Oynatıcıya atlaAna içeriğe atla
  • 16 dakika önce
Prof. Dr. Mehmet Fatih Altan; Venezuela ve Japonya depremlerini değerlendirdi

Kategori

🗞
Haberler
Döküm
00:00Değerli izleyiciler, Venezuela'da 39 saniye arayla iki büyük deprem meydana geldi.
00:057.2 ve 7.5 büyüklüğündeki depremler yıkıma yol açtı.
00:09Ayrıca deprem ülkesi Japonya'da da 6.9 büyüklüğünde deprem oldu.
00:14Şimdi bu depremleri Aral Üniversitesi İnşaat Bölümü Başkanı Prof. Dr. Mehmet Fatih Altan Hoca ile konuşacağız.
00:22Hocam yayınımıza hoş geldiniz.
00:25Hoş bulduk, iyi yayınlar diliyorum.
00:27Deprem bölgesine geçmiş olsun diyoruz, başları sağ olsun.
00:32İnşallah bir daha tekrarlanmaz diyelim ama deprem dünyanın her şeyi hocam belirttiğiniz gibi.
00:40Şimdi bu ardışık deprem mi, ikiz deprem mi nasıl tanımlanacak?
00:45Hep ikişer ikişer olmaya başladı.
00:47Türkiye'de de 6 Şubat'ta 8 saat araylaydı ama artık süre mi kısaldı yoksa bölgesel tabaka farklılıkları mı var?
00:56Evet yani bu bölge biraz değişik bir bölge.
00:59Pasifik deprem kuşağına yakın bir bölge.
01:02Orada biliyoruz çok büyük depremler olan bir bölgeler.
01:07Burada da Karayip Lefası'nda gerçekleşti.
01:10Yani Pasifik deprem kuşağının hemen yanındaki bir yerde gerçekleşti.
01:15Buradaki depremler, yani dünya depremlerinin yüzde 80'i büyük depremlerin oluştuğu yerler buralar.
01:25O yüzden buralarda, yani bu depremler fazla bize normal geliyor.
01:31Çünkü buralarda hep büyük depremlere alıştık.
01:34Japonya olsun, Şili, o tarafta Venezuela'da da olabiliyor.
01:41Tabi burada biraz çok birikmişti artık bir 200 sene öncesine dönmemiz lazım böyle büyük bir depremi görmenin.
01:49O yüzden yani buralarda 7-8 büyüklüğündeki depremler olabiliyor.
01:56Bizim depremle karşılaştırdığımızda tabi ikiz deprem dediğimiz depremi biz de yaşadık 3 sene önce.
02:03Tabi 99 senesine inersek, 1999'da da yaşadık biz aslında.
02:08Hani bir Gölcük depremi, bir de Düzce depremi 3 ay arayla oldu.
02:14İşte 3 ay arayla, 9 saat arayla, şimdi de 39 saniye arayla.
02:18Yani bir ikiz depremler oluyor böyle arka arkaya.
02:22Ki zaman zaman...
02:23Hocam zaman zaman yaşanan bu deprem...
02:26Bu yaşanan depremler çok sık aralıklı olduğu için bizde tek deprem algısı mı oluşuyor?
02:32Yani şu anda da Türkiye'de...
02:33Yani...
02:34Tabi yani bu tek deprem algısı oluşmamalı.
02:40Çünkü gördüğümüz gibi bir deprem yakınındaki büyük deprem olabilecek bir payı tetikleyebiliyor ya da devamını tetikleyebiliyor.
02:50Bizde de öyle oldu.
02:51Burada da büyük ihtimal öyle oldu.
02:54Tek farkı burada aynı noktasal yerde iki tane büyük olunca çok büyük bir yıkım olduğunu zannediyorum.
03:02Görüntülerde öyle görünüyor.
03:05Yani 7.2-7.5 büyüklüğündeki depremler en az 9-10 şiddetinde bir yapılara etkisi olacaktır.
03:14Olmuş da yani görülen şeyler pek iç açıcı değil.
03:18Yapılarda epey hasar ve yıkımlar olduğunu görüyoruz.
03:24Bu da tabi bizi üzüyor yani hep üzüyor.
03:29Tabi yapılarımız sağlam olması gerekiyor.
03:33Memleketimiz...
03:34Amerika'daki kurum 10.000 ila 100.000 arasında kayıp olabilir şeklinde bir ifadesi var.
03:40Çok geniş bir aralık değil mi bu hocam?
03:44Yani işte tahmin edemiyorlar.
03:47Yani ilk saniyelerde pek tahmin edilmez ama biz bunu yaşadığımız için 50.000'in üzerinde olacağını tahmin ediyorum.
03:56Yani görüntüler çok iç açıcı değil.
03:59Bir de kaçış fırsatı vermemiş.
04:01Yani 7.2 olmuş 39 saniye sonra yapı zaten bir hasar gördü.
04:06Depreme dayanıksız hale geldi.
04:09Bir tane daha oldu.
04:10İşte ne oldu?
04:11Orada yıkıldı.
04:12İnsanlar kaçamadı.
04:1439 saniyede kaçılabilir.
04:17Fakat yani zor kaçılabilir.
04:20Tahmin edilemez yüksek yapılardan nereye kaçacak insanlar kaçamaz.
04:24Ama bizde 9 saat arada oldu.
04:27İkinci depremde can kaybımız daha az oldu dikkat ederseniz.
04:30Çünkü bir 9 saat arayla insanlar bir dışarı çıktı işte artçı şok gelir mi gelmez mi derken
04:37başka yerden bir büyük deprem daha oldu.
04:41Neyse Allah'tan burada bir kaçış süresi vermişti bizde.
04:47Ama burada 39 saniye daha birinin şokunu atlatamadan ikinci deprem olması.
04:53Tabi burada yıkımın ve can kaybının daha fazla olacağını tahmin ediyorum.
04:59İnşallah olmaz.
05:00Bizim temennimiz bu.
05:02Ama yapıların durumlarına baktığımızda aynı bizimki gibi sandaviç gibi iyi olmuş.
05:07İşte yana yatmış bütün plakaları sayabiliyoruz.
05:10Çoğu da yüksek binalarda oluşmuş.
05:14Tabi bu ne demektir?
05:16Burada zeminin gevşek olduğunu gösteriyor.
05:19Tabi zemin gevşek olan yerlerde yüksek binalarda daha büyük hasarlar oluşur.
05:24Ondan dolayı burada bir de başkente yakın olduğu için tam yaklaşmanın çok olduğu, yoğun olduğu bir bölgede oluştuğu bu deprem.
05:36O da bir dezavantaj oluşturdu tabi.
05:39Yani bir başkentte tabi binalar büyük ve aslında tabi buralarda biz şey beklerdik.
05:46Yani sağlam binalar beklerdik başkent yani ama bayağı hasar görmüş görülüyor.
05:52Bir de stratejik yapıların, havaalanı gibi yapıların bu şekilde yıkılması da yani düşündürücü oldu benim için.
06:01Çünkü Türkiye'de tabi tabi sığ bir deprem.
06:05Yani bizdeki deprem gibi diyelim.
06:08Yani mesela oralarda okyanus da olur.
06:12İşte 80 kilometre aşağıda falan 100 kilometre aşağıda 8-8 buçuk büyüklüğünde depremler oluşur.
06:19Deriz ki hani bizde bir uyum sağlamıyor.
06:23Hani Japonya depremleri gibi.
06:24Ama burası tam bize uygun bir deprem oldu.
06:28Hem sığ hem karasal hem de ikiz deprem.
06:31Hani sadece aynı noktada oluştu burada.
06:36Bizdeki deprem o Şubat ayında olan Maraş depremleri.
06:41Farklı noktalarda büyük depremler oluştu.
06:44Sadece onu ayırt edebiliriz.
06:45Ama yapısal olarak tabi bir de ülkenin durumunu göz önüne almak zorundayız.
06:53Siyasi durumu işte idari durumu tam bir belirsizlik varken de burada Allah yardımcıları olsun.
07:04Zor işler yani kolay değil.
07:06Onların toparlanması zor.
07:08Allah devletimizi başımızdan eksik etmesin.
07:11Şimdi biz güçlü bir devletiz hemen toparlandık belli bir seviyeye getirdik ve deprem bölgesine hemen ulaştık.
07:20Düşünün işte bakın şimdi oradaki durumda burayı belki haftalarca irdeleyeceğiz.
07:28Karşılaştıracağız konuşacağız.
07:30Yani buradaki durum gerçekten üzücü.
07:34Maalesef.
07:34Yani oradaki insanlara Allah yardım etsin.
07:37Amin.
07:38Hocam şimdi yaklaşık 21 mi 28 mi tam hatırlamıyorum.
07:42Filipinler'de bir deprem oldu bu depremden önce.
07:44Karşı kıyıda bir deprem oldu.
07:48Silsile midir?
07:49Aynı fay hattı mıdır?
07:50Farklı faylar mıdır?
07:52Veya bu fayların...
07:53Çünkü 10 kilometrelik bir ara var iki deprem arasındaki şeyde.
07:58Yani bunların ölçüm şansı yok herhalde değil mi şu anda?
08:01Yani bir dahaki fay nerededir belir edebilecek bir mekanizma yok herhalde şu anda.
08:07Olmasa da bu depremler devam edecek.
08:10Biz oraya pasifik...
08:12Hani bir deprem kuşağı hatta ateş çemberi deriz.
08:17O çemberde böyle büyük depremler sürekli olacak.
08:23Olmaya da devam edecek.
08:24Hatta bizim tabii ki bu tarafa da gelme ihtimalleri yok.
08:40Oraya geçecek.
08:41Ve depremler devam edecek.
08:43Bunun etkisi olarak.
08:46Tabii burada bizim beklediğimiz yerler de var tabii.
08:49Yani bir Girit atası civarı, Kıbrıs, Akdeniz, oradan Ölüdeniz, doğuya kaydığımızda bir Bingöl, Karlova, Yedisufa yattı.
09:00Yani belirli bölgelerimiz var beklediğimiz.
09:03Hani İstanbul'u hiç saymıyorum zaten oralarda.
09:07Marmara Denizi'nde, Güney Kolu, Kuzey Kolu diye.
09:10Bir sürü beklediğimiz yer de var.
09:14Stres birikimi var mı hocam?
09:16Yani şu anda siz takip ettiğiniz için hem deprem tarihini hem de stresini takip ettiğiniz için soruyorum.
09:22Herhangi şu anda yakın bir noktada stres birikimi var mı şu anda Türkiye'yi?
09:27Yani Türkiye'de 4-5 büyüklüğünde her yerde stres birikir.
09:34Hani bunu olabilir her yerinde.
09:36Büyük deprem olarak biz tabii beklediğimiz stres biriken yerler 7 supaya attı diye söyleyebiliriz.
09:45Orada var.
09:46Oraya dikkat etmemiz gerekir.
09:48Yavaş yavaş da oluyor.
09:50Hani bir hazırlık aşaması olabilir.
09:53Tabii Marmara Denizi'nde 4-5 büyüklüğünde oluyor.
09:58İşte bir 6'lık deprem her an olabilir.
10:03Yani oralarda da olsa hiç şaşırmam.
10:08Tabii Akdeniz'de de olabilir.
10:12Orada 4-5 büyüklüğünde depremler her zaman olabilir.
10:16Büyük depreme...
10:18Depremi beklemek için binayet düzeltmek.
10:21Yani burada...
10:22Yani asıl söylememiz gereken noktaya geldiniz.
10:27Biz artık depremler...
10:30Bir...
10:31Benim basın yayında sözüm de var.
10:33Yani yer altını bırakalım artık.
10:35Yer üstüne odaklanalım.
10:37Doğru.
10:37Yani bir yer üstüne odaklanıp bu depremler olacak.
10:40Yani bu Allah'ın verdiği afetleri...
10:44Doğal bir olay.
10:46Doğal olayları.
10:47İşte bunları biz düşündüğümüzde...
10:50Tabii yapılarımızı depreme karşı dayanıklı hale getirdiğimiz zaman...
10:55Bu işi çözeriz.
10:57Yani sadece yapılarımızı dayanıklı hale getirip güvenmemiz lazım.
11:02Mesela Japonlar artık yapılara kaçıyor.
11:05Deprem olduğu zaman...
11:06Doğru.
11:06Yapısına güveniyor.
11:07Yapılara kaçıyor.
11:08Hatta yapının içindekiler kaçmıyor bir yere.
11:10O güveni...
11:12O güveni...
11:12O güveni olayından dolayı son zamanlarda.
11:14Evet yani o güveni...
11:16Biz de intiharlar var.
11:17Atlayanlar var çünkü.
11:19Evet.
11:19O da güvensizlikten...
11:20Japonya'da bir kişi ölüyor.
11:22O da bizden oluyor.
11:23Yani yine Japonya'daki depremde atlayan gene biz oluyoruz.
11:27Öyle bir durumumuz var.
11:29Ama tabii bizde de çok büyük gelişmeler var.
11:32Yani son zamanlardaki gelişmeler küçümsenmez.
11:35İstanbul şantiye alanına döndü.
11:37Yani bu yarısı bizden kampanyası gibi...
11:40Kampanyalar baya hareketlendirdi.
11:42İmeği güçlendirdi.
11:44İnşallah devam eder.
11:46Eğer Cenab-ı Allah bir beş sene içinde bir deprem vermezse İstanbul'a zannediyorum galiba İstanbul'u biraz daha kurtaracağız.
11:55Yani ümitlendik ve güzel gelişmeler de oluyor.
11:59Yani bunlara devam etmemiz gerekiyor.
12:01Yani İstanbul'umuzu kurtarmamız lazım.
12:05Yapısı tokunun en yoğun olduğu bölgelerimiz.
12:08Ondan dolayı orada bir çıkmazımız var.
12:12Yani İstanbul'u kurtarmamız açısından.
12:15Kesinlikle.
12:15Yani ülkemizde de yani kentsel dönüşüm projelerine önem vermemiz gerekiyor.
12:21Hani devletimizde TOKİ'den ve başka emlak konuktan olsun bir sürü kampanyalar ve şeyler düzenliyor.
12:31Bunlar çok güzel.
12:32Bunlara önem vermemiz lazım.
12:34Bizim de teknik elemanlar olarak tabi deprem yönetmeliğini tekrar ele almamız lazım.
12:41Bakın yetersiz oluyor.
12:42Maraş depreminde de yetersiz kaldık.
12:45Tekrar bir şeyler oluşturmamız lazım.
12:48Yani biz deprem yönetmeliğimiz bakın tek depreme göre yapmışız.
12:52Yani şimdi ikiz deprem geliyor.
12:54Her yerde ikiz deprem.
12:56Yani ikiz depreme göre bir ayar çekilmesi lazım artık.
13:00Yani yönetmeliğimiz.
13:01Belki izolatörler çok daha şart haline getirilmedi.
13:04Yani sadece kımar binalarında değil.
13:08Yani insanlarımızı benim üzüldüğüm nokta deprem yönetmeliklerine göre binalar yapılıyor.
13:15Ama depremden sonra bir sürü insanı mahkemelere sürüklüyoruz.
13:20Yani şantiye şefleri, inşaat mühendisleri, meslektaşlarımı bunlar aslında doğru değil.
13:27Çünkü deprem yönetmeliğine göre yapılan bir yapı da yıkılırsa yani inşaat mühendisi ne yapsın ki?
13:34Yani bu da bir değişik bir durum.
13:37Hani bunları düşünmemiz lazım.
13:39Ve şu an bir sürü kimse bu yüzden mağdur.
13:43Yani bir 2000 yılı öncesi yaptığı için bir insanı mağdur etmek pek doğru değil aslında.
13:50Çünkü bir eksiklik yoksa yönetmeliğe göre eksik bir şey yapmadıysa zaten bunun hakikaten alıkolulması işin yavaşlamasını sağlar.
14:02O da kentsel dönüşümde, yerinde dönüşümde çok sıkıntı oluşturur.
14:05Hocam konuyu açtığınız için önemli bir konu.
14:08Teşekkür ediyorum.
14:09Özellikle biz kentsel dönüşümü maalesef tam anlamıyla göremiyoruz.
14:13Yerinde dönüşüm daha çok ülke içerisinde hareket halinde.
14:17Yerinde dönüşümde zaman zaman yıkmalarda çok büyük sıkıntılar yaşanıyor.
14:23Bazı kurallar getirildi.
14:24Bazı maddeler var.
14:26Fakat hala bir kontrol mekanizması mı yok?
14:29Neden yıkımlarda hep sıkıntı yaşanıyor?
14:32Yan binada olsun, farklı binalarda olsun.
14:34Ayrıca bu yerinde dönüşüm yapılan binalarda özellikle yol durumları, ondan sonra otopark durumları çok ciddi anlamda sıkıntı oluşturmaya başladı İstanbul'da.
14:45Park yeri neredeyse kalmadı.
14:47Bununla ilgili neler yapılabilir?
14:49Tavsiyeleriniz ne olacaktır?
14:51Aslında önlemler alındı.
14:54Yıkım mühendisi atanıyor.
14:57Yıkım şantiye şefi şeklinde orada bir yetkilik kimseler falan kalıyor da.
15:03Yani çok yıkım oluştu.
15:06Yani binlerce çok şantiye alanı oluştuğu için 3-5 tane mutlaka böyle bir şey çıkıyor.
15:14Ben şuna vuruyorum o işi.
15:16Artık yıkım şirketleri yetişemiyor.
15:22Yetişemeyince fason yıkım şirketleri ortaya çıktı.
15:26Onların yaptığı yani teciz adı az işte ticari olarak düşünenler ortaya çıkınca o zaman onlarda bu durumlar ortaya çıktığını zannediyorum.
15:39Çünkü normal bir yıkım şirketi kesinlikle o şekilde yıkmaz.
15:44Ve diyelim ki 10 tane 20 tane yıkım olsa zaten o tecrübeli yıkım şirketleri ele alır ve bu gibi şeyler
15:51konuşmazdık.
15:53Ama şimdi binlerce bir şantiye oluşunca o 10 tane 20 tane yıkım şirketi yetmedi.
15:59Yetmeyince işte iki tane kepçe bir tane makas ayarlayan yıkım şirketi oldu.
16:04Doğru.
16:04Öyle olunca da tabii ki bir de müteahhit burada maliyetleri de kontrol ediyor.
16:10Tabii maalesef yani bu bir ülkemizin gerçeği.
16:14Kim aşağıya fiyat verirse gidiyor yani benim için çok tecrübeli değil yıkılsın da nasıl yıkılırsa yıkılsın diye.
16:23Ben yürüyüş yolumda var bir tane binayı hayretler içinde izledim.
16:27Gerçekten yıkım şeyinde bir problem yaşıyoruz ama binlerce konut yıkılıyor.
16:35İşte onu nasıl ayarlayacağız bilmiyorum yani yetişemiyor.
16:40Yani bence yıkım şirketleri yetişemiyor.
16:42Yoksa kanunlar nazarında yıkım ruhsatı alınıyor.
16:46Mühendis atanıyor.
16:48İşte oradaki mühendis arkadaşımızın da artık yani orada durup bunlara müsaade etmemesi.
16:54Yıkımı baştan kontrol altına alıp gerekirse de yıktırmaması gerekiyor.
17:00Yani biraz daha tecrübeye sahip olmamız lazım.
17:04Bu konuda yeniyiz.
17:05Ki hocam bir de biz halk arasında genelde şu soruyu da görüyoruz, duyuyoruz, soruluyor da.
17:12Biz bina olarak karar verdik.
17:14Kendi yerinde dönüşümü sağlayacağız.
17:17Müteahhit firmayla anlaştık.
17:18Binamız yıkılacak.
17:19Yıkımın oluşturacağı rezonanstayı yan tarafımızda veya bitişik binamızda böyle bir kararı yok.
17:25O rezonans onda da etkili olacak mıdır?
17:28Yani o daha büyük bir risk oluşturmayacak mı?
17:33O oluşturur.
17:35Maalesef oluşturuyor da.
17:37Yani bunu belki gözle görülmese de yani yandaki binanın ne olduğunu çok iyi tespit etmemiz lazım.
17:45Orada eksikliklerimiz var maalesef.
17:47Yani o yandaki binaya bazen de çok büyük hasarlar veriyoruz.
17:52Bize hepsi geliyor.
17:54Yani bir bina yıkarken yandaki binayı da yan yatırdığı da oluyor.
18:00Yani bunlar tam size yansımıyor ama bize çok hepsi geliyor bize.
18:04Yansıyor yani.
18:06Evet orada da bir sıkıntı yaşıyoruz.
18:10Eski bir bina olur.
18:11Korozyona uğramıştır.
18:13Onu tespit edilmemiştir.
18:15Yani bir sürü yani yandaki titreşim tabii binalara hasar verir maalesef.
18:22Onun için de yıkımdan önce bir yan tarafla da konuşarak farklı bir çözüm bulunma yoluna belki gidilebilir.
18:29Belki o bina da boşaltılabilir.
18:31Farklı bir alana gidilir.
18:32Kentsel dönüşüme sokulabilir.
18:33Çünkü devletin gerçekten sizin de başta belirttiğiniz gibi çok ciddi destekleri söz konusu oluyor bu konuyla ilgili.
18:39Yani bunların tam değerlendirileceği zaman ki bir de gene vatandaşlardan halkımızdan gelen sorular seyircilerimizden gelen sorulardan bir tanesi de şu
18:48hocam özellikle sıcak havalarda korkmaya başlıyoruz.
18:52Hava depremde etkili mi sıcaklık soğukluk?
18:56Yani pek etkisi yok ama tabii yani deprem alttan geldiği için hani mağma tabakasından geldiği için katı tabaka zaten aşağıda
19:08sıcak yani o kadar korkmaya gerek yok.
19:12Yani korkmayacak bir durum yok bence çünkü alttan geliyor yukarıdan gelmiyor.
19:17Yani havada ilişkilendirilmesi şöyle yani teknik ve bilimsel açıdan böyle bir yayın makale yok.
19:27Ama araştırmalar var, araştıran kimseler var diyelim artık onlar bilimsel bir platforma girinceye kadar biz yok deriz.
19:39Biz bilimsellik önemli bizim için, araştırmaların ciddiyeti önemli.
19:43Bu ciddiyet kavuşuncaya kadar yok diyeceğiz ama araştırmalar var.
19:49Hani havadan dolayı, bulutlardan dolayı, hayvanlardan dolayı, ay durumundan, güneş tutulmasından ama şu an için bilimsel değil bunlar.
20:00Yani o yüzden de biz yok deriz.
20:03Şimdi hocam son olarak İstanbul'daki bu hareketlilik yaklaşık 5 sene mi kurtaracak noktaya taşır?
20:11Onu da sormak istiyorum.
20:12Yani bazı semtlerde 5 sene yani 4-5 sene çünkü bunları görüyoruz.
20:18Biz işte kentsel bütün belediyelerle ilişkimiz var.
20:22Çoğuyla da tabii protokollerimiz oluyor.
20:26Üniversite olarak protokoller yapıp onlara yardım ediyoruz.
20:30Yani çoğu ilçelerde, İstanbul'un ilçelerinde yani 5 senede, 6 senede kurtarılabilecek bir tarzda devam ediyor.
20:42Yoğunlukta devam ediyor.
20:43Ama tabii 5 sene sonra kalsa bile yani azalır diye düşünüyoruz.
20:49Çünkü halkımız artık bilinçlendi bu 6.2 deprem oldu ya Nisan'da, 23 Nisan'da.
20:57O deprem çok şey oldu.
21:00Yani yapılar basın yayına yansımasa da biz tabii yine gittik bir sürü yapıları kontrol ettik ve çok hasar gördü.
21:08Hani bina yıkılmadı ama bodrum katlarda su yalıtımı olmadığı için bodrum katlar temel korozyona uğradı.
21:17E şimdi bir 6.2 sarsılınca da bodrumlarda bütün bunlar ortaya çıkıverdi.
21:22Sıva çatladı işte patladı derken onu normal bir olay değil o.
21:27Yani korozyon çatlağı işte onlar oluştu.
21:29Ama tabii bina yukarıdan tertemiz görünmüyor.
21:33Bunlar ama yani o oturanlar görmeye başladı bunları.
21:38Gördükçe de işte yarısı bizlere girdi, şuna girdi, buna girdi, alevlendirdi bu şeyi.
21:44Ondan dolayı diyorum yani bir 4-5 seneye kadar zannediyorum bir %60'lık, %70'lik bir seviyeye geliriz diye düşünüyorum.
21:54Zaten kamu binalarımız maşallah var çok güzel.
21:59Hani hastanelerimiz sismik izolatörler olsun, okullarımız İPKP tarafından bilhassa kontrol ediliyor.
22:08Valiliklerimiz tarafından kontrol edilerek yıkılıp tekrar yapılıyor.
22:13Güçlendirmeleri yapılıyor falan filan.
22:16Yani bunlar gerçekten güzel olaylar.
22:19Halkımızla katılmaya başladı.
22:22Sizin hani ifade ettiğiniz gibi yerinde dönüşüm değil de keşke kentsel dönüşüm olsa.
22:27Yani bir adalar bazında, ada bazında olsa işte o yan binanın titreşimidir.
22:32Yok o durur, durur, konuşup her şey ortadan kalkar.
22:36Pırıl pırıl tertemiz bir İstanbul'a sahip oluruz.
22:40Ama maalesef bu adalar bazında kentsel dönüşümün ruhuna uygun bir dönüşüm yapamadık.
22:47Ama tabii tek yanda geleceği için hiç yoktan iyidir diye son gaz gidiyoruz.
22:54Yani yapacak bir şey de yok artık yani yerinde dönüşüm, kentsel dönüşüm, binar dönüşümü.
23:01Tehlikeli ilçeler var.
23:03Siz bunlarla belki sizlerle bunu yüzlerce defa konuştuk.
23:07İşte yok Avcılar dedik, yok işte Bakırköy dedik, sahil kesimi dedik.
23:12Bu bölgelerin en azından belediyeleri şunu yapamaz mıydı hocam?
23:16Yani belli bir yere taşıyıp dediğimiz o kentsel, ada bazlı bir dönüşüme dönüştüremezler miydi?
23:21Çünkü çok güzel yerler. İstanbul dünyanın en sayılı ülkeler, şehirlerinden bir tanesi.
23:27Yani bu kadar kıymetsiz mi?
23:29Niye bu kadar binanın peşinde belediyeler neden bu konuda ön ayak olmuyorlar sizce?
23:35Vatandaştan mı kaynaklı yoksa gerçekten bir burdum duymazlık mı var?
23:41Ya bu bir zincirdir.
23:42Yani bir belediyelerin karar verebileceği olay da değil aslında.
23:47Ama tabii zorlayabilir. Çünkü elinde bir sürü yetki var ve şu anda da çoğu belediye zorlamaya başladı.
23:56Ama kentsel dönüşüm büroları müdürlükleri kuruldu.
23:59Son zamanda işte Çevre Şehircilik Bakanı tabii bunları düzenledi ve belediyelerde şu an kentsel dönüşüm müdürlükleri var.
24:08Yani imar müdürlüğünden hariç kuruldu bunlar.
24:12Tabii onlar bu vatandaşlarımızı birleştirip adalar bazında ya da ada bazında kentsel dönüşümlere sürükleyebilir aslında.
24:21Yani bunu yapabilir.
24:22Yapması da gerekiyor.
24:24Yani çünkü halkımız tüccar müteahhitlere bırakılmamalı.
24:30Çünkü eğer tüccar müteahhitlere bıraktığımız zaman evet yani depreme dayanıklı bina yine gerçekleşmiyor.
24:41Yani bina diyelim ki yapılsa da yenilense de ama tabii ki biz görüyoruz ki yapım aşamasında, uygulama aşamasında bir sürü
24:52hatalar ortaya çıkıyor.
24:54O ortaya çıkmasından dolayı da tabii bina tekrar depreme dayanıklı olmuyor.
25:00Yani büyük ağır hasar alabilir binalar oluşuyor tekrar.
25:03Şimdi hocam...
25:04Ya bunu tabii yani belediyelerin biraz daha üzerine düşmesi gerekiyor.
25:09Doğrulaması gerekiyor.
25:10Bunlar çünkü siyaset üstü konular.
25:13Yani depreme...
25:14A partisi B partisi olayı değil bu olay.
25:17Yani sonuç olarak...
25:18Siyaset üstü görüyorum.
25:19Hocam şimdi biraz önce de belirttiğimiz bir konu vardı.
25:22Onu da şimdi merak ettim.
25:24Kendimi merak ettim.
25:25Onu soracağım.
25:26Ben kentsel dönüşüme girdim.
25:27Yerinde dönüşüm neyse girdim.
25:29Yan tarafımdaki bina girmedi.
25:30Hadi o azar aldı.
25:31Allah korusun debrem vaki oldu.
25:33Onun üzerime yıkılmasıyla benim yapmış olduğum çalışma ne olacak?
25:39Şimdi bir de şunu söyleyeyim ben unutmadan.
25:42Hani belediyelerde çözülmeyen bir konuyu çevreç ilgilin benimle çözün diyor.
25:48Yani direkt çözebilirsiniz diyor.
25:51Bu da çok güzel bir konu.
25:52Kesinlikle.
25:54Ben soruyu tekrar alabilir miyim?
25:56Şimdi yerinde dönüşüme soktuğumuz binanın yan tarafındaki o yıkımdan dolayı şey oldu.
26:03Hasarı daha da arttı.
26:05Gücü daha da kaybetti.
26:06Ben kentsel dönüşümü tamamladım.
26:08Yerinde dönüşümü tamamladım.
26:09Binamı aldım.
26:10Ama yanımdaki bina, bitişik bina, çok yakın olan da çok hasarlı ve benim binama tekrar gelecek.
26:17Ben ne kadar sağlam yaparsam yapayım herhangi bir sıkıntı oluşturmayacak mı bu?
26:21Evet kesinlikle oluşturur.
26:24Zaten eğer yıkım aşamasında bir yandaki binalara ve çevreye hasar verdiği zaman onu yapmak zorunda.
26:32Değil mi?
26:33O bir.
26:34Yani tabi tabi.
26:35Yani yandaki binanın verdiği hasarı ödemek zorunda.
26:41İşte bu kuralı bilmediği bir şey.
26:43En önemli nedenlerden bir tanesi.
26:45Bu kurallı biliniyor.
26:46Evet.
26:47Genelde biliniyor.
26:49Yani bu kuralla hareket ediliyor.
26:52Tabi bazıları direniyor.
26:55İşte ben o kadar hasar vermedim.
26:57Senin bina şöyleydi böyleydi.
26:59Ama genelde yani bu kuralla hareket ediliyor.
27:02Yan binanın bir kere verdiği hasarı tamamlıyor.
27:06Ama sizin sorunuza gelelim.
27:09Diyelim ki yaptı bitirdi.
27:11Yandaki binayı da telafi etti.
27:12Ama eski bina diyelim.
27:14Tabi ki depreme dayanırsız gene.
27:16O zaman ne oldu?
27:18Yan binadaki sorumluluk gittiği için kendi sorumluluğu kalmış oluyor binanın.
27:23Doğru.
27:23Kendisi yıkıldığı zaman da yani depreme dayanırsız artık yapacak bir şey yok.
27:28Yan binaya zararı ise kesinlikle olmaz.
27:32Çünkü yeni yapılan binada biz deprem derzi koyarız.
27:36Dilatasyon derzi koyarız.
27:37Yani yan binadaki hasarı engelleyecek bir önlem alırız.
27:43Ondan dolayı yan eski binayı kendisiyle baş başa bırakırız.
27:50Yani öyle bir yeni tabi evet.
27:53Yani o yüzden bu tip şeyleri hassas konuları bütün detaylarıyla konuşarak bütün gözünüzde takılacak belki çok saçma gelecek o anda
28:02olan soruların bile sorularak yapılmasında büyük fayda var.
28:05Ve hocam son olarak neler hatırlatmak istersiniz?
28:10Bu Venezuela depremi Türkiye'ye ne hatırlatmalı?
28:15Yani bakın deprem geldiği zaman ne kadar büyük bir yıkım oluyor.
28:22Yani 7.2-7.5 beklediğimiz bölgelerimiz var.
28:27Yerlerini söylemeyelim şey olmasın spekülasyon olmasın.
28:33Ülkemizde yani Türkiye'de 7'nin üzerinde olabilecek yerlerimiz var.
28:40Yani deprem ne kadar bakın büyük bir yıkım ve bir şey veriyor.
28:45Yani değil mi mağduriyet veriyor.
28:47Allah razı olsun.
28:47Bir an evvel artık kentsel dönüşümü gerçekleştirmemiz lazım.
28:53Her bölgemizde bunu yapmamız lazım.
28:57Çünkü deprema hazırlıklı olursak yani bu depremler tamam binamız ağır hasar da görebilir belki.
29:06Çünkü 7.2-7.5 büyüklüğündeki depremler gerçekten büyük depremler.
29:13Yani 9-10 şiddetine dayanabilecek deprem.
29:17Yani 9-10 büyüklüğündeki deprem şiddeti verebilecek depremler.
29:24Yani ondan dolayı yani yapılarımızı 9 şiddetinde 10 şiddetindeki depremlere dayanıklı hale getirmemiz lazım.
29:34Çok teşekkür ediyoruz hocam katılımınız ve katkılarınız için.
29:38Dediğiniz cümleyle bitirelim biz de bültenimizi.
29:41Yeraltını değil yer üstünü artık düşünmüyoruz.
Yorumlar

Önerilen