Skip to playerSkip to main content
توقعات امتحان فرنساوي الثانوية.. أقوى مراجعة شاملة مع ميسو محمد درويش

المزيد من التفاصيل والفيديوهات اشترك في قناتنا علي اليوتيوب وتابعونا على الصفحات الرسميه مواقع التواصل الاجتماعي ↓↓↓↓
الصفحة الرسمية لمصراوي - أول وأكبر بوابة مصرية


تابعوا مصراوي على:
Official website : https://www.masrawy.com
Official Facebook Page : https://www.facebook.com/Masrawy
Official Twitter: https://twitter.com/masrawy

#مصراوي



#shorts
#trending
#saudiarabia
#Kuwait

Copyright © All Rights Reserved -Masrawy

Category

🗞
News
Transcript
00:02السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. عزنا الطلاب والطالبات
00:05بصف الثالث السنوات. اهلا بكم في براجعة ليلة الامتحان لغة
00:12فرنسان. معكم ميسيو محمد درويش. بدرس اول لغة فرنسان. النهاردة
00:19يا جماعة هنراجع ان شاء الله بازن الله بشكل بسيط ومكسف في وقت
00:25قليل جدا. اه بعض توقعات اللي هي خاصة بالمادة بكرة ان شاء الله
00:31بازن الله. اه عندنا ان شاء الله المادة تبقى الامتحان الاسترشادي
00:37بنزل. اه نزل لنا بكده. فعندنا الامتحان مش هيبقى فيه مقالي وفيه
00:44حوالي خمسة وعشر نقطة. اه كلهم اختيارات. عشرة للدوكيمون
00:49من القطع. وعندي اه الباقي خمستاشر التانيين هيتوزعها ما بين
00:54المواقف ومين والجرامير اللي هي القواعد. طيب. عندنا طبعا اه فيه
01:01ناس كتير. طبعا المادة ملاحقوش مثلا اموها او او او او كده. طبعا
01:16ناخد اهم الوصائق اللي هي الاحداث الجارية. اللي هي متوقعة. زي عندنا
01:22اه حدث كبير ان هو كاس العالم. اه للمرة اللي. طبعا عندنا
01:28لما يكون الموضوع معلوم. اه مش محتاجين نقرأ القطع خالص. لان احنا
01:35المعلومات بتاعتها عارفينها. فبتبقى عملية سهلة جدا وبسيطة. هنقرأ كده اول سطر
01:42ولا اتنين. يقول لسي استوريك لكيب دي جيب دو فتبول. فاجو وي لكوب دي
01:48موند بور لكاتريان فوا دي سون استوري. يعني بيقول لي ان ان
01:53منتخب مصر هيلعب كاس العالم للمرة اللي رابعة في تاريخه
01:58الفين ستة وعشرين. طبعا احنا عارفين انها تتنظم فين في تلات دول. في
02:03السطر التاني اه في الاخر او زيتازيونين ايه الملادات المتحدة
02:06الامريكية ومكسيك اي او كندا. اه ده عندي بالنسبة لمن؟
02:11من دوكيموت قطعة وجاب شوية معلومات وكده فطبعا احنا
02:17في غنى عنها. طبعا انا بنعلم الناس ان زيت حد الموسيقى او
02:21القطعة من غير حتى ما تقرأ. يعني انت بتاخد الفكرة الرئيسية
02:25وتبدأ تتعامل معه الاسم. عندي اول سؤال بيقول لي كمبياند فوا كم عدد المرات
02:34دي جيبت ستيل كاليفيه بورلا كوب ديموند. يعني ايه تأهلت
02:40لكاس العالم دي سون استوار في تاريخ. فبيقول لي دو فوا مرتين
02:44ولا تروفة ولا كاتر فوا. طب نجيبها منين؟ عندنا فوق اهو في السطر
02:50الاولاني كلمة الغامعة فوق دي اللي هي لكاتر يمئي فوا يعني
02:54للمرة الرابعة. يعني انا برجع ادور على السطر ده وايه? وبدور
03:00على الكلام اشوف ايه كلمة لنقصة كلمة فوا اهي موجودة فانا هناخد ايه?
03:06كاتر فوا. طبعا اه في المتحان الاسترشادي بتغير شوية طريقة
03:10الاسئلة. كان الاول بيجي جمل. هنا طبعا جاية ادوات استفهام وفيه
03:15علامة استفهام في الاخر. يبقى هنا محتاجين نعرف اللي هي من ومتى وكيف
03:20ولبنز. طيب. السؤال التاني عندي او فا سيدر ليه لكوب دي موند اه دو
03:27ميل فانسيس. يعني اين اه سيحدث كاس العالم الفين وكم ستة عشر. طبعا
03:35عارفين ده الاخيرة او زيتازيني ومكسيك اي او كاندا. وموجود
03:42عندنا في السطر التاني فوق. طيب نمر اطوال هي تلاتة. كي لانترينير دو
03:49لكيب دي جيبتي. يعني من يكون مدرب المنتخب المصريي. طبعا
03:53دي مش عايزة كلام معلومة سهلة. مش معقولة محمد صلاح او
03:56او عمر مرموش. طبعا ناخد مين على طول حسام حسن. اه نمروك
04:01كاتر دي كوا بارل سو دي كمو عن اي شيء تتحدث هذه الوثيقة. يعني
04:07القطعة دي بتتكلم عن ايه? طبعا بتتكلم عن الرياضة. وقال لي هنا اه دي سبور
04:16الفرنسيزي. يعني المطبخ الفرنسي. ولا دولا بارتيسيباسيون دول جيبتي او
04:21مونديا. يعني مشاركة مصر فين في كاس العالمي. بقى هي دي
04:25الاجابة الصحي. عندي نمرو سانك كون
04:28فا سي جويه لو ماتش ايجيبتي بلجيك. يعني متى سوف يلعب مباراة مصر
04:36وبلجيكا. طبعا ماتش مصر وبلجيكا موجودة عندي اه هما لعبوا يوم كام? يوم
04:42خمستاشر جوائي. يعني خمستاشر ايه? يونيا الفين ستة عشي. فبيسألني
04:48هنا اوني فير في الشتا? ولا اوبرا انتو في الربيع? ولا اوني تي في
04:51الصيف? ولا اوني تن في الخريف? طب نعرفها منين? طبعا التاريخ ده اللي هو
04:56خمستاشر يونيا. اه احنا كده في اخر الايه الربيع. مع ان احنا
05:00جو حر لي من دول. ما نجدعه احنا بنقول. فلكيا بيبقى واخدين
05:05المدد ان ان السف بيبدأ وعده عشرين اتنين وعشرين ايه? يونيا. فطبعا
05:10خمستاشر ده في اخر الايه الربيع يبقى بناخد اوبرا انتو الربيع. كده
05:15الدوكيموك قطعة خمس ايه نقط بخمس درجات. فيه قطعة تانية زيها. خمس
05:20درجات زيها يبقوا كام عشرة. يعني الطالب لا يخش. ويحل
05:24الكتعتين يبقى كده يعتبر قرب بنسبة كبيرة جدا للنجاح. لان النجاح
05:28من تلاتتاشر درجة. من خمسة وعشرين يبقى فضله تلات درجات بس. ده كده
05:33بالنسبة للديكموه وعرفنا ازاي نتعلم. نخش بعد كده
05:36السيتيواتيون اللي هو المواقف. هنا بيقول لي لما تلاقي. هنا بقى
05:39بنتعلم حاجة حلوة او سهلة. للطالبة اللي هم مثلا مذكروش او
05:44الدنيا على قدها شوية. نعمل ايه ونتعامل ازاي. انا مش
05:49مستوية ما يجيبش ده. نقول له بقى شوية الحاجات السهلة الجميلة
05:54دي. هتساعدك جدا بكم. اول ما تلاقي كلمة نومبر. نومبر يعني
05:58عدد. هنخترع على طول كلمة كمبياندو يعني كم عدد. يعني
06:02نسال او فوديمون دي افوتركوبة بتسأل صديقك عن نومبر. عدد سي ريبا
06:07وجباته. انا لقيت بالاصفر كلمة نومبر. اخترع على طول اللي في النص
06:11كمبياندو ريباكا مع عدد الواجبات بتاخد انت فيه. اذا شغلتي
06:15هنا دلائي دي. ااخد الايه الكلمة اللي بتدل عليها على طول او اللي
06:19هي بخصوصها. عندي المكان. المكان كلمة ليو اللي هو تسأل عن المكان. هنقول
06:26او يعني او يعني اين واين دي بتسأل على المكان. المثال اللي كتب قولي
06:32بوزة بفورمي تستعلم. سير لليو على مكان دولومترين مو التدريب. فوديت
06:39هتقول. اه اللي هي الاخيرة. او تي طومترين يعني اين انت بتتدرب. طبعا
06:44نقول افكي مع من. التانية كوب معناها متى. طبعا بستبعد ادوات
06:49الاستفهمة لما لايش علاقة. احنا قلنا بنلاقي كلمة ليو يعني مكان
06:53بختار او على. تالت حاجة السبب. عندي كلمة بتسأل عن لكوز السبب. هتقول بوركوة. يعني بوركوة.
07:01يعني لماذا. او صديق تي ديموند سألك عن لكوز السبب. دي تون ابسون سغيابك دولي كل
07:09من المدرسة. يقول بوركوة تي اتي ابسون. لماذا انت تكون تكون غايب او ليه انت
07:15كنت ايه غايب. يبا كده انا بسأل عن السبب. باخد ادات استفهم اللي هي بوركوة. او
07:22تحتيها صديق تي ديموند سألك عن لكوز سبب دولار دفت هزيمة توني كيف في
07:27اتاك. فقلت له والله ليه جوار لعيبة نوم بيان باجو وايه ما لعبوش
07:32جيدا. اه يبا الاولى كان عايز سؤال والتاني كان عايز اجابة. عندي
07:37بعد كده اه فوق. اه فوديموند بتسأل عن لبري. كلمة بري عن السعر. اول ما
07:57اه فوق ليه صفوار عايز تعرف لبري سعر دي بوند. طبعا انا عامل الكلمة
08:03الصفرة بنقول للطلبة ان انت ما بترجمش الموقف كله. انت بتبص على الكلمة
08:08اللي هي المفتاح بتاعك. اختاره على طول صفي كومبيا يعني عامل كام او بكام. نخش
08:15بعد كده على الاقتراح. اول ما لايك كلمة فوق روبوزيت اقترح. هتختار اللي فيها
08:21ساتو دي اه رأيك. انفقه سينيما. تجي نروح السينيما. او اي فرب امر مع
08:26النو. لان كنا مستخدم امر مع النو. للاقتراح لنلعب لنذهب لنأكل. كل دي
08:32كانت للاقتراح. المثال بور بروبوزيلي كايت اقترح على فوتر امي صديقة. دو فيردو
08:38لكيتاسيوم ممارسة الفروسية. فهتقول له ممتئة شغال صعود الحصان. ساتو دي اه رأيك نركب
08:46حصان. طيب السؤال عن الساعة اللي هي اسمها لير. لير اللي هي الساعة
08:51اكي لير في اي ساعة. او اداة الاستفدام اسمها كو يعني متى. ازاي
08:56تجيلي. فودي من دي بتسأل عن لير الساعة دي ماتش المباراة. فوديتها تقول اللي هي
09:04اه سيمي دي اي كار ولا الماتش كومونس اتروازير. طبعا نسأل ناخد
09:12الاخيرة كو متى كومونس يبدأ لو ماتش. المادة الخام اللي هي الماتير اللي هي
09:19انقوى من اي شيء او كليلا متير ما هي المادة الخام. اهو السؤال
09:24بيقول بور فوزم فورميلي كي تستعلم على لا متير الكلمة اللي
09:30الصفر الكلمة المفتاحية بتاعت المادة الخام بتاعت فيتنو ملبس. فاقول
09:34له التاني على طول انقوى من اي شيء يكون سو جي اللي هو الجنس ده. الموافقة
09:41او تعبيرات القبول او الموافقة بتلاقي في الامتحان بور اكسيب تي اه لكي تقبل او تي بور انت
09:49معا هتقول بور قوابا ليه لأ او فيت بلزير بكل سرور بينسير يعني بالتأكيد
09:56بوني دي يعني فكرة جيدة. اه السؤالين عليهم اهو بيقول لفو اكسيب تي انت بتقبل اي
10:04الكلمة اللي بنصفر دي لتجيلكو. يعني ما توافق او تقبل اقتراح. هقول ايه سامو بلي ده
10:10عجبني ستين بوني دي ده فكرة جيدة. طيب المثال التاني اكسيب تي تقبل ام
10:16فيتاسيو دعو صديقك او ديني للعشا. فقلت له الاخيرة بور قوابا ليه لأ او
10:22او فيك بلزيري. ما انا بركز على الكلمة اللي بنصفر والاجابة اللي
10:25بلا احمر اللي منترجمه انا مترجم كل السؤال اسئلة وكل الاجوبة كمان يعني
10:30عملية سهلة جدا وبسيطة. كلمات مفتاحية خطيرة جدا للي مذاكرش حاجة
10:35خاصة. عندي بعد كده تعبيرات عدم الموافقة. بور رفيزي اللي كي ترفض او
10:42او نبقى اكسيب دي ما بتقبلش او تي كونتر انت ضد. هتقول على طول دي
10:47زوليه اسف بردو اسف اكسيكوزيم و معزرة جيدك زما والله دان عندي
10:53امتحانات يببدي اي سبب لعدم الموافقة او عدم القبول. المثالة هو بور رفيزي
11:00دي كلمة رفيزي اللي بالانجلش رفيوز ترفض اكتراح هتقول اكسيكوزيم
11:05و معزرة جسوي كونتر ساتي دي انا ضد هزيه لايه الفكرة. تحتال السؤال
11:11عن الرأي بورديمون دي تسأل صديق عن سونا في رأيه او كلمة اوبينيو رأي او
11:18الملاقيها اختار على طول اللي فيها كلمة او عبارة كليتون اوبينيو سير ما هو
11:24رأيك على او بورديمون دي تسأل صديق عن سونا في رأيه سير لو ماتش على
11:30المباراة هتقول اللي هي كليتون اوبينيو سير لو ماتش اللي هي معمولة
11:35بالبوني دي ما هو رأيك في المباراة. ده كده شوية مفاتيح مهمة جدا
11:40جدا جدا جدا جدا يا جماعة بتتكرر كده. طب نيجي عندي بالنسبة
11:44للوحدة الاولى. الوحدة الاولى مواقف الرياضة. بيقول لي هيسألني عن
11:49لسبور الرياضة او الانشطة او اللي هي الادوات. او بيقول لي رقم واحد
11:55هركز بقى هنا معايا على كلمة المحورية. كلمة المحورية اللي هي
12:00السبور اللي هي الرياضة او اللي هي مين الكرة. الكرة يبقى اخد مين
12:06اللو فتبول يعني كرة ايه القدم. لان انا بيسألني على الادوات بتاعة
12:13الايه الرياضة والأيه والاماكن بتاعتها. يعني ايه مسلا diesen Teil
12:21يقول لي مازا يلزم عشان نلعب مسلا تينيس تينيس كنت بقوله مدرب
12:25كنت بقوله الكرة غيرة بقوله شبكة بلعبها في ملعب التينيس وهكذا فهنا
12:31انا شفت كلمة صفور مصف وحسن كلمة بالأو بلقوا يعني كرة
12:35كبيرة يبقى مين لوفوتبول طبعا ما اخدش جيدو ولا بوكس ولا ناتاسيو سباح
12:39طيب عندي رقم اثنين عندي الاكيمو ادوات الفيتيتي اللي دراجة ايه منحضرات
12:46اللي هي دراجة بتمشي اه في اماكن وعرة يعني مش مستوية
12:50اه فاقوله الفو يلزم ان فيلود توتيرا لها دراجة وان كاسك يعني خوزة
12:57اه رقم تلاتة عندي بيقول لي اه فوديموند تسأل صديق عن اللي الفو يلزم بورفير دوليكيتاسيو
13:05اه اه للفروسية كلمة ايكيتاسيو يعني اه فروسية فهنقول على طول اللي هي مين الفو اه ان ايه ان شفال
13:16يعني حصان
13:18طيب نيمرو كاتر اللي هي اربعة صديق بيسألك عن اللي يلزم بورج ويه وبادمنتون يعني رياضة تنس الريشة
13:25يبقى الكرة بتاعتها اسمها انفولو كرة بريش طبعا كل رياضة اللي هيها كرة معين
13:31عندي نيمرو سانك اللي هي رقم خمسة لقيت كلمة تينيس انا اختار يجب تملك
13:36ينبل كرة صغيرة ودورا كيت يعني مدارب
13:41رقم ستة اللي هي نيمرو سيس و اين الفي يمارس دوليكيتاسيو
13:47اين يمارس الايه الفروسية يبقى هنقول على طول
13:52الاكومباني عن الريف نيمرو سيت فوديمون بتسأل صديق
13:57و اين براتيك الاسكالات اين يمارس تسلق
14:02يبقى هناخد مين لامون تاني اللي هي مين الجبل
14:06طيب عندي الوحدة التانية بتتكلم عن الطعام والاكل
14:10تمام ما يسأل على زليمو الطعام والبواصول مشروبه
14:14مثلا اول سؤال دون لابوشوري محل الجزارة هتقول لابوشير طبعا هناخد جو فدري دي سوسيسان
14:24اللي هو السوسيس اللي هو السجن
14:26رقم اتنين اللي هي بواصون بريفري على المشروب المفضل هناخد ايه جي دو فريز عصير فراولة
14:33بات السي حلواني ناخد اين جلاس ايس كريم على فريز افيك دي لا شانتيه يعني مكريم شانتيه
14:40عندي هنا منجي ياكل يبقى جيفان انا جعله
14:43لو بوشير الجزاري يبقى عايز دولا فيوند لحبا
14:46برودوي لتيه منتجات البان يبقى ديف روماش جبنه
14:50بولونجير خباز يبقى بجيت عيش فينه
14:52برودوي سيريال ييه منتجات حبوب يبقى لوري روز ايه لبط يعني مكارونا
14:59جي ديرونج عصير بورتقال منشتري بنين
15:02اوريون قسم البواصون المشروبه عندي نميرو ديس رقم عشرة
15:07عندي كسك اوناشات اوريون قسم برودوي دولامير منتجات بحر
15:12يبقى ايه جاشت ديب واصون بشتري سمك
15:16عندي بعد كده الوحدة التالتة اللي بتتكلم عنه بريف والحيوانات
15:20اللي هي ديزانيمو على كومباني فين في الريف
15:23هنذاكر الجدول ده اللي هو فيه دكر الحيوان
15:27دكر الحيوان اسمه ايه؟
15:29الانسى منه ابنهم الصغير ومن المسكن
15:33طيب عندي نسال زي ايه؟
15:35وكسي بلي كي بتشرح افوت ريبتي فرير
15:37وفي لو شيفال اين بيعيش الحصان
15:40فهتقول الفي دونزين يكوري
15:43يعني بيعيش فين في الاستاب
15:44اما الفش البقرة دون لطابل
15:47طابل اللي هي زريبة او الحضيرة بتاعة البقر والجموس
15:51الوحدة الرابعة عندنا
15:53اللي هي بتتكلم عن ايه الوحدة الرابعة؟
15:56بتتكلم عن لمويات ترانسبور وسائل الايه الموصلة
16:00وقلنا بنسال على ادوات الوسائل المصطلات بايه؟
16:02باداة استفام اسمها كومو يعني ايه؟
16:05كيف هم بقول كيف تازب لحتة الفلانة؟
16:07عندي يرني مروق انا رقم واحد
16:09اه كلمة له فيلو الدراجة فقلت له ليه بيقول ليه بيقول ليه بفضلها قلت له برفير ديسبور
16:15طيب اه نميرو دو اتنين تي ديمون دي تاسأل صديق عن سن مويات ترانسبور
16:21وسائلة الموصلة مفضلة
16:23جو برفير عليه اون فيل اون مترو
16:25يعني بفضل اذهب بالايه بالمترو
16:28نميرو تروا لها تلاتة
16:30لفواتير
16:30لها السيارة
16:34اه اللي يجب نعمله
16:35اندواء اتشي نربط
16:37لا سنتير دي سيكوريتي
16:39يعني حزام الامان
16:41نميرو كاتر اين بناخذ لو مترو المترو
16:44على ستاسيون
16:45ستاسيون دي محطة مترو
16:47طب نميرو سانك لوترال اطر
16:49يبقى على جار محطة اطر
16:51طب نميرو سيس عندي بيقول لي
16:53لوبيس الاوتوبيس يبقى على الريف موقف الاوتوبيس
16:57كده انا خلصت الايه؟ الجزء التاني اللي هو خاص بالموقف
17:01نجد الجزء التالت والاخير اللي هو الجرامير
17:03برضو الجرامير هنقول اهم
17:05وحاجات بتيجي يعني
17:06على طول بتيجي استمرار
17:08اول حاجة في نقطة هنجلنا اساسي تصريفات افعال
17:11في الغالب يعني
17:12اللي هو مجموعة اولى برومي جروب
17:15اللي هو اخر ارش
17:16اللي هي انا تاخد او
17:48لмотриجي مجموعة اخر
17:49اما المجموعة التالتة
17:49الألوان عارف انها تؤنس وتجمع
17:52في ملحوظة مكتوبة اللون البني والبرتقالي سابت دايما لا يتغير
17:56هذا يعملون بالأصفر
17:58اللون مارو واللون أورانج
18:00برتقالي وبني دول سبتين مذكر سبتين مؤنس سبتين جمع مذكر سبتين جمع مؤنس
18:05يعني من الآخر من قوم الطلبة لو شفتهم في الاختيار تختارهم على طول
18:08لان هما ما بتغيروش بس بشرط ان هما هيجوا كألوان
18:12طيب يعني انا بيقول لش اين شيميز انا عندي قميص والقميص دوا مزبوط بان يعني ماله مؤنس
18:19طيب ما فيش ولا واحدة مؤنسة لا هناخد اللون المارون اللي هو البني الاخيرة
18:24لان بيمشي مذكر ويمشي مؤنس ويمشي جمع فبنختار على طول
18:28في سؤال خاص بايه بأدوات الاستفاهم
18:31طبعا أدوات الاستفاهم اللي هي اسك هل وقو اين وكو ماذا وكي من وكو متا
18:37اعرف معناهم وده احنا عارفين كويس يعني على مدارة تلات سنين ادوات الاستفاهم
18:43اول واحدة كمبيان كم نقط اللي في الكتب اشتري انت
18:49يبقى اقول له كمبيان كمبيان دو هندور كده في ادوات الاستفاهم هتلاقي كمبيان دو اهي
18:54كم عدد الدوب تاعتها يا جماعة سبتة مع ان كتب جمعي اوعى تاخد د او اس اللي هي التانية
19:00هناخد د او اللي هي الاولانية
19:03كلمة اكيب فرقة فرقة بريفيرتي بتفضل انت عايز اقول اي فرقة فرقة دي مذكر المؤنس طبعا مؤنس
19:10هناخد كل اللي بدوزل يعني التانية
19:15هنخش على الرياضة وحروف الجرر كل فرب من دول دي حرف الجرر معين
19:20يعني فرب جوية معناه يلعب بيجي معها حرف الجرر الا
19:23القادي لها اربع اشكال تحتها
19:26او للمذكر الا لو رياضة مؤنس
19:30ال ابوستروف رياضة بدأ بفويل يعني بحرف المتحرك
19:34وال او افيك ايكس لو رياضة جمع
19:36طيب فر لها معناه يمارس بيجي معها دو اشكالها ودولها اشكال
19:41دي للمذكر دولا للمؤنس دو ال ابوستروف للمتحرك
19:47اما افعال الشعور والميول لفرب ايمي يحب وفرب ادوري يعشق وبريفيري يفضل ودستي يقرأ وبراتي كي يعني يمارس
19:57الافعال دي بيجي دائما معها ادوات المعرفة اللي هي اللو للمذكر لا مؤنس اللي ابوستروف بدأ بمتحرك مفرد والليل الجرر
20:05يعني خلاصة القول لو جالك فرب جوية لعب بيحب اللي بدأ بحرف الا اللي هو الا دي
20:11طيب لو جالي فرب فير اللي بدأ بحرف دي
20:14طيب ولو جالي افعال الميول البادئ بحرف ال ال
20:17تعال نشوف بقى عملي عندي اول حاجة اني ميروقها جو فيه
20:21فيه دا فرب مين من التلات مربعات اللي هو الفرب اللي في النصر
20:25طيب ليه هنا يا مسيود متغير شكله لان احنا خدنا الفربات ليها تصريفات ولها اشكال
20:30يعني الفرب مش هيجي بشكله مية في المية بيبقى جاي منه حروفه الاولانية بتعرفها من شكلها ببقى
20:36فرب يجي معاه حرف ايه دو يبقى اخد مين
20:40اللي في النصر يجي فيه دولي سكالات بمارس التصوير
20:44طيب تاني جملة جيم انا فرب يحب بحب مين اللي هو اللو يبقى اخد اللو الاخير اللي هو بسكتبول
20:52طيب نيميروترو اللي هي جوجو انا بلعب يلعب دا المربع الاولاني اهو فوق مع الفوتبول بياخد مين اللي هي الاولانية
21:00اللي هي او
21:01طيب عندي ادوات مين التجزئة اللي هي دي للمذكر دولال ايه للمؤنس دول ايه للمؤنس دول ايه للمؤنس دول ايه
21:08لأبستروف للمفرد بحرف متحرك وديته استخدم لمين
21:12ههه لالجنب
21:13قال للجبوه انا بشرة بنقية ايه لبن طبعا اللبن اه عرفنا معلومة ان اي اكله شربه في الغالب مفوش في
21:21اخر حرف اوه يبقى دول ماله مذكر اما اللي اخره يبقى ماله مؤنس
21:27يعني المذاكر ياخد دي والمؤنس ياخد دولار
21:30فهنا كلمة لابد مذكرة يبقى اخد مين الاولانية اللي هي مين دي
21:36طب رقم اثنين جيمونج أنا باكل نقط صلاة اللي هي صلطة
21:41صلطة اخيرها اوه يبقى ملها مؤنسة يبقى اخد مين دولار اللي هي التاني
21:47عندي تعبيرات مين الكمية بيجي معاها دو سبا
21:52زي ايه بكو دو كسير من بو دو قليل من
21:56الدو دي ما تتغيرش مذكرة ولا تتغير مؤنس ولا تتغير جامع سبتة كده زي ما هي
22:01ازاي
22:02جي بوا امبو نقط لي
22:04يبقى امبو دولي
22:05امبو دولي يعني قليل من اللبن
22:07دم في كلمة قليل بالأحمر بالنقط
22:10يبقى ناخد دو السبتة اوه حد ياخد الاول
22:13ويقول اللبن مذكر
22:14هناخد الاخيرة لان الدو بتاعتها بتاعت الكميات سبتة ما بتتغير
22:18جيمونج باكو نقط فروي
22:21فروي مع انها جامع اوه حد ياخد الاخير
22:23عشان فيه كلمة باكو كسير كسير من موجودة عندنا اهي
22:28الدو بتاعتها سبتة يبقى اخد الاول فروي
22:31عندنا الصفات الملكية اللي هي حكتي وحكتك عندي في الجدول اللي على اليمين
22:35جو انا تاخد مو ما مي
22:38وتي انت تو تا تي وقيل وقيل حكته هو وهي سو سا سي
22:46ونو حاجتنا نوتر نوتر نوتر نو والفو حاجتكم فوتر فوتر فو وحاجتهم هما لير لير لير افك اس
22:55ليه انا قلت الكل واحدة ثلاثة العمود الاول بالطول يستخدم مع الحاجات المملوكة المذكرة
23:01وكمان المؤنس اللي بادئ بمتحن
23:04اما العمود التاني بالطول ده يستخدم مع المؤنس اللي بحرف ساكن يعني المؤنس العادي
23:10والاخير ده جامع بنوعيه للكلمات الاخرة اس وساعات اكس
23:15طيب المثال ده مهمة قوي بيجي اكتل في المتحنات
23:20الام بيحبه نقاط اكيب فرقتهم عايز اقول هما بيحبوا فرقتهم
23:25هنا كنا بنحط خط تحت المالك والمملوك
23:27المالك اللي هو جاي فين في الاول ده
23:30ده اسمه مين المالك والمملوك اللي بعد النقاط
23:34اللي هو ده اللي هي مين كلمة ايه كلمة اكيب فرقة
23:39هنا الافك اس دي اللي كان بتيجي فين في الاخر هنا يا جماعة بناخد الثلاثة بتوعي
23:44لير و لير افك اس
23:47يبقى الاخيرة مستبعد
23:49طيب في كتير بياخد اللي في النصة عشان هما جمع وقولوا لا
23:52اللي بيحدد الاجابة المملوك اللي بعد النوع
23:56كلمة اكيب معناها فرقة او فريق
23:59كلمة دي مفرم يبقى اخد مين لير اللي هي نهين التانية
24:04وطبعا هنا الاولى زي التانية ايه في الجدول
24:06في الجدول يبقى اخد الاولانية فين في الاختيار
24:09عندي صفات الاشارة تحتيها
24:13ليه هذا وهذه وهؤلاء
24:15بس تعال انا اراهم كده في الجدول
24:17سو يعني هذا ست يعني هذا
24:20يبقى فيه كم هذا فيه اتنين المذكر
24:23ايه الفرق ان الاولى مذكر عادي سجر سو هذا الولد
24:26والتانية ستة ميه هذا الصديق مذكر مبدوء بحرف متحرك
24:30يبقى هنا المذكر ليه ادتين هذا
24:33اما ستة بدو تي اللي هي هزيه للمؤنس
24:38زي سات فيه هزيه ايه البنت دي للمؤنس
24:42سواء مؤنس عادي مؤنس بمتحرك
24:44لا ما بتتغيرش هي هي ستة بدو تي يعني واحدة بس للمؤنس
24:50وهؤلاء للجمع سي دي سي جرسون هؤلاء الاولاد
24:54او البنات يبقى عندي دي تستخدم للجمع
24:57يبقى المشكلة في المذكر ليه ادتين
24:59تعالي نشوف اول كلمة نقط اكيب فرقة
25:01فرقة دي يا جماعة مؤنسة
25:03وان المؤنسة ليها ادى واحدة اللي هي ستة بدو تي
25:06يبقى ياخد مين التالتة
25:08عندي رايني ميرو كاتر انا بحب نقط اكتيفيتي انشطة
25:14يبقى هنا اكتيفيتي اكتيفيتي ده نشاط مؤنس وماليش دعوة بالترجمة العربي
25:20على حسب حفظ الكلمة بالاداة
25:22هناخد التانية ست بدو تي
25:25تمام ده عندي بالنسبة للصفات الاشعار
25:27عندي بعد كده فيه قاعد اسمها سي اللي هي بلا
25:31ده بنستخدمها للاجابة على سؤال هل مان فيه بس بشرطه اقول الشي انا عملته يعني مش فاهم
25:36نميرو اه بيقول لي تينيفافا او كلوب انت مرحتش النادي
25:40ده السؤال اللي تسأل لي
25:42فقلتله في الإجابة جوجي او كلوب انا بذهب للنادي
25:45ي Vinza كده الا ما اقول انا بذهب للنادي كده انا بعمله , كده الشي انا بعمله
25:50سؤالي لو مظبت اقول وي ايو انا بروحين learned
25:53طب لو سؤالي لو مان فيه
25:54اقول له سي بلد انا بروح المنادي
25:57مى ما اقولش لا افنا لن كلمة ل abge
26:00اقولها لما اكون الشي انا ما اعملتهج
26:02سؤالي هنا تينيفا با كلوب انت مش رايحي النادي
26:06السؤالي ده في نوفا يعني مروحتش
26:09يعني
26:11فكنت أجواب عليه بحاجة تانية
26:13إما وي
26:14إما سي
26:15وي لو السؤال مزبط طبعاً هنا السؤال ممفي
26:17يبقى هناخد مين سي اللي هي مين
26:20الأخيرة معناها بلد أنا بروح
26:22النادي
26:23السؤال الثاني
26:24تيني فابا أو كلوب انت ما بتروحش النادي
26:27طول أنا بروح السينيما
26:28كده يا جماعة أنا بعمله
26:30اللي سألني عليه ولا ما بعملهش
26:31كده أنا ما بعملهش لأنه سألني على النادي
26:35وأنا بروح السينيما
26:36يعني بعمل حاجة تانية غير اللي سألني عليها
26:38في الحالة دي
26:40أقول له النو اللي هي اللي في النص
26:42سواء السؤال مزبط
26:44سواء السؤال ممفي أدام أنا
26:46الشيء ده ما عملتوش يبقى أقول له
26:48نو يعني لأ
26:50طيب ودي بتيجي كتير جدا جدا
26:52جدا جدا في جميع الانتحانات السنوات
26:54السابقة يا جماعة
26:55عندي بعد كده المستقبل القريب
26:58اللي ماشي مين ده
27:00والماضي الحديث
27:02اللي ماشي شمال طيب
27:04اللي على اليمين
27:06المستقبل القريب فيه كلمة دالة فوق اسمها
27:08دماء
27:08دماء يعني غدا
27:09دي أهم كلمة تشوفه
27:11أول ما شوفه بقرة كلمة دماء يعني غدا
27:14نختار اللي فيها حاكتين
27:16ايه الحاكتين؟
27:16رقم واحد تصريب فيرب قليل
27:18اللي هو على اليمين
27:21يعني ايه بالعربي؟
27:22انا سوفه انت سوفه هو سوفه
27:24زائد المصدر المصدر الاخره ار
27:27او ار يعني الفرب مش متصار
27:29يبا المستقبل
27:30بتكون من حاكتين
27:31سوف ألعب سوف أزاكر
27:33سوف أجري
27:34يعني بيتكون من كلمتين
27:35والأول حاجة فيه كنت صريب فيرب قليل اللي هو سوفه
27:58طيب
27:59اول حاجة تصريب فيرب فينير
28:01هنا فينير مش معناه يأتي
28:03معناه بالعربي كان لسه
28:05زائد ايه؟ دو
28:07زائد المصدر
28:08لحظوا هنا فيها دو
28:09وهنا المستقبل مفيش دو
28:12يبقى هنا ده كان كلمتين
28:13المستقبل كان كلمتين
28:14وبرضو الماضي الحديث كلمتين
28:16اه كلمتين وما بينهم دو
28:19يبقى اللي فيه دو زيادة
28:20ده الماضي الحديث اللي هو بتاع
28:22كان لسه واكل كان لسه مذاكر
28:24تمام؟
28:25تعالا نشوفها عشان مش فاهم
28:27نمرو اه كلمة ايه اللي مزلله؟ دماء
28:30اه شفت في المتعان كلمة دماء
28:31غدا يبقى اختار اللي فيها كلمتين
28:33يبقى معنى كده الاخيرة دي مش تبعد
28:35اخد يا ام الاولى يا التاني
28:37ايه الفرق بالاولى والتانية
28:38بصوا على التانية في النص
28:39اتلاقي فيها كلمة ايه؟ دو
28:41دو دي بتاعت الماضي الحديث
28:43اللي هي موجودة فوق في التكوين ايه
28:45يبقى دي اقابعد عنها على طول
28:47انا بقولها بشكل بسيط من غير ترجمة
28:49لان انا ممكن لا قدر الله
28:51ممكن معرفش ترجمة
28:52بس ابقى عارفه الكلمة الجلة دي ان ده زمن مستقبل
28:56طيب يبقى اخد الاولانية
28:58فابر تير سوف يسافر سامي
29:00رقم اتنين
29:01عندي في الاخر الكلمة بالاصفر المتظللة
29:04إلياس هانك بنيت
29:05يعني منذ خمس دقائق
29:08يبقى دي حاجة هتحصل
29:09ولا حاجة لسه حصلة
29:11حاجة لسه حصلة
29:13يبقى منذ خمس دقائق
29:15والله سامي كان لسه
29:17عامل الواجه
29:18هنا عندي هناخد فينير دو
29:21اللي هي سامي فياندو
29:23فير لودوفور
29:24وهنا جايب دو بالغلط
29:26جايب دو دي بالغلط زيان
29:28فهناخد فياندو اللي هي الفنوس
29:30عشان دي عرفت منين انها ماضي
29:32من كلمة إليامونزو سانك مينت
29:35طيب
29:36الضمار الشخصية عندي
29:37من اخطر الحاجات الاساسية
29:40عندي اول حاجة
29:42هنركز على الافعال المربعات اللي على اليمين
29:45اول مربع عندي
29:46فيرب اسمه فيزيتي يعني يزور
29:49وريجاردي وشهن
29:50والطندر ينتظر
29:51طيب لو انا جبت فيرب فيزيتي دوان انا ازور احمد
29:54ولا بازور الى احمد
29:56هتقول لي بازور احمد ايه انا الاصفر كده
29:59افعال بتيجي بعد النقط
30:01تستخدم بدون حرف جري
30:02وقدام تستخدم بدون حرف جري
30:04قريب انا اخد الضمار الشخصية بتاعتها اللي هي موجودة في الشريط اللبني
30:07ليه ل
30:08ولا
30:09اللي على مذكر
30:11ومؤنس
30:12ومبادئ بحرف المتحرك ويه
30:14زي ايه مش فاهمت
30:16ميكوبا صحابي
30:18فاصلة
30:18جو فيزيت انا بزور
30:20هناخد الكلمة اللي في الاول اللي بلاحمر دي نرميها في الاخر
30:22انا بزور مين اصحابي
30:24ولا بزور الى اصحابي
30:26انا بزور اصحابي
30:28يبقى هنا في فرب يزور راور بعد النقط
30:30هركز على الفرب ده يا جماعة
30:32اللي هو موجود جوه المستطيع
30:34اول ما تلاقي فرب من الثلاثة دول
30:36هناخد لا
30:38اللي ابصرف ليه
30:39صحابي جمع يبقى ناخد ليه اللي يمين
30:42الاخير
30:42طيب
30:44رقم اثنين سيمونا ميه انه صديقي
30:46شو نقط اتو انا منتظر
30:48منتظر مين
30:50صديقي صديقي دول
30:52مذكر مفروض ااخد الاولى
30:54ولكن هنطلع غلط
30:56هناخد التانية اللي بقى
30:57لان عندي فرب التندر اللي هو جاي بعض النقط
31:00بدء بحرف ايه يا جماعة
31:02بحرف ها
31:04يعني حرف متحرك
31:06بناخدها الابصرف
31:07اللي ابصرف بتيجي لما يكون الفرب بدء بحرف متحرك
31:11بس محل المفرد فقط
31:12الجامع ما بتعملش انصر
31:15ننتقل على المستطير التاني تليفوني اتصل
31:17افرير يقدم برلية اتحدث
31:19لما اجا اقول بالعربي
31:20اتصل احمد ولا اتصل بيه
31:22اتصل بيه يقدم شاي احمد
31:24يقدم الى احمد
31:26هيتحدث الى
31:27يبقى الافعال دي اقرى كده اللي بلا صفر
31:30افعال بعد النقط
31:32تستخدم بحرف ايه جر
31:33يبقى جيب مين من على الشمال
31:34يا ام الويل المفرد
31:36يا ام الير للجامع
31:38تعالى نشوف
31:38ميكوبا صحابي نفس الجملة اللي فوق
31:42صحابي مامير مامتي افر تقدم
31:44او تقدم شاي
31:45امي تقدم شاي
31:47لما تيجي تكمل بالعربي هتقول لي الى اصدقائي
31:51يبقى بحرف جر
31:52عشان برب افرير
31:53اللي هو اللي موجود في النص ده
31:55بيجيب حرف جر
31:56طبعا الى اصحابي جامعي باخد لير لين اين الاخي
32:00طب مع تونت
32:01يعني عمتي
32:02انا تليفون باتصل
32:05انا باتصل عمتي ولا باتصل بي
32:08باتصل بي
32:09يبقى هنا بيجي معها حرف جر وعمتي مفرد
32:11يبقى اخد اللي في النص
32:13يعني من الاخر التركيز يا جماعة على الافعال
32:16طيب عندي بعد كده
32:19ضمير الاجريك ده بيحل محل
32:22حرف جر وايه وفرعاكل
32:23تعالى نشوف بيجي مع افعال مين
32:25اول ما تلاقي في المستطيل
32:27ننطل الفرق بقى ايه يذهب
32:28او فيرب ابي تي يسكن
32:30نجي الافعال المشهورة
32:31لو جيت استعملت يا جر بيجيب تلك ايه
32:34يذهب نادي ولا يذهب الى
32:35يذهب الى النادي بيجيب حرف جر وغرعاكل
32:39يسكن في المدينة
32:40يسكن في الريف
32:41يبقى لو لقيت برب من دول
32:45هاخد الاجريك اللي هي الايه
32:46حرف واي ده على طول
32:47تعالى نشوف كده تفا او كلب انت رح النادي
32:50ايوة جو في انا بازهب
32:52اول ما لقي ازهب او
32:53تمام او تصريفات يزهر ناخد على طول الاجريك اللي هو حرف مين الوال
32:59طيب عندي هنا ضمير شخصي اللي هو معناه منه او منها
33:05ده بيحل محل ادات ناكرة ادات تجزئة عدد كمية
33:09تعال وحدة التانية تعال نشوف جول مستطيل مكتوب ايه
33:12اول ما تلاقي افعال منجي ياكل بور يشرب اشيتي يشتري
33:17تعبير الي يوجد اللي هو يوجد وبروندر يعني يأخذ
33:21ما جاء بقول باكل باكل التفاح ولا باكل منه باكل من التفاح
33:25كلهم نستخدم معاهم ادوات تجزئة يشرب من الشاي يشتري من اللبن
33:31يبقى هنا ملائي ياكل ويشرب يشتري في الغالب
33:33بناخد يا جماعة احنا مغمدين الضمير الشخصي اللي اسمه الام
33:37ازاي تيقاشيت بتشتري جيف روماش من الجبنة
33:41ايو انا بشتري شايفين الفرب يشتري اول ملائي يشتري
33:44يشتري منه ياكل منه يشرب منه
33:47اخجيب الاي اولانية اللي هو الضمير الشخصي اسمه او
33:52عندي سفر وي هزي الفواكه هو منجي ياكل برضو الايد فير بياكل
33:57هياكل الفاكهة كلها ولا ياكل منها
33:59هياكل منها يبقى ناخد الاولانية برضو
34:01نيجي باعكده لاخر قاعدة عندنا او اخر قاعدتين
34:06عندي البصي كومبوزيل اللي هو الماضي الايه الماضي المرم
34:09الماضي المركب دوا هتركزه على الكلمة الاسمها ايير اللي جوه المربع ده
34:14الماضي المركب ده بيتكون من حاجتين تصريب فيربي اتر
34:17اللي هو اتر او افوار يده يده زائد البي بي اللي هو اسم الايه المفاوض
34:26طب ومين كان بياخد بيدي تبعية فيربي اتر
34:30طبعا انا بقوله بسرعة لان ده كان حصص طويلة جدا
34:33المهمة نعرف ان ده الماضي المركب
34:35بتكون من حاجتين اهم كلمة فيه كلمة ده
34:38نقول بكرة للناس اللي هي على قدها شوية اول لما تلاقي نركز في المربع ده اول لما تلاقي كلمة امس
34:44اللي هي ايير اللي هي امس
34:45هنستبعد يا جماعة اللي فيها فعل واحد
34:48ليه يا مستر نستبعد اللي فيها فعل واحد
34:49لان الماضي المركب على اليمين بتكون من حاجتين
34:53عمره ما يجي كلمة واحدة أبداً
34:56تمام؟
34:56يبقى أي اختيار بكرة نلاقي فيه كلمة واحدة نستبعد
35:00ونستبعد التي تبدأ بحرف ال-V
35:02ما معنى حرف ال-V؟
35:03لو بسطوا على قطر و أفوار اللي رقم واحد في التكويت
35:06ولا واحد فيهم بدء بال-V
35:08خلاص؟
35:09ولا قطر بادء ب-V
35:10ولا أفوار بدء بال-A بال-V
35:13يبقى كده نستبعد تحكتين
35:14أي حاجة جملة تبدأ بإيار أمس
35:18يبقى عرفت دي ماضي مراك
35:19هستبعد اللي فيها كلمة واحدة
35:20أو اللي إيه؟
35:22مادئ بحرف ال-V
35:22منبير بابايا
35:25نقاط إيار أمس
35:26ها دي إيار أنا أعملها بزرق هاي كلمة دي شفتها
35:28هل الأولى تنفع؟
35:30هيقول لي هنستبعد اللي فيها كلمة يبقى نستبعد الأولى
35:33طب التانية تنفع؟
35:35ما هي كلمتين؟
35:36لا ما تنفعش ليه؟
35:37بدء بال-V
35:38يبقى دي الزمن مستقبل
35:39يبقى نبعد عنها
35:40يبقى ناخد الأخيرة على طول
35:42يبقى نسألش يعني
35:42يبقى أنا عندي ده أنا بقول كده بحاجات بسيطة
35:45ممكن تساعدك
35:47تنقذك
35:48إن أنت هتعرف الزمن بشكل
35:51طيب عندنا آخر حاجة
35:53الفورم نيجاتيف اللي هو النافي
35:55عندي فيه عمود إثبات وعمود نفي
35:57في الإثبات على الشمال جملة بسيطة بقام في نوبا
36:00نوبا ده أول نوع نفي
36:01وبينجيب الفرب في النص
36:03تاني حاجة لو لقيت كلمة كلكان شخص ما
36:06أو أداة استفام كي من
36:08هجيب نوبيرسون
36:09يعني نوبيرسون؟
36:10يعني لا أحد
36:11ومكتوب كده ملحوظة بالأحمر
36:13النفي الوحيد
36:14الذي يستطيع أن ينفي فعل أو فعلين
36:16يعني هو الوحيد
36:17اللي يقدر يجيب كلمتين فين في النص
36:19أما بقيتها نوع النفي بيجيب كلمة واحدة بس
36:22ثالث واحدة على الشمال كلكي شوز الشاي قمناه
36:25أو كو ماذا أو كوا
36:26أقول نوريا
36:28نوريا يعني لا شيء
36:29يعني أقولك ماذا تاكل؟
36:31تقول لي والله أنا ما بقول شي حاجة
36:32اللي هي لا شيء اسمها نوريا
36:34ونجيب فعل في النص
36:36طيب لما لاقي كلمة تجور دايما
36:38أو كلمة سوفو غالبا
36:40أو أداة الاستفام كو متا
36:42هنختار على طول في المتحان نجامي
36:44اللي هي معناها بالعربي أبدا
36:47طيب كلمة انكور معناها مازالة
36:49لو ما لاقيها هنجيب نيوبلي لم يعود
36:51طيب تعالا نشوف كده الجملة اللي جاي
36:54هنا هنعمل دائرة حوالين
36:55إن أبستروف
36:56لما دي الجزء الأول بتاع النفل
36:59إن أنواع النفل خمسة
37:01نيوبا
37:02نيبيرسون
37:03نيريا
37:03نيجامي
37:04نيوبلي
37:04كلهم مدقين بالنو دي
37:06هي موجودة هاليا إن أبستروف
37:08في كم كلمة يا جماعة بالأزرق داد بعدها
37:10كلمتين
37:11لما يجي المنظر ده بكرة
37:13يبقى النفل الوحيد اللي كان بيجيب فعلين هو مين؟
37:17هل هو ريا ولا بيرسم ولا جامي
37:19لو قرد بالأحمر النافي الوحيد اللي يستطيع أن ينفي فعلين هو مين؟
37:24نيبيرسون
37:24يبقى لما لاقي المنظر ده ألاقي في كلمتين كده بعد إن أبستروف
37:28أختار بيرسم ومسألش
37:31ولا أبص حتى ولا أترجم
37:34خلاص
37:34يبقى كده جماعة حاولنا بقدر ما نقدر نساعدكم
37:40وأنا في النهاية يا رب أكون يعني في ابتكم لو جزء بسيط جدا
37:45نقدر يساعدكم إن شاء الله بكرة
37:48وأنا أتمنى لكم التوفيق
37:50وأتمنى لكل أولادي التوفيق إن شاء الله
37:54كان معكم بسيط محمد درويش
37:57وأشكركم
37:59والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Comments

Recommended