- 3 months ago
Category
🎥
Short filmTranscript
00:00بيبدأ الفيلم بمجموعة رسومات ولوحات قديمة
00:03بتحكي عن أساطير وحكايات شعبية
00:05وكأنها بتمهد للجو العام اللي هنعيشه
00:08الأحداث بتنقلنا القرية إنجليزية هادية في الريف
00:10اسمها بورو
00:11الحياة فيها تبان بسيطة وهدية جدا
00:14وبتبدأ القصة بفصل عنوانه هدية الشعر
00:17وهنا بنتعرف على ريبيكا هولند
00:19السيست القرية والمسؤول عن الكنيسة
00:22ريبيكا عايش مع جزها هنري وبنتهم جريس اللي عندها عشر سنين
00:26العيلة دي لسه جديدة في بورو
00:27لكن كل الناس بتعملهم بلطف
00:29رغم كده في حاجة مش طبيعية في تصرفات جريس
00:33من بداية الفيلم بنلاحظ إنها بتقطع خصل من شعرها
00:36وبتحطها في صندوق صغير
00:38وفي ماشهة التاني بنشوف ثلاث أشخاص لابسين أقنعة
00:41وبدل ما تخاف بتروح بكل هدوء تجيب مقص
00:44وتحاول تأذي الأرنب بتاعها بان بان
00:47لكن في وسط كل ده بتعور إدها بالغلط
00:49ليه جريس بتتصرف بالشكل ده وإيه معنى تصرفاتها
00:53ده هنعرفه بعدين
00:54في القرية دي بيحتفلوا كل سنة بعيد الحصاد
00:56وده تقليد ماشين عليه من قرون
00:59حتى قبل ما المسيحية توصل للمكان ده
01:01السنة دي بيختاروا جريس السغيرة
01:03علشان تلعب دور ملاك الحصاد
01:05في العروض البسيطة اللي بتتعمل في المهرجان
01:07لكن والدتها ريبكة مش مرتاحة للموضوع
01:10كواحدة مسيحية
01:11هي مش حبة فكرة إنهم بيقدموا الشكر لروح قديمة
01:14علشان المحصول
01:15بس في نفس الوقت مش هتقدر تعترض
01:17على عادات وتقاليد القرية
01:19فبتوافق بالعافية إنها تحضر مع عائلتها
01:21أهل القرية كانوا ودودين جدا
01:23وبيرحبوا بيهم
01:24وبنتعرف كمان على جوسلين أبني
01:27راجل مالوش أي اهتمام بالمسيحية
01:29لكنه مخلص جدا للعادات الأديمة
01:32وفي يوم المهرجان
01:33القرية كلها بتتجمع
01:35ناس كتير لابسة أقنعة وأزياء تنكرية
01:37والجو كله فرحة واحتفالات
01:40جوسلين بيطلع على المسرح
01:41وبيلعب دور سيد الفوضى
01:43بيطلب من الناس يستدعوا روح
01:45اسمها جالا جوجو
01:46ودي شخصية وثانية أديمة
01:48مرتبطة بالخصوبة والحصاد
01:50أهل القرية مؤمنين
01:51إنهم لازم يكرموا جالا جوجو
01:53علشان أراضيهم تفضل تجيب خير
01:55بالنسبة لأي حد من بره
01:57الموضوع دايبان
01:58مجرد في الكولور أديم
01:59بيتم تمثيله
02:00ممثل
02:01لابس زي الروح دي
02:02بيسل الجمهور
02:03وهنا ريبكا بتدرك لأول مرة
02:05إن المهرجان ده
02:07مش مجرد هزار ولعب
02:08ده في لمحات من أساطير قديمة
02:10شبه شيطانية
02:11رغم كده الليلة كانت مليانة حماس
02:14وأهل القرية كملوا احتفالاتهم جنب الغابة
02:16الناس بترقص وتحتفل
02:18لكن فجأة القصة بتاخد منحنة مرعب
02:20ريبكا مش لقيا جريس
02:21بتسأل طفلة تانية اسمها برياني
02:24لو شفتها
02:24البند كانت بتعايت وعملت ردد كلام غريب
02:27شعر
02:28دم
02:28نار
02:29شمس
02:29الكلمات دي هتكون بعد كده
02:31عنوين الفصول الأربعة للقصة
02:34لما ريبكا بتضغف عليها علشان تعرف إجابة
02:36برياني بتقول في الآخر إن جريس راحت
02:38ريبكا وهي مرعوبة بتجر تدور في الغابة
02:41وبتلمح بنتها وقفة مع حد
02:43بتجر وراها وبتنادي عليها علشان تقف
02:45لكن بدل كده
02:46ريبكا بتتكعبل وبتقع في حفرة غريبة في الأرض
02:49وبتبقى لوحدها مصدومة ومحتارة
02:51وتاني يوم الصبح
02:53جريس بتكون اختفت تماما
02:55الشرطة بتوصل علشان تفتح محضر
02:57وهنا بيبدأ الفصل الثاني
02:59هدية الدم
03:00الشرطة بتسأل ريبكا أسئلة
03:02لكن هي حاسة أن محدش واخد موضوع الاختفاء بجد
03:05ولما الزباط بيحاولوا ياخدوا حاجات من متعلقات جريس
03:09ريبكا بترفض تماما
03:11هنري كان مؤمن أن الشرطة هتلاقي بنتهم
03:13لكن ريبكا كانت حاسة بحاجة أخطر بكتير
03:16وكأن جريس في خطر حقيقي
03:18ومن يأسها بتقعد تصلي
03:19بعد كده وهي نايمة على سرير جريس
03:21بتشوف خيال سريع لبنتها
03:23برقة البحث بتدخل الغابة ومش بتلاقي غير حتى مقطوعة من فستان جريس
03:27الاكتشاف ده بيزود خوف ريبكا أكتر واكتر
03:30وهي رفضة تستسلم
03:32بتكمل تدوير بنفسها
03:34في المناطق اللي حوالين القرية
03:35بعدها بشوية هنري بيتصل بريبكا
03:37وبيقولها ترجع البيت
03:39لأن الشرطة لقت حاجة
03:40بيتضح أنهم لقوا فيديوهات من المهرجان
03:43بتوضح أن جريس كانت بتتكلم مع ولدي اسم ديري ناش
03:46قبل ما تختفي
03:48الشكوك كلها بتروح ناحيته
03:49علشان يلهي ريبكا عن مخاوفها
03:51هنري بياخدها للحانة بتاعة القرية
03:54المكان كان مليا الناس
03:55شكلهم زعلانين بجد على اختفاء جريس
03:58من كلامهم ريبكا بتعرف أن عيلة ناش
04:00دي الناس مش بتحبهم
04:02وأن ديري عايش مع جده بعيد عن باقي القرية
04:05وهي قال أنا بتقنع هنري
04:07أنهم لازم يروحوا هناك فورا
04:09لكن في البيت بيقابلوا الجد بس
04:11اللي بيقولهم أن ديري مش موجود
04:13وهي بتفتش في المكان
04:15ريبكا بتكتشف حاجة مقلقة جدا
04:17بقايا حيوانات متعلقة ومعاها عروسة لعبة
04:20وتحتها مكتوب كلام يوقف الدم في العروق
04:23مكتوب واقف في الحقول ومستني
04:26والقصة بتدخل في الفصل اللي بعده
04:29هدية النار
04:30وبنشوف جوسلين أبني في بيته
04:32بيرسم رموز غريبة بأدي
04:34ولما بيسيب القوضة بنلمح ولد اسمه توماس
04:36مع أننا مش متأكدين إذا كان توماس موجود بجد
04:39ولا مجرد خيال
04:40هنعرف عنه أكتر بعدين
04:42تاني يوم ريبكا بتجمع أهل القرية في الكنيسة
04:45بتطلب منهم يعملوا ليلة صلاة
04:47أعلانية رجوع جريس
04:48ده بيديها أمل لأنها حلمة حلم
04:51اعتبرته إشارة من ربنا
04:52أن جريس لسا بخير
04:54لكن جوسلين بيقطعها
04:55وبيعلن أنه مش مؤمن بإلهها
04:58ولا برؤيتها
04:59وبيحذرها أن الأحلام دي مش إلهية خالص
05:02دي من صنع جالا جوجو
05:04الكيان المظلم اللي بيقوله أنه واقف في الحقول بيرائب
05:07بيقول أنه يومين فاته
05:09وكل حاجة بتحصل بالزبط زي ما بتحصل كل مرة
05:12بعد ما قال كده
05:13مشي وساب وراه فكرة تخوف
05:15يمكن جريس تكون فعلا في إيد الكيان الشرير ده
05:18ريبيكا بتتجاهل تحذيراته
05:20وبتحمس كل الناس يكملوا الصلاة
05:22جران ريبيكا حاولوا يساعدوها
05:24لكنها رفضت ترتاح لحد ما تلاقي جريس
05:26في نفس الوقت كان جوسلين بيعمل تخوص غريبة
05:29كسر شوية بيض
05:31واحدة منهم كانت جواها كتكوت ميت
05:33وبعدها رسم رموز مخيفة بإيده
05:35أهل القرية التانيين كانوا بيتصرفوا بغرابة برضه
05:38يحطوا شعر في بارتمانات فيها دم
05:40كأنهم بيحضروا لحاجة فظيعة هتحصل
05:43في نفس الوقت ده إيده
05:44ستة كبيرة في السن
05:46راحت تجيب بيض من عشة الفراخ بتاعتها
05:48لكن جوه العشة شافت منظر مرعب
05:51لمحت خيال سريع
05:52لجالا جوجو
05:53الكيان المظلم اللي بيطارد الحقول
05:56إيده وهي مصدومة فضلت ماشى في الشوارع دايخة
05:59لحد ما ريبيكا لقيتها
06:00وأخدتها البيت
06:01إيده وهي لسه حال الصدمة
06:03همست وقالت إنها شافت الشرير نفسه
06:06ريبيكا طلبت منها تصلي
06:07لكن إيده ضحكت بسخرية
06:09وحذرتها وقالت مش هيعجبه كده
06:12وفجأة شورت على الباب
06:13وقالت بإصرار هو هناك
06:15فاللحظة دي الأبواب تقفلت لوحدها
06:17إيده قطعت شوية من شعرها
06:19ودخلت في نوب الضحك هستيري
06:21وسابت ريبيكا مرعوبة وخيفة
06:23ريبيكا بعد كده
06:25وهي قاعدة مع ماري
06:26بتعرف معلومات أكتر عن جالا جوجو
06:28وعن فولكلور المنطقة
06:30ماري بتديها كتاب بيحكي إزاي سنة 1621
06:33واحد اسمه توبياس براون
06:35ادعى أنه تواصل مع جالا جوجو
06:37الناس سموه سيد الفوضى
06:39وأمنوا أنه روح الأرض
06:41كيان عنده قوة وبارك بيها البلد
06:44بمعجزات
06:45حسب الأسطورة توبياس بنى حظيرة سودة
06:47كانت بتتقدم فيها القرابين لجالا جوجو
06:50وفي المقابل
06:51الروح دي وعدتهم بالخصوبة والرخاء
06:53لكن القرابين دي ما كانتش عادية
06:55كان مطلوب من أهل القرية
06:57يقدموا أطفالهم
06:58كل سنة كانوا بيختاروا عيلة
07:00والعيلة دي كانت بتسيب طفلها جوه الحظيرة
07:03كهدية
07:04لما المسيحية انتشرت في المنطقة
07:06الكنيسة اكتشفت الممرسة دي
07:08وتوبياس وقتبعه وتحرقه
07:10والتقوص دي انتهت
07:11وبعد قرون التقليد دي رجع تاني
07:14لكن المرة دي متخفي في شكل مهرجان
07:17وجال جوجو بيتم تصويره
07:19على أنه مجرد وحش في الحكايات الشعبية
07:21بالنسبة الربكة
07:23كل دي كان مجرد خرافات وكلام فارغ
07:25لكنها عرفت حقيقة مرعبة أكتر
07:27من 12 سنة
07:28توماس ابن جوسلين
07:30اختفى بنفس الطريقة
07:32ومحدش لقاها أبدا
07:33في اللحظة دي
07:34ايدا ظهرت
07:35وأعلنت ان توماس وجريس
07:37اتخدوا على شان يعرفوه
07:38وطلبت من ريبيكة
07:40تروح الحظيرة السودة بنفسها
07:41وتقابل جالا جوجو
07:43وفي مشهد يخوف
07:44ايدا فجأة
07:45فقدت السيطرة على نفسها
07:46وقعدت تصرخ بنفس الكلمات
07:48مرارا وتكرارا
07:49وريبيكة بتتفرج عليها وهي مصدومة
07:52ريبيكة كانت مرعوبة
07:53لكنها رفضت تستسلم
07:54راحت لجوسلين على أمل
07:56انه يقول لها اي حاجة عن توماس
07:58لكن جوسلين كان غير مهتم تماما
08:00كان مؤمن ان جالا جوجو
08:02اختار ابنه من سنين
08:04ودلوقت اختار جريس
08:05في دماغه
08:06القرابين دي ضرورية جدا
08:08علشان تجيب الرخاء للقرية
08:10الحقيقة ان جوسلين كان بيكره الكنيسة
08:12وبالنسبة له ايمانهم ولا حاجة
08:14جنب الروح اللي بيعبدها
08:16شرح لها ان فيه اربع علامات هتظهر على مدار اربع ايام
08:19الاولى هدية الدم
08:21والتانية هدية الشعر
08:22والتالتة نار عظيمة
08:24هتولع في الحقول
08:25والاخيرة خصوف القمر
08:27ريبيكة اعتبرت كلامه مجرد اسطورة قديمة
08:30واصرت ان الخطف جريس
08:32هو ناش
08:33او علته
08:34مش اي روح
08:35جوسلين ضحك بس
08:36وقال لها انها لسه مش فهمة
08:38وانها قريب هتقابل جالا جوجو بنفسها
08:41عدم حزنه على ابنه توماس
08:43خوف ريبيكة اكتر
08:44بالنسباله دي كانت بركة
08:46ان الروح اخدت ابنه
08:48وريبيكة بعد ما ملاقيتش اي مساعدة من جوسلين
08:51مشيت
08:52وهي ماشية في الغابة
08:53سمعت فجأة صوت ناش
08:54كان بيترجاهها تبطل تطرده
08:56وبيحلف انه ما اخدش بندها
08:58قبل ما ريبيكة تلحقه
09:00ناش جري في ظلمة الليل
09:01وفي نفس اللحظة دي
09:02لمحت من بعيد
09:03الحزيرة السودة المشؤومة
09:05بعد كده القصة بتدخل في فصلها الرابع
09:08كل شيء كما كان
09:10وتاني يوم
09:11ريبيكة بتروح لبرياني في مدرستها
09:13على امل انها ممكن تكون عارفة حاجة عن جريس
09:16برياني بتتريق عليها
09:17وريبيكة بتفقد صبرها وبتضربها
09:19بعد كده لما ريبيكة بتوريها حزمة الشعر
09:22برياني بتشرح ان دي معمولة لنادي الطبيعة بتاعهم
09:26واللي بيتقابله فقودة سرية
09:28بتاخد ريبيكة هناك
09:29وبتكشف لها اللي تعلموه
09:31ان جالا جوجو بيطلب قربين
09:33برياني بتأكد ان جريس محزوزة
09:36تم اختيارها من بينهم كلهم
09:38علشان بالطريقة دي جالا جوجو يقدر يقرب ريبيكة منه اكتر واكتر
09:42بعدها ريبيكة بتعرف ان جوسلن هو اللي بيعلم الاطفال دول
09:46وبيحش دماغهم بالفلكلور والاغاني الغريبة
09:49علشان كده في بداية الفيلم
09:50جريس كانت بتتصرف بغرابة
09:52كانت متأثرة
09:53ومتعرضة لغسيل مخ
09:55لما ريبيكة بتسأل
09:56اذا كانت جريس فعلا معها جالا جوجو
09:59برياني بتأكد انها مستخبية في الحزيرة السودة
10:01وان الليلة دي هي الليلة الاخيرة في المراسم
10:08جريس للابد
10:09الكشف ده بيرعب ريبيكة
10:11برياني بتوضح ان جوسلن نفسه
10:13هو اللي حكى لهم الحكايات دي ويعلمهم
10:15باللحظة دي والد برياني بيوصل
10:18وهو غضبان جدا علشان ريبيكة ضربت بنته
10:21ريبيكة بتحاول تتفاهم معاه
10:22وبتحذر ان الاطفال بيتم التلاعب بيهم
10:25ولازم يروحوا للشرطة
10:26لكن والد برياني بيرفض
10:28وبيقول باسرار دول اهل وناسي
10:30انا عارفهم كويس
10:31وانت بس اللي فهم كل حاجة غلط
10:34ريبيكة اخيرا فهمت ان اهل القرية كلهم اتفقين مع بعض
10:37لو عايزة تنقذ بنتها
10:39لازم تحارب لوحدها
10:40قالت لهنري ان اهل القرية عارفين بالزبط مكان جريس
10:44وان حتى البوليس بيغطى عليهم
10:46مهو الزباط اصلا
10:47خدوا متعلقات جريس
10:49علشان يمسحوا اي دليل على الطقوس
10:51لكن هنري ما صدقهاش
10:53وريبيكة خرجت وهي غضبانة
10:55بعد كده لما هنري اتصل بالشرطة بنفسه
10:57اكتشف صدمة
10:58قضية جريس اتقفلت رسميا
11:00وقتها بس بدأ يفهم ان ريبيكة كان عندها حق
11:03وان فيه حاجة غلط جدا بتحصل
11:06الوقت ده جوسلين دخل الغابة
11:08قالع هدومه
11:09ومشي ناحية نار ضخمة
11:11اهل القرية متجمعين حواليها مستنيين الليل
11:13في نفس الوقت ريبيكة كانت بتصلي في الكنيسة
11:16بتترجى ربنا يرشدها
11:18وفي رؤية جريس ظهرت لها
11:20وطلبت منها تتبع العلامة التالتة
11:23وبالليل ريبيكة راحت ليلة الصلاة
11:25اللي اهل القرية منظمينها علشان جريس
11:28وهناك حصلت فوضى عارمة
11:30لكن ريبيكة شافت الحقيقة اخيرا
11:32اهل القرية دول عمرهم كانوا مسيحيين بجد
11:35كانوا بيمثلوا بس
11:36ايمانهم الحقيقي كان بجالا جوجو
11:38وهناك عارفين طول الوقت ما كان جريس
11:41باللحظة دي هنري وصل
11:42وضرب جوسلين على وشه
11:44وسحب ريبيكة بعيد
11:45ورغم ان ولا واحد فيهم كان قادر يفهم
11:47ليه اهل القرية
11:49متمسكين بمعتقدات مظلمة زي دي
11:52هنري اعتذر لريبيكة
11:53لانه شك فيها
11:54ولما ريبيكة وهنري رجعوا بيتهم
11:56لقوا عرى بيتهم مولعة
11:58ولما طلعوا يجروا برا
11:59ناس من اهل القرية ملثمين
12:01مسكوا هنري
12:02وفوسط الفوضى دي ناش ظهر
12:04واكد مرة تانية انه ما خدش جريس
12:06وانها مع جالا جوجو
12:07قال لريبيكة ان جريس جوه الحظيرة السودة
12:10وانها هي الوحيدة اللي تقدر تدخل
12:13لان جالا جوجو اختارها هي
12:15لكن قبل ما يقدروا يعملوا حاجة
12:17الملثمين ابضوا عليهم هما الاتنين
12:19ناش اتقتل في مكانه
12:21وريبيكة اتسحبت قدام اهل البلد
12:23كلهم لبسين اقناع ومستعدين للطخوص
12:26بينفزوا كل كلمة جوسلين بيقولها
12:28بالنسبة لهم جوسلين هو سيد الفوضى الجديد
12:31كانوا بيثقوا فيه
12:32لان جالا جوجو اخد ابنه توماس قبل كده
12:35وقراهيد جوسلين للكنيسة كانت عميقة
12:38كان فاكر ازاي من زمان الكنيسة حرق توبياس
12:41قائدهم الاول
12:42ودلوقتي بما ان ريبيكة هي استيسة القرية
12:45كان عايز ينتئم
12:46وعلشان يثبت ولاء الجالا جوجو
12:48جوسلين جاب هنري قدام الكل
12:50وولع فيه
12:51ريبيكة تفرجت وهي مرعوبة
12:53وجوزها بيموت في عذاب
12:55هي عجزة انها تعمل اي حاجة
12:56في اللحظة دي ادركت ان مفيش فايدة في مقاومة اهل القرية
13:00ومحدش هيساعدها
13:01لو عايزة تنقذ بنتها
13:02لازم تواجه جالا جوجو بنفسها
13:05جوسلين اتأكد من كده
13:06واكبرها تمشي في طريق المصير
13:08اللي كان مؤمن انه مكتوب لها
13:10اهل القرية بدأوا تقصهم
13:12وبيرددوا الاهازيج بدون توقف
13:14ريبيكة شاركت معهم
13:16قطعت خصل من شعرها
13:17ورمها جوسلين في الغابة
13:19فجأة الحظيرة السودة ظهرت قدامها
13:21جواها لقيت جريس
13:22عينها متغمية وبتترعش
13:24الام وبنتها حضن وبعد
13:26لكن جريس حذرتها
13:27وقالت لها مش هينفع نمشي
13:29هو مش هيسمح لنا
13:30بعدها سمعوا صوت خطوات تقيلة
13:33ريبيكة لفت والاول مرة جالا جوجو
13:35كشف عن نفسه
13:36ما بقاش مجرد حكاية
13:38بقى حقيقة
13:38كائن ضخم وعلى راسه قرون
13:40وهي مرعوبة
13:42بس في نفس الوقت عندها تحدي
13:43ريبيكة بصت في عينه مباشرة
13:45وبعدين انحنت وقدمت له شعرها
13:47ومع زائر مرعب
13:49المشهد بيطقطع على سواد
13:51وبعد لحظات ريبيكة بتخرج من الحظيرة
13:54ومسكة جريس في ايدها
13:55اهل القرية كانوا مصدومين
13:57جوسلين صرخ بغضب
13:58وقال لها انها سرقت هدية جالا جوجو
14:01وحكمت عليهم كلهم بالهلاك
14:06جالا جوجو اخد توماس
14:08دي كانت فرصته ان هو يروح
14:10ويواجه الروح دي
14:11لكنه كان جبان وخاف
14:13اما هي فبصت في عينين جالا جوجو
14:15وقدرت تسترجع بنتها
14:17ودلوقتي اعلنت ان هي
14:19سيدة الفوضى الجديدة
14:21وان هي برضو اللي هتنهي الجنون ده كله
14:23اهل القرية بامر منها
14:25انقلبوا على جوسلين
14:27هاجموا عليه وولعوا فيه
14:28وبكده عهده انتهى
14:30وفي النهاية بنشوف ريبيكة وجريس
14:32جوه الكنيسة
14:33وحواليهم اهل القرية
14:35ريبيكة بتاخدهم في الصلاة
14:36في اشارة لنهاية سيطرة جالا جوجو
14:39وبداية فصل جديد للبلد
14:41الفيلم ده بيورينا ان التقاليد القديمة
14:44مش بتختفي بجد
14:45لكنها بتستخبى جوه الضمير الجمعي
14:48وبتكمل في السر
14:49المجتمعات بتستخدم
14:51الانظمة دي الايمة على الخوف
14:53علشان تسيطر على الناس
14:54وعلشان بقاءهم
14:55دايما بيستهدفوا الاضعف
14:57والابرياء
14:58والاطفال والغرباء
15:00وبيحولوهم لكبش فدع
15:02ودي نهاية الفيلم
15:04ونتقابل في تلخيصة جديدة
15:05وشكرا للمشاهدة
15:07ومشاهدة
15:07ومشاهدة
Be the first to comment