Skip to playerSkip to main content
هل تفكر في جراحة السمنة؟ د. علي فايميد باسيوني، استشاري جراحات المناظير والسمنة، يجيب على كل تساؤلاتك!

لماذا يعود البعض لزيادة الوزن بعد العملية، وما هي أهمية الالتزام بالنظام الغذائي؟ اكتشف الفرق بين تكميم المعدة وتحويل المسار، ومتى تكون الجراحة الخيار الأمثل.

هل عمليات السمنة تعالج السكر حقًا؟ وما هي الأخطاء الشائعة التي تفسد نتائج الجراحة؟ تعرف على أهمية الفيتامينات بعد العملية، وهل هناك بدائل ناجحة للجراحات؟

#جراحة_السمنة #تكميم_المعدة #تحويل_المسار
Transcript
00:00اسمي الدكتورة علي فايميد باسيوني استشاري جراحات المناظير وجراحة السمنة استشاري في مستشفى الجامعة القهرة
00:08طيب دكتور ليه فيه ناس بتخسي بعد العملية وترجع تدخن تاني؟
00:11للأسف المريض مريض السمنة ما بيبقاش فاهم أبعاد مشكلته إيه
00:17مشكلة الوزن الزايد التخلص منه بتنقسم لشقين
00:21الشقة الأول إن احنا نخس في الوزن ثم نحفز عليه
00:26العملية بتساعد على الوصول للوزن المثالي
00:30ولكن دول المريض هو إنه يحافظ على هذا الوزن
00:34مشكلة مع ناس كتير قوي بتحصل معها إنه هم بعد ما يوصلوا للوزن المثالي
00:39يبتل يحس إنه الموضوع أمر مسلم بيه أنا خلاص أكل براحتي واشرب اللي أنا عايزه
00:45ولكن طول ما هو متخيل إن مش محتاج أعمل أكتر من كده
00:52مش قادر مش محتاج أحافظ على وزني
00:54هيرجع يزيد في الوزن
00:56مش شرط يرجع طبعاً للوزن اللي كان عليه قبل العملية
00:58ولكن هيرجع شوية في الوزن بنسب مختلفة
01:02طب إمتى المريض نقوله لازم عملية مش مجرد ضايد
01:05إحنا طبعاً مفيش حاجة اسمها عملية من غير ضايد
01:08يعني لازم أي مريض يعمل ضايد فترة
01:11ثم لما ضايد يفشل نتكلم معاه في عملية
01:15إيه الفرق الحقيقي بين تكميم المعدة وتحويل المسار
01:17الفرق طبعاً فيه تفاصيل كتيرة ولكن بشكل مبسط
01:21تكميم المعدة كل بيتم فيه إن بنشيل جزء من المعدة
01:26جزء كبير من المعدة حوالي 70 أو 80%
01:29فالتركيب الفيسيولوجي أو مسار الأكل بتاع الجهاز الهضمي بيفضل زي ما هو ما بيتغيرش
01:34ولكن في تحويل المسار مش بس بنقلل حجم المعدة
01:39ولكن كمان بنعيد توصيلها بنعيد توصيل المعدة بالأمعاء
01:43فمسار الأكل بتغير وبالتالي هضم الأكل ما بيبقاش زي الأول
01:51فده بيزود برضه من نسبة الخساسان وهو ده الشكل الجوهري في الفرق بين العملية
01:57طب هل في ناس ما ينفعش تعمل عملية سمنة خالص؟
02:00طبعا إجابة السؤال لأن أي حد ممكن يعمل العملية
02:03ولكن مين اللي فعلا محتاج يعمل العملية؟
02:06اللي محتاج يعمل العملية اللي وزنه زايد
02:09معدل كتلة الجسم بتاعته أعلى من 35 أو 30
02:16ومعها مشاكل تانية زي مشاكل سكر ضغط
02:19خشونة في الركب مشاكل في العمود الفقري
02:22إنما لو حد زايد وزنه خمسة وستة وعشرة كيلو كده
02:27ممكن يعمل العملية ولكن مش هستفيد منها للأسف
02:30هيخس آه بس هيبقى عرض نفسه لمخاطرة جراحة وتخدير كلي وكلام ده
02:38وما استفادش الاستفادة اللي هو عرض نفسه ليه
02:41هل عمليات السمنة ممكن تعالج السكر فعلا ولا مجرد إشاعة؟
02:45عمليات السمنة ما بتعالجش السكر
02:47ولكن بتحسن أعراضه وبتقلل جرعات الأدوية
02:53مريض السكر النوع الأول
02:55كميات الإنسولين اللي بياخدها بتقل
02:58مريض السكر النوع الثاني
03:00أدويته ممكن تقل جدا لدرجة إن هي تقف خلص
03:06وطبعا ده وإحنا محافظين على الوزن اللي نزلنا له بعد العملية
03:13إنما السكر مش بيتعالج من العملية
03:18هو بس جرعات الأدوية بتاعته بتقل أو بنوقفها خلص
03:23إيه أكتر غلطة بيعملها المريض بعد العملية وبتبوز النتيجة؟
03:26أكتر غلطة بنتشوفها ومع المرضى اللي عملوها بقى لهم فترة طويلة أو خمس سنين أو أكتر
03:32إن بيبتدوا أكلهم يبقى كميات قليلة
03:38لأن كده كده المعدة خلص حجمها صغير
03:40ولكن الأكل اللي هو أكله ده فيه سعرات عالياوي
03:45نتكلم زي مثلا شرب مشروبات الغذية الكتير
03:49أكل الحلويات والشكرتات
03:51فهو كده حجم المعدته صغير
03:55ولكن السعرات اللي بياخدها بقت زي السعرات اللي كان بياخدها زمان
04:00من تثبت الحجم والكمية
04:04هل المعدة ممكن توسع تاني بعد التكميم؟
04:06المعدة عضو مطاطي عضو معمول من جدار بتاعها معمول من عضلات
04:14فالعضلات دي فيها قدرة أن هي يحصل فيها ستريتش أو انبساط
04:23فالمعدة ممكن توسع؟ آه ممكن توسع
04:25ولكن دي حاجة المريض بيتحكم فيها
04:28لو قدر يحافظ على كميات الأكل قليلة
04:31هقلل الوسع التعاميات ده بعد العملية
04:35وفيه ناس بديفضل محافظين على وسع العملية نفس الحجم لسنين
04:41ولكن بيحافظوا على كميات أكلهم
04:44فيه فرق بين الجوع النفسي والجوع الحقيقي بعد العملية ونعالج ده ازاي؟
04:47الجوع النفسي والجوع الحقيقي
04:49الجوع النفسي أو الاموشنال إيتنج ده
04:51ده حاجة ده مرض نفسي معترف بيه
04:56وده علاجه مش في العملية
04:58لأن العملية بتصغر حجم المعدة
05:03إنما فيه ناس في الآخر بعد بتعمل العملية
05:05بيبقوا يبقوا مثلا في مكان برا أو في عزومة ويملوا طبقهم على الآخر
05:11ويبقوا عارفين إن الكميات اللي هيكلوها دي
05:14هتتعبهم وممكن تخليهم يرجعوا
05:18ولكن برضو بيأكلوها
05:20وده ودي مشكلة نفسية حلها مش في العملية
05:24حلها عند طبيب نفسي أو ثربس
05:27هل الفيتامينات بعد العملية طول العمر ولا بترى وخلاص؟
05:30الحقيقة للفيتامينات
05:32الصح بتاعها إن هي طول العمر
05:35ولكن إحنا بنقول المرضى على أقل يخدها المدة سنة
05:40اللي بيحصل إن بعد ما بيخلص مدة السنة دي
05:45بيوقف الفيتامينات
05:46بنسحب له تحليل مثلا بعدها بتلت شهور أو ست شهور
05:49نلاقي إن لسه فيه لخبطة برضو في الفيتامينات والمعادن
05:54فبنرجعه تاني على المالتي فيتامينز دي
05:57فإحنا دايما بنقول الأفضل إن المريض يكمل عليها بقية حياته
06:02هل في بدائل العمليات زي بلون المعدة وبتنجح قد إيه؟
06:06بلون المعدة يعني بصراحة أنا ما بعتبروش بديل
06:10هو طبعا بيخسس ولكن فيه فرق بين إن أنا أعمل جراحة بتكمل معي على طول
06:16وإن أنا أعمل حاجة مؤقتة بلون المعدة حل مؤقت
06:19بيقعد من أربعة لست شهور
06:23ونسبة نجاحه يمكن تكون خمسين في المية أو أقل
06:28بمعنى إنه فيه ناس بتخس مع بلون المعدة بس بترجع تتخين تاني
06:31وفيه ناس ما بتخسش أصلا أو بتخس نسبة بسيطة يعني مش لا تذكر
06:37فبالون المعدة حل للناس اللي معدل كتل الجسم بتاعها مش واصل للرقم بتاع العملية
06:44مش واصل للتلاتين والخمسة وتلاتين اللي هو زايدين حاجة بسيطة بنتكلم من خمسة لخمستاشر كيلو
06:51المبلون المعدة ممكن يكون حل كويس قوي ليه
06:53هل ممكن حد يعمل عملية من غير ما يكون تخين أو لمجرد الشكل؟
06:57هو طبعا مش صح الكلام ده، الناس كتير بتعمل القصة دي ولكن الجراحة مش بس نفع
07:06يعني فيه ضرر ممكن يحصل من الجراحة فيه مخاطرة بتحصل من الجراحة
07:10زي مخاطرة التسريب أو النزيف أو المخدر الكل عموماً
07:17فإن أنا أعمل العملية لمجرد أن أنا أخس خمسة كيلو أو سبع كيلو
07:21طبعا ما هيش كفاية
07:24يعني مش ده الحاجة اللي أخد عليها مخاطرة أو أن أنا أعرض نفسي لمشاكل
07:32المجرد أن أنا أخس خمسة كيلو ممكن أعمل فيهم دايت أو ألعب رياضة أو أنتظم في نومي
07:37والأمور تروح بكواية تبقى تمشي كويسة
07:38هل ينفع حمله إن كاب بعد إجراء العملية؟
07:41إحنا دايماً بنقول للمرضى أن الستات طبعاً لمدة سنة ما ينفعش تحمل
07:47لأن كميات أكلها بيبقى قليلة قوي
07:52وهي حامل ده ممكن يضر الطفل يخليه بيحصل مشاكل في الحمل
08:02فدايماً حتى لو حصل حمل خلص مش بنقول إن الطفل يحصل تسقيت أو كده
08:09ولكن دايماً بنقول للمرضى إن دايماً تاخد بالها إن وقف حمل خالص
08:13لحد ما فاطرة سنة تعدي بعد العملية
08:16فيه ناس بتتخوف بعد العملية من شكل جسمه هل ده حقيقي ولا ولا لا؟
08:22طبعاً أي حد مش بس اللي عمل جراحة
08:23أي حد بيخس بنسبة كبيرة بيحصل شوية تهراء خلاط في الجلد
08:30وحسب نسبة الخسسان التراهراء دي ممكن تبقى في البطن بس أو في الرجلين أو في الدرعات
08:38طبعاً دي حلها دايماً بيبقى عند دكاترة التجميل سواء شفط إزالة جلد زيادة أو كده
08:46ولكن ده ما هوش الحاجة اللي ممكن تمنعنا من إن إحنا نعمل الجراحة لأن نزول في الوزن أهم بكتير من
08:56إن يبقى شكل الجسم كويس أو يبقى الجلد مجدود شوية أو متراحل شوية
09:01طب نصيحة واحدة بس من حضرتك لأي حد بخايف ياخد قرار العملية؟
09:05يعني النصيحة اللي ممكن أقولها لأي حد وزنه زايد أو مريض سمنة وخايف يعمل العملية إن مرض السمنة مرض يعني
09:15مش عايز أقول قاتل
09:16ولكن هو مشاكله بتبان بشكل بطيء فهيوصل في يوم الأيام إن هو مش قادر يعيش حياته بشكل طبيعي بس عشان
09:28هو ما قادرش ينزل في الوزن وهو صغير في السن شوية أو هو قادر يمارس حياته بشكل طبيعي
09:37فأي حد لسه بيفكر في انه يعمل العملية وهو عنده سمنة مفرطة افتكر ان انت في يوم الأيام هتلاقي نفسك
09:48مش قادر تروح شغلك
09:49محتاج حد يسندك ويحركك إحى نفسك دلوقتي قبل ما تنصل إلى هذه المحاولة
Comments

Recommended