00:00فيه سؤال مهم بيشغل ناس كتير
00:02هل نزول الدم مع اللولب معناه أنه تحرك من مكانه؟
00:05والإجابة لا، مش بالضرورة خالص
00:08لأن نزول الدم أو التبقيع ممكن يكون طبيعي جداً مع اللولب
00:12سواء كانه حاسي أو هرموني
00:14وخصوصاً في أول شهور بعد تركيبه
00:16المهم نفهم أن النزيف لوحده مش دليل أكيد أن اللولب تحرك
00:20الطريقة الوحيدة المؤكدة لمعرفة مكانه هي الكشف عند الطبيب
00:24أو عمل صنار للتأكد أنه في مكانه صحيح
00:26لكن لو ظهر ألم شديد أو نزيف غزير أو اختفاء خيط اللولب
00:30ساعتها لازم مراجعة الطبيب فوراً
00:33غير كده ما ينفعش نعتمد على النزيف لوحده كعلامة أن اللولب تحرك
Comments