00:00موسيقى
00:47موسيقى
01:00اه جبنا الموقع اللي نزل اللينك بتاع النتيجة
01:03دخلنا
01:03كتبنا اس بك كذا مرة
01:05ما انا نشاها المحافظة اعتمانت للنتيجة يعني
01:07تمام
01:07حا
01:08ساعتها فبعدين بعدها بعشر دايب تقريبا كده
01:12اه
01:12كتبنا رقم الجدوس تاني اطلعت للنتيجة
01:15اتنا اجيب امتين وثمانين
01:17امتين وثمانين
01:18وبعدين لقيت بقى ان انا طلع من اوائل المحافظة
01:22ففرحت جدا بصراحة
01:25في اي مكالمة رسمية جاتلك بلغتك ان انت من الاوائل؟
01:29ولا هو الاسم بس موجود
01:31وكده كده تم نشر الاسماء برضو
01:33بالاسماء الخاصة بالاوائل
01:35طيب قوليلي بقى احساسك لحظاتها
01:37كده ساعة معرفتي ان انت من الاوائل كان عامل ازاي؟
01:41فرحت يعني فرح ما تتوصفش بصراحة
01:44فاتفاجئت كمان
01:45بس نشيت بصراحة كل التعب اللي تعدت طول السنة
01:49وفي ايام الامتحانات بالذات تعدت جاملت جدا
01:52عشان المذاكرة وضغط الامتحانات بقى وكده
01:55كنت متوقعة درجة النهائية؟
01:57اه كنت متوقعة بس اتفاجئت برضو لما الدرجة جاءت
02:01مفيش اي دروب في اي امتحان كان قبلك فقلت ده ممكن ينقصني نص درجة
02:05ممكن ينقصني درجة اي حاجة من الحاجات اللي ممكن تقلقنا زي يعني؟
02:09لا
02:10يعني الحمدلله كل المتحان كنت بتبقي الحمدلله رجعة واسقة
02:14مراجعة اه حاسة خلاص ان انا هقفل المادة زي
02:18اه اه اصعب مادة كتبت دايما بتقابلك ايه؟
02:21اه ممكن الرياضة
02:23الناس اه
02:25انت لغات فلو بنقدر نقول مثلا الحكومي صعب بنسبة 100% لو بنقول النسب يعني مثلا كده
02:32فاللغات هيكون صعبة بالنسبة 150%
02:35اه اه اه اه اه من الجمالソحاب اللي وجهتها قليلي عن المدرسة اللغات علشان يعني مع مدرسة اللغات
02:53فتعاملت معهم عادي زي ما بتعامل مع أي مادة تانية بصراحة
02:57فما أكدش بالنسبة لي مشكلة لأنا أخدهم بالإنجليش أو كده
03:00فاللغة بالنسبة لي كانت يعني كويسة
03:03فعشان كده أنا دايماً كنت عادي
03:06يعني كانوا عادي بالنسبة لي كنت أذكرهم باستمرار وكده
03:08فبالنسبة لي كانوا كويسين
03:09كانش فيهم أي صحيح
03:11عارفنا يا يارا كمان إن انت ما شاء الله عليك ربنا يحميك
03:13يعني حفظة للقرآن من ستة بتدائي
03:18انت من صغرك ماما بتقول إن انت ما شاء الله عليك متفوقة وبتذكري وبتجيبي مجميع نهائية
03:24فكنت عارفة تواصبي بين القرآن وبين انك تواصبي على التفوق ده إزاي بقى
03:31كان ليا كل يوم ورد بحفظه في القرآن قبل ما ببدأ أذاكرة وببدأ أعمل أي حاجة في يومي
03:37فعشان كده كنت يعني بقدر لأنا كمل بقى المذاكرة أو كده كان بساعدني جدا في المذاكرة
03:43مجاش عليكي وقت كده وانت في الثالثة إعدادة دي أنا زهقانة أنا تعبت مش قادرة ذاكر
03:49آآ حاسة إن المسئولية جبيرة عليكي بتعدي علينا كلنا عدت عليكي الفترة دي طبعا
03:55تعبت في فترة الامتحانات تعبت جدا وزقت من السنة طويلة جدا ورحمت قيلت على السنة وضغط السنة نفسها من هي
04:05أعدادية وكده
04:06فأتعبت منها عادي في أيام الامتحانات
04:09طيب لو رحنا الماما بقى ست الحبايب يا حبيبة يعني التعب والمجهود هقول لك ضع في يورا كمان
04:17لأن انتي هي قلقانة بس على مستقبلها لأن انتي قلقانة على مذكرتها ومستقبلها وكمان كنت مواصبة معاها على حفظ القرآن
04:25الكريم
04:26إحنا معانا انتي أمي يعني تربية وتعليم هي لو بتتعلم بس فأنت بتربي وتعلمي وبتحفظي القرآن وتخلي بالك من الأولاد
04:34بايت الأولاد
04:35يارى أكبر إخوتها فقول لنا بقى عن الرحلة بتاعي التالتة إعجازي كده مع يورا
04:40هو من أول سنة طبعا طول الوقت بفكرها إن دي سنة محتاجة مجهود محتاجة تثبيت نفسك فيها
04:51تأهيل اللي بعد كده
04:55وهي يعني معاها طبعا طول الوقت حاجة تعباكي حاجة مزهقاكي باتكلم معاها دايما أحاول أخرجها من ممودي اللي هو الضغط
05:07والإسرس
05:10دايما أقول لها أعملي اللي عليك بس أعملي اللي تقدر عليه كله والنتيجة وتوفيق الحمد لله يعني من عند رب
05:17كنت ماما الشديدة اللي يلا أمي زاكي سيب الموبايل اللي أمي من قدام التلفزيون
05:22ولا كنت ماما اللي متهاونة شوية وسعبها براحتها
05:26يعني أوقات كده وأوقات كده يعني أوقات أحس إن هي طولت شوية مثلا قدام التلفزيون طولت شوية في إنها
05:35يعني وراها حاجة وراكي حاجة يرى أمي منيها
05:42أوقات طبعا ما بقعد معاي في المذاكرة أشوف الدنيا ماشي معاها إزاي أرجع معاها إيه اللي وقف قدامك
05:52يعني بطلت
05:53يارا كانت مطيعة وبتتجوب معايكي ولا كانت مغلباتي؟
05:56أوقات وأوقات وأوقات
05:58أوقات وأوقات تالطبيعي طبعا
06:00طيب نروح لبابا بقى يعني ربنا يخليه ويبارك فيه إنت أكيد برضو مجهود مضاعف برضو معا يارا يعني
06:07طبعا
06:08حالا كنت أكيد دعم ليها وسندها ومشجحها
06:12قولينا على يعني يارا بنت حضرتك إنت كنت شايد أو متوقع من مستويها إن هي إن شاء الله هتكون من
06:20قوائل المحافظة؟
06:21والله يعني الحمد لله وبتوفيق ربنا يارا دايما مطمئنانا في امتحاناتها وفي طرجاتها ودايما الحمد لله دايما مستوي بيبقى في
06:30الأحسن
06:30احنا متوقعين بس يعني مكناش متوقعين الفرحة الجامدة دي بس مش أكثر والله
06:37بس هو الحمد لله رب العالمين ربنا يكلل تعبها بالنجاح وربنا يوفقها دايما في اللجنة
06:42يا رب يا رب
06:43قولي لي يا رب أنت حبة تطلعي إيه يا رب
06:46إن شاء الله دكتور
06:47دكتوريت إيه يا رب
06:49جراح
06:49دكتوريت جراح
06:51يعني في حد كده قدوة بالنسبالك في المجال ده ولا أنت حبة بس كده؟
06:56أنا حبة المجال ده
06:57حبة مجالي الجراحة
06:59ربنا يوفقك يا رب بإذن الله ونشوف الدكتوريت جراح هقدي الدنيا نفتخر بيكي في البجور وفي المنوفية وفي مصر كلها
07:05إن شاء الله
07:06وبإذن الله نجيلك في تالتة سنة وإن شاء الله كده وانت جايبة مجموعة كبير
07:12باركلك ان انت جبتي مجموعة طب كمان إن شاء الله
07:15ده كان لقاءنا مع يارا إحدى أوائل طلاب الشهادة الإعدادية هنا بمركز البجور في محافظة المنوفية
07:22يعني هنتابع مع حضراتكم برضو لسه الأوائل معانا كثير ربنا يفرح كل الأسر ويفرح كل الطلاب في الشهادة الإعدادية ويجعل
07:30دايماً يا رب الفرحة مالية كل البيت
07:32شكراً لحضراتكم متابعين متابعي موقع مصروه في كل مكان
Comments