju adalah flat.
03:32Tetapi yang tak setuju adalah rumah teres.
03:34Tetapi rumah teres ni telah dirangkumkan sekali dengan rumah flat
03:38menyebabkan isu ni hingga berlarutan sehingga sekarang.
03:41Jadi perkara ni dah lepas, dah tak boleh reverse.
03:44Jadi apa yang perlu kita pastikan bahawa sejarah yang berlaku di sungai baru ni
03:48kita kena mengambil iktima kepada apa sahaja pembangunan yang akan berlaku dalam kawasan baru.
03:54Apa sahaja aktiviti yang developer nak buat ni ni, kita nak pastikan dia belajar daripada keselapan itu.
04:08Terima kasih telah menonton!
Comments

Recommended