00:00ما هي الأنيميا أثناء الحمل؟ وإمتى نقلق منها؟
00:03أثناء الحمل الجسم بيحتاج كمية أكبر من الحديد عشان يكون دم إضافي للأم والجنين
00:09المستوى الطبيعي للهيموجلوبين أثناء الحمل بيكون حوالي 11 جرام لكل دي سي لتر أو أكتر
00:16ولو قال عن كده بنعتبره أنيميا
00:18أنيميا الحمل ممكن تكون خفيفة
00:21لكن لو زادت ممكن تسبب تعب شديد، دوخة، ضيء نفس وضعف عين في الجسم
00:26وفي الحالات الشديدة ممكن تزود خطر مضاعفات أثناء الولادة أو بعد الولادة
00:31خصوصاً لو حصل نزيف
00:33عشان كده الأطباء بيركزوا على المتابعة وبيطلبوا تحاليل دم دورية
00:37وبيوصوا غالباً بالحديد سواء من الغذاء أو كمكمل حسب الحالة
00:42المهم أن الأنيميا أثناء الحمل قابلة للعلاج بسهولة
00:45لكن خطورتها في أنها ممكن تتطور لو ما اتبعتش
Comments