Skip to playerSkip to main content
  • 2 days ago
Ikuti perkongsian mengenai URIIS 2026 atau Sidang Kemuncak Pelaburan Penyelidikan dan Inovasi Universiti, yang menghimpunkan universiti, penyelidik, pemain industri, pelabur serta agensi kerajaan dalam satu ekosistem yang menghubungkan penyelidikan dan inovasi universiti dengan keperluan sebenar industri, pelaburan dan pasaran dalam Agenda AWANI, 9.00 malam ini.
Transcript
00:09Agenda Awani
00:57Agenda Awani
01:27Agenda Awani
01:40Agenda Awani
01:43Agenda Awani
01:59Agenda Awani
02:02Agenda Awani
02:07Agenda Awani
02:28Agenda Awani
02:29Agenda Awani
02:29Agenda Awani
02:29Research and Innovation Investment Summit ini
02:31merupakan satu platform untuk menghimpunkan
02:34semua pemegang taruh dalam ekosistem penyelidikan
02:37termasuk pelabur, universiti, pemain industri
02:41dalam satu platform.
02:44So konsep utama URIS ini adalah untuk menghubungkan
02:46penyelidikan dan inovasi di universiti
02:49dengan keperluan sebenar industri dan juga pasaran.
02:53So universiti mempunyai pelbagai jenis
02:56research dan innovation yang berkualiti tinggi.
02:58So URIS ini akan memberi peluang untuk universiti
03:03bekerjasama dengan pelabur dan juga pemain industri
03:05untuk menerjemahkan hasil penyelidikan dan inovasi tersebut
03:11kepada sesuatu produk ataupun perkhidmatan
03:14yang dapat memberikan manfaat kepada orang ramai
03:16ataupun negara.
03:17So itu adalah secara umumnya konsep URIS yang kita
03:20nak ketengahkan.
03:21Dan akhirnya ini akan menghimpunkan semualah pelabur
03:23dan pemain industri dan sebagainya.
03:25Prof, mungkin kita dapat memahami juga daripada universiti
03:28sendiri. Ini satu tanggungjawab yang diletakkan oleh
03:31Jabatan Pengajian Tinggi.
03:32Tapi di universiti sendiri kita sudah pasti ekosistem
03:34universiti itu kadangkala banyak penyelidikan, kajian
03:37malah kepakaran yang kita tidak sedar ada di kalangan
03:41anak watan ataupun penyelidik tempatan.
03:43Bagaimana platform URIS ini membantu dan juga
03:45sebenarnya memudahkan juga pihak universiti
03:48untuk berjumpa dengan mereka yang berada di industri,
03:51para pelabur.
03:52malah mungkin sebelum penyelidikan dilakukan, pelaburan
03:55dah masuk dulu Prof.
03:56So kalau kita lihat tadi, soalan tadi, kita lihat dari segi
04:01objektif lah sebenarnya kami di universiti lah.
04:03So kami di universiti ni sebenarnya biasanya memang kita
04:06dah ada platform yang mana kita cuba hubungkankan antara
04:09industri dan juga penyelidikan.
04:11iaitu melalui pejabat, pejabat, pejabat industri
04:15ataupun daripada pusat penyelidikan universiti lah.
04:20Tetapi sebenarnya benda ni berlaku secara insolo.
04:25Maksudnya UPM buat sendiri, UKM buat sendiri, USM buat sendiri.
04:29Semua ada pusat-pusat jaringan industri sendiri.
04:31I think it's like the idea of apa nama URIS ni adalah kita
04:34ada kita combine each other sama-sama and we try to sell the idea
04:39and then the aspect kita untuk kita mempercepatkan lagi
04:42hasil pengkomersialan kita.
04:44So that's part of the idea of URIS lah, the objective of the URIS.
04:48And secondly juga penting juga adalah for our event ni juga
04:53adalah untuk kita to try to try to apa nama solve the real industrial
04:59problem.
04:59The issue is that kebanyakan pada research yang di buat ni
05:04tanpa ada URIS ni adalah isunya adalah bila kita buat
05:08pendidikan ni is short sendiri.
05:10So that's why this time around through URIS ni apa kita buat adalah
05:14kita nakkan supaya industri to share their problem statement
05:17and daripada problem statement yang dia ada tu kita researcher ni
05:21akan try to solve the real industri punya problem statement.
05:24So rather than kita ada projek-projek yang terbengkalai
05:27so kita akan tambah nilai lagi projek-projek yang mana akan
05:31meningkatkan hasil productivity kepada industri dan juga kepada
05:35researcher lah.
05:36Dan berkata-kata kan universiti bukan satu universiti sahaja
05:40bergabung tapi seluruh universiti kepakaran ni itu dihimpunkan
05:44sesuatu tempat.
05:44Siapa yang kita nak galakkan lagi?
05:46Kerana dalam masa yang sama di peringkat universiti kita
05:49tidak ada masalah itu kita dah uruskan.
05:50Tapi bagi pemain industri, bagi pelabur di luar sana,
05:54mengapa perlu melihat bahawa ini platform yang cukup mudah
05:57bagi mereka untuk mendapatkan solusi penyelidikan inovasi yang
06:00sebenar. Bagaimana nak galakkan mereka eh inilah kita punya
06:07lapangannya untuk memudahkan mereka dapat one stop centre
06:09untuk semuanya?
06:10So sebenarnya URIS ni mempunyai tiga sasaran utamalah.
06:14Mereka daripada penyelidik-penyelidik daripada universiti,
06:17so pemain-pemain industri lah, GLC, MNC ataupun SME.
06:21So semua golongan lah. Dan untuk pelabur juga kami galakkan
06:24untuk mereka hadir. So pelabur-pelabur ni boleh terdiri daripada
06:27agensi-agensi ataupun institusi kewangan, venture capitalists,
06:32angel investors. So mereka yang punya modal untuk melabur dalam
06:35inovasi dan teknologi yang ada. So pihak industri, sekiranya mereka
06:40datang tu mereka akan dapat peluang untuk menerokai pelbagai jenis
06:44teknologi dan inovasi dalam bidang yang berbeza dan yang mungkin
06:47dapat menyelesaikan masalah ataupun cabaran yang sedang dihadapi
06:51oleh syarikat mereka sendiri. So bagi pelabur pula, mereka akan
06:54berpeluang untuk melabur dalam suatu teknologi atau inovasi
06:59yang mempunyai potensi untuk dikomersialkan dan mempunyai
07:03pasaran yang luas dan mereka bertempat pulangan yang tinggi.
07:06And of course last year, our university ni penyelidik-penyelidik ni
07:08akan dapat mengetengahkan dan menonjolkan hasil penyelidikan mereka
07:12kepada pihak yang mampu membawa hasil penyelidikan mereka ke satu
07:17tahap yang lebih tinggi. So tapi bagaimana tu, walaupun sasaran kami
07:22adalah tiga kategori utama tersebut. Tapi sebenarnya URIS ni
07:26dibuka kepada semua. So kami pun mengalukanlah semua apa tu.
07:31Semua tu macam mana? Semua kolongan masyarakat untuk datang ke URIS ni
07:34untuk tengoklah apakah teknologi dan inovasi yang ada sekarang di
07:38apa tu, di negara kita lah. So actually it's a good experience.
07:42Suatu penderahan untuk meningkatkan penderahan dan pengaturan mereka lah
07:46berkaitan dengan teknologi-teknologi ataupun inovasi yang sedia ada
07:49tinggal kita ni. Tadi Prof menyebut mengenai perkataan silo dan juga
07:52atau bergerak secara solo dalam inovasi dan juga penyelidikan.
07:55Dan dalam inovasi dan penyelidikan itu kadangkala musuh utama
07:59kerana kadangkala seorang penyelidik atau universiti merasakan bahawa
08:03produk dan juga pencapaian mereka sahaja terbaik. Tapi di URIS mungkin
08:07kita dapat lagu perbandingan, malah ada networking dan sebagainya.
08:12Jadi ini bukan sehari kadar one stop center untuk semua berhimpunan juga
08:16untuk bertukar-tukar pandangan. Tapi ini akan memberikan jadi satu
08:19enabler untuk inovasi yang lebih baik. Mungkin dalam aspek tu Prof melihat
08:23apa yang kita dapat lihat dalam aspek ini. Kerana inovasi tu selalunya
08:27yang terkandasnya kerana mungkin kurangnya jaringan, kurangnya
08:31komunikasi antara satu universiti dan satu universiti lain atau pihak
08:34industri yang sebenarnya. Apa yang kita dapat melihat bahawa ini
08:37dapat memecahkan stigma yang ada dalam inovasi di Malaysia?
08:41Okay, I think menjawab soalan tadi. Yang URIS ni, the platform yang
08:49URIS kita bangunkan sebenarnya adalah bila kata when you talk about
08:52kita cakap pasal bergerak sendiri tu sebenarnya. Sebenarnya memang dah
08:57ada usaha untuk bergerak as a team. Cuma kebanyakan bila ada satu
09:03contohnya lah. One of the example yang saya tunjukkan dalam URIS ni adalah
09:07kita memang dapatkan projek-projek daripada pihak industri. So
09:11tu je projek daripada pihak industri ni daripada syarikat. Contohnya
09:15ada cyber of syarikat yang telah memberikan projek-projek daripada
09:18industri. Dan projek-projek industri ni kemungkinan besar tidak hanya
09:22oleh satu industri sahaja yang boleh menyelesaikannya. That's why dalam ni
09:26mereka boleh partner dengan industri-industri lain, bergabung dengan
09:29industri-industri lain untuk menyelesaikan masalah daripada pihak
09:32industri. So it's one of the way that di bawah URIS ni yang mana kita nak
09:38lihat bahawa setiap universiti tadi to find dia punya the team yang boleh
09:43mereka kerjasama untuk menyelesaikan masalah industri. Contoh satu lagi
09:47saya bagi. One of the project yang saya pernah dengar daripada Perdua is that
09:51they are trying to solve one issue. Tetapi bila dia nak buat satu-satu
09:55penyelesaian tu, dia pergi kepada satu universiti. And then bila pergi kepada
10:00satu universiti. Universiti ni boleh setelkan masalah A sahaja. So kemudian
10:03dia pergi ke, dia kena partner dengan, dia kena own interact dengan another
10:07universiti. Satu lagi proses ulang semula. They have to ulang banyak-banyak
10:10proses. That's why dalam URIS ni kita ada 12 niche area yang mana industri ni
10:16dia boleh kenal pasti niche-niche area mana yang dia boleh kerjasama. So di
10:20peringkat apa nama industri, mereka boleh lihat dia ada 12 industry niche area
10:26dan dia akan lihat di mana satu universiti mana yang dia boleh partnerkan
10:30untuk menyelesaikan masalah dia. In one summit. Kalau tidak nanti dia kena pergi
10:35to one, to university, to one university, to one university. Itu one of the thing
10:40about URIS. Saya tadi nak tambah sikit lagi. One of the special thing about URIS
10:44adalah kita cuba nak bawa industrial campus. So dalam URIS ni, the thing is that
10:53kalau normal conference ataupun summit, dia lebih kepada kita cakapkan conference
10:59di dialog dan sebagainya. One way communication. Betul. Tetapi dalam URIS ni, what we are
11:04trying to sell ataupun what we are trying to promote is the industrial campus. So dalam
11:08industrial campus ni, setiap universiti ni akan cuba untuk berdasarkan kepada niche area
11:13macam-macam untuk together work out dengan investors, work out dengan industry
11:18to invest teaching lab, teaching factory, kemudian talent development dalam universiti
11:24macam-macam. Atau menempatkan kepakaran mereka terus. Betul. Contohnya macam kami di
11:28UPM, kami ada Farm Fresh. Yang mana dalam Farm Fresh tu, it is a factory dalam
11:33universiti. Yang mana pendidikan berlaku dalam tu, student internship berlaku dalam tu
11:38dan juga commercial. Commercial. Commercial. So meaning that that's what we wanted to
11:42highlight this di bawah our RPTM dan juga di bawah RMK. Tapi Cik Raymond, ini satu
11:48perkara juga. Kadang-kadang universiti bersedia dan keterbukaan ni ni saya rasa
11:52menampakkan progress yang cukup luar biasa kalau kita bandingkan dengan 10 tahun yang
11:57lepas. Tapi lama-lama sejauh mana industri kita. Kerana kalau URIS ni platform ni kita
12:02sediakan, mereka juga cukup sepatutnya juga cukup bersedia nak apa daripada
12:07universiti ni. Bukannya datang dengan tangan kosong. Bagaimana kita dapat galakkan
12:10industri dan juga pelabur yang masuk itu datang dengan satu matlamat yang nak
12:14cepatkan. Kerana penyelidikan inovasi teknologi ni dalam masa enam bulan
12:18kau terlambat sikit, orang lain dah overcome. Dalam aspek tu bagaimana kita nak
12:23seru kepada pelabur dan juga orang industri datang dengan matlamat dah
12:28clear. Tinggal jalan lagi di URIS ni. So I think apa tu dalam kita punya URIS ni
12:35kita telah tetapkan, telah kenalpasti 12 niche area. 12 niche area ni adalah
12:40termasuk, saya tak ingat sebenarnya 12 niche area ni. AI saya pasti. Okay AI,
12:45semiconductor, teknologi pertanian, bioteknologi, biodiversiti, teknologi
12:51kesihatan, tenaga hijau, halal tech, TVET, bandar pintar, pertahanan,
12:57mobility termaju serta air ruang kanser. So untuk URIS ni kami dah
13:01kenalpasti lah. So this are the bidang fokus ataupun bidang keuntungan
13:04negara lah. So that's why kami, apa tu kalau kami tak tetapkan 12 niche area ni,
13:10dia akan jadi cacamabar. So the industri pun tak, nak datang tu pun tak
13:14pasti nak fokus yang mana tu. So that's why kami dah tetapkan 12 niche area ni.
13:18so bila mereka datang tu mereka dah tahu apa yang mereka nak. Apa niche area
13:22yang mereka nak apa tu, nak melabur ataupun nak tengok penjelasan ataupun
13:26teknologi ataupun inovasi dalam bidang mana. So kami dah tetapkan this 12 niche
13:31area untuk memudahkan industri dan juga pelabur-pelabur untuk fokus kepada
13:36this 12 area ni. Dan solusinya ada ke semua kat situ. Tapi Prof ramai juga
13:41yang kata mungkin juga ada pihak industri ataupun pelabur yang mungkin
13:44sikit skeptical untuk bekerja dengan pihak universiti contohnya. Sejauh
13:48manakah birokrasi ni dapat dimudahkan ataupun borak dengan orang
13:51universiti ni boleh cakap ke dalam linggo, pelabur dan sebagainya.
13:56Bagaimana perkara-perkara tu, stereotip tu dapat dihapuskan dan jika di
14:01uris ni bagaimana itu dapat dimudahkan dengan secara mungkin.
14:04Kalau dapat sign hari ni mungkin kena sign hari ni. Kalau dapat kerja sama
14:07minggu depan itu pun boleh dicepatkan.
14:10Sebenarnya uris ni is not one event 21 hingga 23 September. Sebenarnya
14:16our event ni kami dah bermula daripada bulan Februari lagi. So dalam
14:22bulan Februari lagi kita dah mula ada sesi dialog dengan pihak
14:25industri dalam enam sesi dialog iaitu dengan industri dan juga
14:32universiti berdasarkan kepada different niche area. Contohnya we have
14:36done satu event di USM bersama dengan pihak MCIA. So melihat kepada
14:43safety conductor, agriculture and then trying to find out what are the
14:47issue and how we solve it. So kita dah start ada that discussion.
14:50region. Dan kita pergi kepada di KL dengan Maida, dengan
14:54Suri Melayah. Kemudian kita dengan USM dengan Invest Negeri
14:58Sembilan. So we partner dengan Invest Pahang untuk look at the niche area
15:03niche area di UMK, di UMT, di UNIZA to cover the eastern region. Johor kita buat
15:10dengan IRDA, sesi dialog dan juga di Sarawak. Dan what happen was that kita
15:14dapat menghimpunkan what are the issue yang sebenarnya bila
15:18industri cakap benda yang berbeza, industri minta benda yang berbeza. So it's part of
15:23the thing is that yang kita bawa untuk perbincangan supaya benda ni dekat di
15:28masa URIS nanti, kita akan cuba siasakan masalah ni. Salah kita buat di
15:34apa nama di URIS adalah kita akan ada B2B launch. So dalam B2B launch ni kita
15:39harapkan bahawa setiap universiti akan bawa the team yang akan
15:43coordinating, membantu industri dalam mempercepatkan sekurang-kurangnya
15:48the letter of intent ataupun the MOU documentation. So the
15:51proses akan berlakulah. Dan kita akan cuba juga untuk untuk start
15:56memantau perlaksanaan projek selepas daripada URIS 2026 kepada
16:01Pascal URIS, what are the what are the connection? Itu tambah lagi sikit
16:05kalau boleh dibendahkan. So sebenarnya tadi when we talk about
16:09industry, so kalau kata MNC, JLC dia are very quite familiar dengan
16:13dengan pilihan universiti. Tetapi when we talk about SME tadi, SME memang
16:18kita dapati bahawa when kami bercakap dengan pihak SME, kami mereka
16:23banyak tak tahu that universiti banyak teknologi. In fact, mereka tak
16:27tahu setengah-setengah insentif-insentif yang diberikan oleh
16:30pihak kerajaan bila kerjasama dengan pihak industri dalam
16:33penyidikan, mesti dengan penyidikan. So yang inilah kita
16:36ambil juga peluang supaya URIS 2026 ni memberi peluang kepada
16:40industri memahami apakah selain daripada memahami produk-produk
16:43teknologi yang ada, memahami apakah peluang-peluang untuk
16:47mereka dalam pengamualan dan juga insentif-insentif diberikan oleh
16:51kerajaan. That's why dalam ni kita jemput juga Maida, be part of
16:54our untuk untuk share the national investment framework yang
16:58baru. Kita jemput juga MPC, kita jemput juga our partner
17:02daripada meranti, daripada cradle, to be part of the new event.
17:19So Raymond, mungkin dalam kita cerita mengenai SME contohnya,
17:23kadangkala betul kalau organisasi besar atau peluang-peluang besar
17:26tidak ada masalah kerana semuanya disokong dengan dukungan kerajaan.
17:31tapi kalau SME ni kalau sebenarnya solusi mereka ada di universiti
17:35begitu juga sebaliknya dan untuk mereka berkembang. Jadi mungkin
17:39perlukah ada sedikit promosi yang lebih lagi di kalangan golongan SME ni
17:46terutama dalam URIS ini juga. Bagaimana kita memberikan ini adalah
17:49segmen yang juga perlu diberikan perhatian khusus dalam aspek ini?
17:53Betul. Seperti yang cerita tu memang SME tu memang mereka tidak familiar lah
17:59dengan proses-proses yang dekat universiti. Mereka tak tahu peluang-peluang yang
18:02kerjasama yang boleh mereka berkait dengan universiti. Susah tapi boleh-boleh
18:07tolong. Boleh-boleh. Saya ada solusi.
18:08Okey, Raymond silakan. Bagi saya I think of course dalam kita mempromosikan URIS ni
18:15memang of course target kita bukan sahaja GLCs dengan MNCs. Kami juga target kepada SME,
18:22SME-SME lah. Sebab more than 90% daripada bisnes di Malaysia ni memang
18:27daripada golongan SME. So memang walaupun mereka ni kekangan mereka
18:32mereka tidak mempunyai kekuatan kewangan lah untuk membeli apa tu
18:38ataupun melabur dalam teknologi yang terkini. Tetapi dalam URIS ni mereka
18:43mendapat peluang untuk berbincang dengan kita punya researcher dengan
18:47URIS kita untuk tengok apa teknologi-tekologi yang sesuai untuk mereka adapt
18:51dan adopt dalam ni. Tak semestinya bila kita bercerita tentang
18:56teknologi tu, dia mesti something yang besar, yang mahal.
19:00Sometimes untuk menyelesaikan satu masalah yang kecil je yang dapat
19:03meningkatkan produktiviti dan keuntungan mereka. So mungkin satu
19:07proses saja. One part of the production line. So benda-benda kecil ni pun
19:13dapat meningkatkan dia punya produktiviti dan keuntungan tu. So I think
19:17there's something for everyone lah dalam kita punya URIS ni.
19:20So Raymond, kita selalu, saya ingat lagi kalau kita buat perbincangan seperti
19:23ini, kita kalau kita rujuk kalau 10 atau belasan tahun lepas, kita akan
19:28bercerita sejauh mana universiti mampu untuk bergerak sendiri tanpa
19:32mengharapkan sejumlah peruntukkan daripada kerajaan. Dan adakah kita dah
19:37sampai ke arah itu? Walaupun saya tahu agak jauh sedikit, tapi sejauh mana kita
19:41menyediakan ekosistem itu? Setidak-tidaknya keterbukaan universiti untuk
19:46membenarkan pihak industri berada dalam universiti. Kepakaran itu berlaku di
19:50kedua-dua belah hala. Sejauh mana kemajuan kita telah capai dalam
19:53aspek ini? Dari segi, sebenarnya kami dibawah inisiatif di bawah
19:58kementerian. Sebenarnya kami menggalakkan industri untuk berada di
20:03universiti maupun universiti untuk berada di industri. Bawah inisiatif
20:08industri on campus lah. Sebenarnya kami menggalakkan industri untuk
20:12menubuhkan satu makmal untuk join research, untuk teaching factory dan
20:18sebagainya untuk supaya universiti dengan industri dapat bekerjasama
20:23dengan lebih erat. So supaya kepakaran di universiti dapat digunakan
20:27oleh pemain-pemain industri. So mereka boleh menyediakan peralatan-peralatan
20:31yang terkini, yang industri grade ataupun dengan software-software yang
20:35terkini. Dengan menggunakan kepakaran profesor-profesor dan PhD-PhD
20:39student kami di universiti, mereka dapat menghasilkan suatu penyelidikan yang
20:42lebih bermutu tinggi dan berimpak tinggi. So this is one of the things I was
20:46looking at. Dan juga sekiranya industri itu berada di kampus, ini akan
20:51memberi peluang kepada pelajar-pelajar kami untuk buat internship dan juga
20:55mereka akan dapat.
20:56Kepada pasaran pekerjaan dan sebagainya.
20:59Betul. Dan juga mereka akan dapat melihat apakah masalah-masalah sebenar
21:03industri yang boleh ketengahkan untuk jadikan sebagai final year project.
21:07So this is one of the things yang kami lihat lah.
21:10Prof, mungkin di universiti ini sejauh manakah kita sudah bergerak dan juga
21:14capai dalam kita bercerita mengenai universiti mampu untuk berdikari
21:19sendiri, mencipta keuntungan sendiri dan hubungan dengan industri itu.
21:23Sejauh manakah kita sudah maju dan dia progres itu bagaimana?
21:27Okey. Saya menyokong daripada Raymond tadi. Sebenarnya melalui garis panduan
21:34dan juga insentif daripada JPT. Kita dah kehadapan. So benda ini kita nampak bahawa
21:41setiap universiti dah mula mengurut langkah. Mengurut langkah untuk
21:45bejasama lebih mendalam lagi dengan pihak industri. Itulah kandangnya kita
21:51pada hari kedua-dua bulan kita memang menjemput supaya semua pelabur-pelabur
21:57dan juga industri untuk datang mendengar kepada 12-nit area dan timbalan
22:03nak chancellor dan juga nak chancellor akan akan pitch directly kepada
22:08industri. Pitching. Pitching kepada industri untuk come and invest
22:12in the university. So kita ada good, kita memang ada evidence setengah
22:17universiti itu dah memang ke depan dari segi investment campus tapi kita
22:21nak juga beri peluang supaya industri ini boleh dengar berdasarkan kepada
22:2612-nit area, 12 kepakaran yang ada daripada setiap universiti ini
22:29directly invest kepada universiti masing-masing. Dan kita harapkan bahawa
22:34selepas ini memang ada berlakunya penambahan investment. And
22:39sebenarnya kita lihat kalau katakan the investment is big enough as part of
22:43the vision actually lah. Is that the vision kalau satu industri itu boleh
22:47invest 30 million, 40 million of investment kalau mungkin tak besar
22:51tetapi at least kalau dapat the total of 1 billion of investment so it's
22:55good big enough for a nation GDP level lah of investment ke dalam
23:01ke dalam universiti. Tak ada melalui pelaburan dalam negara ataupun luar
23:05negara. Tapi di universiti sendiri sudah nampak perubahan dan juga cara kerja
23:09dan sebagainya itu sudah berbeza kalau dibandingkan dengan dahulu. Saya mungkin
23:12ada tiga minit berbaki untuk diskusi ini tapi Raman mungkin dapat promote dan
23:15juga dapat warwakan. Ini baru bulan 8 nanti mungkin ada kita ada sebulan lagi
23:20banyak lagi masa tidak terlambat untuk mereka untuk menyertainya dan juga
23:24dimanakah kita dapatkan semua informasi dan juga dimanakah platformnya untuk
23:28berpartisipasi dalam URIS 2026 ini?
23:31URIS 2026 ini akan berlangsung selama tiga hari di World Trade Center pada
23:3721 hingga 23 September 2026. So kami mengalukan lah semua pemain industri, pelabur,
23:47universiti, venture capitalist dan segala golongan masyarakat lah untuk datang ke
23:53URIS ini. Dan untuk mendapatkan maklumat lanjut boleh layarilah laman web
23:57URIS di uris.my. U-R-I-I-S dot M-Y. Dan kami juga mengajaklah ambil peluang ini
24:07untuk datang bukan sekadar untuk melihat pameran dan mendengar sesi dialog
24:12tapi mengambil peluang ini untuk meneroka peluang kerjasama dengan
24:16business, serious business dan dengan networking lah dengan para hadirin yang
24:21lain yang datang sekali untuk ke URIS ini. So jumpa anda di URIS 2026.
24:25Prof harapan dan juga bagaimana kita nak ubah stereotip, ubah stigma dan
24:29this is not typical ataupun boring event. Bagaimana kita nak cakap ini URIS
24:33sesuatu yang menarik? This is kalau tengok event ni tak pernah, this is
24:37going to be the inaugural and tak pernah lagi kita ada event seperti ini
24:41yang mana it is not just a dialogue tetapi there will be a session where
24:47pitching done by the new skill level. There is pitching by the researcher yang
24:51nak jual lagi produk yang dah ready. Dia ada juga produk research yang
24:57halfway cooked. Dia juga ada cleaning on how to do IP. Dia juga ada clinic on
25:03branding and dia juga ada ruang untuk pelajar nak sell the idea. Kita
25:09ada. Sekarang ni dah hampir 500 orang dah pelajar yang registered untuk
25:13pre-selection untuk the proof of concept for student level. So dia ada platform
25:19untuk pelajar. Dia ada platform untuk pendidik. Dia ada platform untuk
25:23startup. Dia ada platform untuk spin off. So it's more or less pitching
25:27interaction session. Kemudian kita juga ada side-side event yang
25:32mana akan menarik perhatian lah. Contohnya kita juga ada introductory to
25:37startup-startup yang ada. Kemudian yang penting juga kita ada flexi download
25:41dengan captain of the industry. Seperti dia, seperti Encik Azmi daripada
25:45Farm Fresh akan sharing session at one. So there's a lot of program. In fact, one
25:49of the event into event kita ada juga mobile legend program juga ada to
25:54attract more people to come. Range of investment pun besar?
25:58Yes. Correct. Okay. Terima kasih Encik Raymond. Terima kasih Prof kerana
26:02sedang bersama kami dalam agenda awan ni pada malam ini. Terima kasih nanti kalau
26:05ada ceritanya nanti kita datang balik. Hasil ni bagaimana pula? Terima kasih
26:09kerana berkosakan kisah dengan kami di agenda awan ni. Terima kasih kepada anda
26:12yang menonton. Semoga anda ada peluang dan juga berpartisipasi juga untuk datang
26:17ke WTC pada 21 hingga 23 September nanti. Dan juga bagaimana ini juga membuka
26:23peluang kepada seluruh warga universiti juga untuk bukan sahaja ada penyelidikan
26:27tapi mencipta kekayaan dan juga nilai lebih tinggi dalam hal ini.
26:31Assalamualaikum, salam sejahtera. Jumpa lagi.
26:33Terima kasih kerana menonton!
Comments

Recommended