00:00طب ايه الفرق بين ازالة الرحم بالمنزار والجراحة التقليدية?
00:04وله المنزار بقى الاختيار الافضل في حالات كتير?
00:07اه فرق كبير جدا طبعا. احنا مجربينه في حالاتنا كلها.
00:11اه اولا الشلب المنزار ده مفيش جرح اصلا في البطن.
00:15يعني عبارة عن تلات خروم في البطن.
00:17واحد تحت السرة وتواحد زمين واحد شمال اسفل البطن.
00:21طبعا خروم صغيرة قوي والعيانة ما بتشتكيش بعد العملية خالص من اي وجع
00:26بتتحرك بسرعة.
00:27اه مفيش التساقات بعد العملية اه جميلة طبعا ليه بقى?
00:31لان الناس المتخيلة ان المنزار ده ممكن يعور حاجة.
00:35لا طبعا المنزار ده بيبقى فيه كاميرا مكبرة بتبين لي كل حاجة بحجمها بزيادة.
00:40على اساس ان انا اعرف اسلك اعرف اشيل الحاجة اللي انا عايزها بالزبط.
00:45غير العين المجردة يعني انا زي انا فتحت بطن عيانة باعتمد على العناية
00:49وعناية دي ما بتكبرش الفيلد او المجال اللي قدامي.
00:53فممكن عور حاجة وانا مش واخد بالي. طبعا المنزار احلى طريقة لاستقصار الرحم
00:59وفي الجراحات كتيرة.
01:00ودلوقتي على فكرة يعني لاه غينة عنه.
01:02لان بصراحة عمل تقدر في كل حاجة.
01:05مش بس الشيل الرحم.
01:07لا ده شيل الاورام اللي فيها مهما كان حجمها.
01:09اه شيل الرحم.
01:11اه سقوط الرحم.
01:13كل حاجة بنعملها دلوقتي بالمنزار.
01:15وبصراحة العين بتحس بفرق جريب جدا.
01:18انتقول لي انا ما عملتش عمليه قصد.
Comments