00:00اسمي الدكتورة علي فايميد باسيوني استشاري جراحات المناظير وجراحة السمنة استشاري في مستشفى الجامعة القهرة
00:08طيب دكتور ليه فيه ناس بتخسي بعد العملية وترجع تدخن تاني؟
00:11للأسف المريض مريض السمنة ما بيبقاش فاهم أبعاد مشكلته إيه
00:17مشكلة الوزن الزايد التخلص منه بتنقسم لشقين
00:21الشقة الأول إن احنا نخس في الوزن ثم نحفز عليه
00:26العملية بتساعد على الوصول للوزن المثالي
00:30ولكن دول المريض هو إنه يحافظ على هذا الوزن
00:34مشكلة مع ناس كتير قوي بتحصل معها إنه هم بعد ما يوصلوا للوزن المثالي
00:39يبتل يحس إنه الموضوع أمر مسلم بيه أنا خلاص أكل براحتي واشرب اللي أنا عايزه
00:45ولكن طول ما هو متخيل إن مش محتاج أعمل أكتر من كده
00:52مش قادر مش محتاج أحافظ على وزني
00:54هيرجع يزيد في الوزن
00:56مش شرط يرجع طبعاً للوزن اللي كان عليه قبل العملية
00:58ولكن هيرجع شوية في الوزن بنسب مختلفة
01:02طب إمتى المريض نقوله لازم عملية مش مجرد ضايد
01:05إحنا طبعاً مفيش حاجة اسمها عملية من غير ضايد
01:08يعني لازم أي مريض يعمل ضايد فترة
01:11ثم لما ضايد يفشل نتكلم معاه في عملية
01:15إيه الفرق الحقيقي بين تكميم المعدة وتحويل المسار
01:17الفرق طبعاً فيه تفاصيل كتيرة ولكن بشكل مبسط
01:21تكميم المعدة كل بيتم فيه إن بنشيل جزء من المعدة
01:26جزء كبير من المعدة حوالي 70 أو 80%
01:29فالتركيب الفيسيولوجي أو مسار الأكل بتاع الجهاز الهضمي بيفضل زي ما هو ما بيتغيرش
01:34ولكن في تحويل المسار مش بس بنقلل حجم المعدة
01:39ولكن كمان بنعيد توصيلها بنعيد توصيل المعدة بالأمعاء
01:43فمسار الأكل بتغير وبالتالي هضم الأكل ما بيبقاش زي الأول
01:51فده بيزود برضه من نسبة الخساسان وهو ده الشكل الجوهري في الفرق بين العملية
01:57طب هل في ناس ما ينفعش تعمل عملية سمنة خالص؟
02:00طبعا إجابة السؤال لأن أي حد ممكن يعمل العملية
02:03ولكن مين اللي فعلا محتاج يعمل العملية؟
02:06اللي محتاج يعمل العملية اللي وزنه زايد
02:09معدل كتلة الجسم بتاعته أعلى من 35 أو 30
02:16ومعها مشاكل تانية زي مشاكل سكر ضغط
02:19خشونة في الركب مشاكل في العمود الفقري
02:22إنما لو حد زايد وزنه خمسة وستة وعشرة كيلو كده
02:27ممكن يعمل العملية ولكن مش هستفيد منها للأسف
02:30هيخس آه بس هيبقى عرض نفسه لمخاطرة جراحة وتخدير كلي وكلام ده
02:38وما استفادش الاستفادة اللي هو عرض نفسه ليه
02:41هل عمليات السمنة ممكن تعالج السكر فعلا ولا مجرد إشاعة؟
02:45عمليات السمنة ما بتعالجش السكر
02:47ولكن بتحسن أعراضه وبتقلل جرعات الأدوية
02:53مريض السكر النوع الأول
02:55كميات الإنسولين اللي بياخدها بتقل
02:58مريض السكر النوع الثاني
03:00أدويته ممكن تقل جدا لدرجة إن هي تقف خلص
03:06وطبعا ده وإحنا محافظين على الوزن اللي نزلنا له بعد العملية
03:13إنما السكر مش بيتعالج من العملية
03:18هو بس جرعات الأدوية بتاعته بتقل أو بنوقفها خلص
03:23إيه أكتر غلطة بيعملها المريض بعد العملية وبتبوز النتيجة؟
03:26أكتر غلطة بنتشوفها ومع المرضى اللي عملوها بقى لهم فترة طويلة أو خمس سنين أو أكتر
03:32إن بيبتدوا أكلهم يبقى كميات قليلة
03:38لأن كده كده المعدة خلص حجمها صغير
03:40ولكن الأكل اللي هو أكله ده فيه سعرات عالياوي
03:45نتكلم زي مثلا شرب مشروبات الغذية الكتير
03:49أكل الحلويات والشكرتات
03:51فهو كده حجم المعدته صغير
03:55ولكن السعرات اللي بياخدها بقت زي السعرات اللي كان بياخدها زمان
04:00من تثبت الحجم والكمية
04:04هل المعدة ممكن توسع تاني بعد التكميم؟
04:06المعدة عضو مطاطي عضو معمول من جدار بتاعها معمول من عضلات
04:14فالعضلات دي فيها قدرة أن هي يحصل فيها ستريتش أو انبساط
04:23فالمعدة ممكن توسع؟ آه ممكن توسع
04:25ولكن دي حاجة المريض بيتحكم فيها
04:28لو قدر يحافظ على كميات الأكل قليلة
04:31هقلل الوسع التعاميات ده بعد العملية
04:35وفيه ناس بديفضل محافظين على وسع العملية نفس الحجم لسنين
04:41ولكن بيحافظوا على كميات أكلهم
04:44فيه فرق بين الجوع النفسي والجوع الحقيقي بعد العملية ونعالج ده ازاي؟
04:47الجوع النفسي والجوع الحقيقي
04:49الجوع النفسي أو الاموشنال إيتنج ده
04:51ده حاجة ده مرض نفسي معترف بيه
04:56وده علاجه مش في العملية
04:58لأن العملية بتصغر حجم المعدة
05:03إنما فيه ناس في الآخر بعد بتعمل العملية
05:05بيبقوا يبقوا مثلا في مكان برا أو في عزومة ويملوا طبقهم على الآخر
05:11ويبقوا عارفين إن الكميات اللي هيكلوها دي
05:14هتتعبهم وممكن تخليهم يرجعوا
05:18ولكن برضو بيأكلوها
05:20وده ودي مشكلة نفسية حلها مش في العملية
05:24حلها عند طبيب نفسي أو ثربس
05:27هل الفيتامينات بعد العملية طول العمر ولا بترى وخلاص؟
05:30الحقيقة للفيتامينات
05:32الصح بتاعها إن هي طول العمر
05:35ولكن إحنا بنقول المرضى على أقل يخدها المدة سنة
05:40اللي بيحصل إن بعد ما بيخلص مدة السنة دي
05:45بيوقف الفيتامينات
05:46بنسحب له تحليل مثلا بعدها بتلت شهور أو ست شهور
05:49نلاقي إن لسه فيه لخبطة برضو في الفيتامينات والمعادن
05:54فبنرجعه تاني على المالتي فيتامينز دي
05:57فإحنا دايما بنقول الأفضل إن المريض يكمل عليها بقية حياته
06:02هل في بدائل العمليات زي بلون المعدة وبتنجح قد إيه؟
06:06بلون المعدة يعني بصراحة أنا ما بعتبروش بديل
06:10هو طبعا بيخسس ولكن فيه فرق بين إن أنا أعمل جراحة بتكمل معي على طول
06:16وإن أنا أعمل حاجة مؤقتة بلون المعدة حل مؤقت
06:19بيقعد من أربعة لست شهور
06:23ونسبة نجاحه يمكن تكون خمسين في المية أو أقل
06:28بمعنى إنه فيه ناس بتخس مع بلون المعدة بس بترجع تتخين تاني
06:31وفيه ناس ما بتخسش أصلا أو بتخس نسبة بسيطة يعني مش لا تذكر
06:37فبالون المعدة حل للناس اللي معدل كتل الجسم بتاعها مش واصل للرقم بتاع العملية
06:44مش واصل للتلاتين والخمسة وتلاتين اللي هو زايدين حاجة بسيطة بنتكلم من خمسة لخمستاشر كيلو
06:51المبلون المعدة ممكن يكون حل كويس قوي ليه
06:53هل ممكن حد يعمل عملية من غير ما يكون تخين أو لمجرد الشكل؟
06:57هو طبعا مش صح الكلام ده، الناس كتير بتعمل القصة دي ولكن الجراحة مش بس نفع
07:06يعني فيه ضرر ممكن يحصل من الجراحة فيه مخاطرة بتحصل من الجراحة
07:10زي مخاطرة التسريب أو النزيف أو المخدر الكل عموماً
07:17فإن أنا أعمل العملية لمجرد أن أنا أخس خمسة كيلو أو سبع كيلو
07:21طبعا ما هيش كفاية
07:24يعني مش ده الحاجة اللي أخد عليها مخاطرة أو أن أنا أعرض نفسي لمشاكل
07:32المجرد أن أنا أخس خمسة كيلو ممكن أعمل فيهم دايت أو ألعب رياضة أو أنتظم في نومي
07:37والأمور تروح بكواية تبقى تمشي كويسة
07:38هل ينفع حمله إن كاب بعد إجراء العملية؟
07:41إحنا دايماً بنقول للمرضى أن الستات طبعاً لمدة سنة ما ينفعش تحمل
07:47لأن كميات أكلها بيبقى قليلة قوي
07:52وهي حامل ده ممكن يضر الطفل يخليه بيحصل مشاكل في الحمل
08:02فدايماً حتى لو حصل حمل خلص مش بنقول إن الطفل يحصل تسقيت أو كده
08:09ولكن دايماً بنقول للمرضى إن دايماً تاخد بالها إن وقف حمل خالص
08:13لحد ما فاطرة سنة تعدي بعد العملية
08:16فيه ناس بتتخوف بعد العملية من شكل جسمه هل ده حقيقي ولا ولا لا؟
08:22طبعاً أي حد مش بس اللي عمل جراحة
08:23أي حد بيخس بنسبة كبيرة بيحصل شوية تهراء خلاط في الجلد
08:30وحسب نسبة الخسسان التراهراء دي ممكن تبقى في البطن بس أو في الرجلين أو في الدرعات
08:38طبعاً دي حلها دايماً بيبقى عند دكاترة التجميل سواء شفط إزالة جلد زيادة أو كده
08:46ولكن ده ما هوش الحاجة اللي ممكن تمنعنا من إن إحنا نعمل الجراحة لأن نزول في الوزن أهم بكتير من
08:56إن يبقى شكل الجسم كويس أو يبقى الجلد مجدود شوية أو متراحل شوية
09:01طب نصيحة واحدة بس من حضرتك لأي حد بخايف ياخد قرار العملية؟
09:05يعني النصيحة اللي ممكن أقولها لأي حد وزنه زايد أو مريض سمنة وخايف يعمل العملية إن مرض السمنة مرض يعني
09:15مش عايز أقول قاتل
09:16ولكن هو مشاكله بتبان بشكل بطيء فهيوصل في يوم الأيام إن هو مش قادر يعيش حياته بشكل طبيعي بس عشان
09:28هو ما قادرش ينزل في الوزن وهو صغير في السن شوية أو هو قادر يمارس حياته بشكل طبيعي
09:37فأي حد لسه بيفكر في انه يعمل العملية وهو عنده سمنة مفرطة افتكر ان انت في يوم الأيام هتلاقي نفسك
09:48مش قادر تروح شغلك
09:49محتاج حد يسندك ويحركك إحى نفسك دلوقتي قبل ما تنصل إلى هذه المحاولة
Comments