- 4 hours ago
- #مصراوي
- #shorts
- #trending
- #saudiarabia
- #kuwait
توقعات امتحان فرنساوي الثانوية.. أقوى مراجعة شاملة مع ميسو محمد درويش
المزيد من التفاصيل والفيديوهات اشترك في قناتنا علي اليوتيوب وتابعونا على الصفحات الرسميه مواقع التواصل الاجتماعي ↓↓↓↓
الصفحة الرسمية لمصراوي - أول وأكبر بوابة مصرية
تابعوا مصراوي على:
Official website : https://www.masrawy.com
Official Facebook Page : https://www.facebook.com/Masrawy
Official Twitter: https://twitter.com/masrawy
#مصراوي
#shorts
#trending
#saudiarabia
#Kuwait
Copyright © All Rights Reserved -Masrawy
المزيد من التفاصيل والفيديوهات اشترك في قناتنا علي اليوتيوب وتابعونا على الصفحات الرسميه مواقع التواصل الاجتماعي ↓↓↓↓
الصفحة الرسمية لمصراوي - أول وأكبر بوابة مصرية
تابعوا مصراوي على:
Official website : https://www.masrawy.com
Official Facebook Page : https://www.facebook.com/Masrawy
Official Twitter: https://twitter.com/masrawy
#مصراوي
#shorts
#trending
#saudiarabia
#Kuwait
Copyright © All Rights Reserved -Masrawy
Category
🗞
NewsTranscript
00:02السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. عزنا الطلاب والطالبات
00:05بصف الثالث السنوات. اهلا بكم في براجعة ليلة الامتحان لغة
00:12فرنسان. معكم ميسيو محمد درويش. بدرس اول لغة فرنسان. النهاردة
00:19يا جماعة هنراجع ان شاء الله بازن الله بشكل بسيط ومكسف في وقت
00:25قليل جدا. اه بعض توقعات اللي هي خاصة بالمادة بكرة ان شاء الله
00:31بازن الله. اه عندنا ان شاء الله المادة تبقى الامتحان الاسترشادي
00:37بنزل. اه نزل لنا بكده. فعندنا الامتحان مش هيبقى فيه مقالي وفيه
00:44حوالي خمسة وعشر نقطة. اه كلهم اختيارات. عشرة للدوكيمون
00:49من القطع. وعندي اه الباقي خمستاشر التانيين هيتوزعها ما بين
00:54المواقف ومين والجرامير اللي هي القواعد. طيب. عندنا طبعا اه فيه
01:01ناس كتير. طبعا المادة ملاحقوش مثلا اموها او او او او كده. طبعا
01:16ناخد اهم الوصائق اللي هي الاحداث الجارية. اللي هي متوقعة. زي عندنا
01:22اه حدث كبير ان هو كاس العالم. اه للمرة اللي. طبعا عندنا
01:28لما يكون الموضوع معلوم. اه مش محتاجين نقرأ القطع خالص. لان احنا
01:35المعلومات بتاعتها عارفينها. فبتبقى عملية سهلة جدا وبسيطة. هنقرأ كده اول سطر
01:42ولا اتنين. يقول لسي استوريك لكيب دي جيب دو فتبول. فاجو وي لكوب دي
01:48موند بور لكاتريان فوا دي سون استوري. يعني بيقول لي ان ان
01:53منتخب مصر هيلعب كاس العالم للمرة اللي رابعة في تاريخه
01:58الفين ستة وعشرين. طبعا احنا عارفين انها تتنظم فين في تلات دول. في
02:03السطر التاني اه في الاخر او زيتازيونين ايه الملادات المتحدة
02:06الامريكية ومكسيك اي او كندا. اه ده عندي بالنسبة لمن؟
02:11من دوكيموت قطعة وجاب شوية معلومات وكده فطبعا احنا
02:17في غنى عنها. طبعا انا بنعلم الناس ان زيت حد الموسيقى او
02:21القطعة من غير حتى ما تقرأ. يعني انت بتاخد الفكرة الرئيسية
02:25وتبدأ تتعامل معه الاسم. عندي اول سؤال بيقول لي كمبياند فوا كم عدد المرات
02:34دي جيبت ستيل كاليفيه بورلا كوب ديموند. يعني ايه تأهلت
02:40لكاس العالم دي سون استوار في تاريخ. فبيقول لي دو فوا مرتين
02:44ولا تروفة ولا كاتر فوا. طب نجيبها منين؟ عندنا فوق اهو في السطر
02:50الاولاني كلمة الغامعة فوق دي اللي هي لكاتر يمئي فوا يعني
02:54للمرة الرابعة. يعني انا برجع ادور على السطر ده وايه? وبدور
03:00على الكلام اشوف ايه كلمة لنقصة كلمة فوا اهي موجودة فانا هناخد ايه?
03:06كاتر فوا. طبعا اه في المتحان الاسترشادي بتغير شوية طريقة
03:10الاسئلة. كان الاول بيجي جمل. هنا طبعا جاية ادوات استفهام وفيه
03:15علامة استفهام في الاخر. يبقى هنا محتاجين نعرف اللي هي من ومتى وكيف
03:20ولبنز. طيب. السؤال التاني عندي او فا سيدر ليه لكوب دي موند اه دو
03:27ميل فانسيس. يعني اين اه سيحدث كاس العالم الفين وكم ستة عشر. طبعا
03:35عارفين ده الاخيرة او زيتازيني ومكسيك اي او كاندا. وموجود
03:42عندنا في السطر التاني فوق. طيب نمر اطوال هي تلاتة. كي لانترينير دو
03:49لكيب دي جيبتي. يعني من يكون مدرب المنتخب المصريي. طبعا
03:53دي مش عايزة كلام معلومة سهلة. مش معقولة محمد صلاح او
03:56او عمر مرموش. طبعا ناخد مين على طول حسام حسن. اه نمروك
04:01كاتر دي كوا بارل سو دي كمو عن اي شيء تتحدث هذه الوثيقة. يعني
04:07القطعة دي بتتكلم عن ايه? طبعا بتتكلم عن الرياضة. وقال لي هنا اه دي سبور
04:16الفرنسيزي. يعني المطبخ الفرنسي. ولا دولا بارتيسيباسيون دول جيبتي او
04:21مونديا. يعني مشاركة مصر فين في كاس العالمي. بقى هي دي
04:25الاجابة الصحي. عندي نمرو سانك كون
04:28فا سي جويه لو ماتش ايجيبتي بلجيك. يعني متى سوف يلعب مباراة مصر
04:36وبلجيكا. طبعا ماتش مصر وبلجيكا موجودة عندي اه هما لعبوا يوم كام? يوم
04:42خمستاشر جوائي. يعني خمستاشر ايه? يونيا الفين ستة عشي. فبيسألني
04:48هنا اوني فير في الشتا? ولا اوبرا انتو في الربيع? ولا اوني تي في
04:51الصيف? ولا اوني تن في الخريف? طب نعرفها منين? طبعا التاريخ ده اللي هو
04:56خمستاشر يونيا. اه احنا كده في اخر الايه الربيع. مع ان احنا
05:00جو حر لي من دول. ما نجدعه احنا بنقول. فلكيا بيبقى واخدين
05:05المدد ان ان السف بيبدأ وعده عشرين اتنين وعشرين ايه? يونيا. فطبعا
05:10خمستاشر ده في اخر الايه الربيع يبقى بناخد اوبرا انتو الربيع. كده
05:15الدوكيموك قطعة خمس ايه نقط بخمس درجات. فيه قطعة تانية زيها. خمس
05:20درجات زيها يبقوا كام عشرة. يعني الطالب لا يخش. ويحل
05:24الكتعتين يبقى كده يعتبر قرب بنسبة كبيرة جدا للنجاح. لان النجاح
05:28من تلاتتاشر درجة. من خمسة وعشرين يبقى فضله تلات درجات بس. ده كده
05:33بالنسبة للديكموه وعرفنا ازاي نتعلم. نخش بعد كده
05:36السيتيواتيون اللي هو المواقف. هنا بيقول لي لما تلاقي. هنا بقى
05:39بنتعلم حاجة حلوة او سهلة. للطالبة اللي هم مثلا مذكروش او
05:44الدنيا على قدها شوية. نعمل ايه ونتعامل ازاي. انا مش
05:49مستوية ما يجيبش ده. نقول له بقى شوية الحاجات السهلة الجميلة
05:54دي. هتساعدك جدا بكم. اول ما تلاقي كلمة نومبر. نومبر يعني
05:58عدد. هنخترع على طول كلمة كمبياندو يعني كم عدد. يعني
06:02نسال او فوديمون دي افوتركوبة بتسأل صديقك عن نومبر. عدد سي ريبا
06:07وجباته. انا لقيت بالاصفر كلمة نومبر. اخترع على طول اللي في النص
06:11كمبياندو ريباكا مع عدد الواجبات بتاخد انت فيه. اذا شغلتي
06:15هنا دلائي دي. ااخد الايه الكلمة اللي بتدل عليها على طول او اللي
06:19هي بخصوصها. عندي المكان. المكان كلمة ليو اللي هو تسأل عن المكان. هنقول
06:26او يعني او يعني اين واين دي بتسأل على المكان. المثال اللي كتب قولي
06:32بوزة بفورمي تستعلم. سير لليو على مكان دولومترين مو التدريب. فوديت
06:39هتقول. اه اللي هي الاخيرة. او تي طومترين يعني اين انت بتتدرب. طبعا
06:44نقول افكي مع من. التانية كوب معناها متى. طبعا بستبعد ادوات
06:49الاستفهمة لما لايش علاقة. احنا قلنا بنلاقي كلمة ليو يعني مكان
06:53بختار او على. تالت حاجة السبب. عندي كلمة بتسأل عن لكوز السبب. هتقول بوركوة. يعني بوركوة.
07:01يعني لماذا. او صديق تي ديموند سألك عن لكوز السبب. دي تون ابسون سغيابك دولي كل
07:09من المدرسة. يقول بوركوة تي اتي ابسون. لماذا انت تكون تكون غايب او ليه انت
07:15كنت ايه غايب. يبا كده انا بسأل عن السبب. باخد ادات استفهم اللي هي بوركوة. او
07:22تحتيها صديق تي ديموند سألك عن لكوز سبب دولار دفت هزيمة توني كيف في
07:27اتاك. فقلت له والله ليه جوار لعيبة نوم بيان باجو وايه ما لعبوش
07:32جيدا. اه يبا الاولى كان عايز سؤال والتاني كان عايز اجابة. عندي
07:37بعد كده اه فوق. اه فوديموند بتسأل عن لبري. كلمة بري عن السعر. اول ما
07:57اه فوق ليه صفوار عايز تعرف لبري سعر دي بوند. طبعا انا عامل الكلمة
08:03الصفرة بنقول للطلبة ان انت ما بترجمش الموقف كله. انت بتبص على الكلمة
08:08اللي هي المفتاح بتاعك. اختاره على طول صفي كومبيا يعني عامل كام او بكام. نخش
08:15بعد كده على الاقتراح. اول ما لايك كلمة فوق روبوزيت اقترح. هتختار اللي فيها
08:21ساتو دي اه رأيك. انفقه سينيما. تجي نروح السينيما. او اي فرب امر مع
08:26النو. لان كنا مستخدم امر مع النو. للاقتراح لنلعب لنذهب لنأكل. كل دي
08:32كانت للاقتراح. المثال بور بروبوزيلي كايت اقترح على فوتر امي صديقة. دو فيردو
08:38لكيتاسيوم ممارسة الفروسية. فهتقول له ممتئة شغال صعود الحصان. ساتو دي اه رأيك نركب
08:46حصان. طيب السؤال عن الساعة اللي هي اسمها لير. لير اللي هي الساعة
08:51اكي لير في اي ساعة. او اداة الاستفدام اسمها كو يعني متى. ازاي
08:56تجيلي. فودي من دي بتسأل عن لير الساعة دي ماتش المباراة. فوديتها تقول اللي هي
09:04اه سيمي دي اي كار ولا الماتش كومونس اتروازير. طبعا نسأل ناخد
09:12الاخيرة كو متى كومونس يبدأ لو ماتش. المادة الخام اللي هي الماتير اللي هي
09:19انقوى من اي شيء او كليلا متير ما هي المادة الخام. اهو السؤال
09:24بيقول بور فوزم فورميلي كي تستعلم على لا متير الكلمة اللي
09:30الصفر الكلمة المفتاحية بتاعت المادة الخام بتاعت فيتنو ملبس. فاقول
09:34له التاني على طول انقوى من اي شيء يكون سو جي اللي هو الجنس ده. الموافقة
09:41او تعبيرات القبول او الموافقة بتلاقي في الامتحان بور اكسيب تي اه لكي تقبل او تي بور انت
09:49معا هتقول بور قوابا ليه لأ او فيت بلزير بكل سرور بينسير يعني بالتأكيد
09:56بوني دي يعني فكرة جيدة. اه السؤالين عليهم اهو بيقول لفو اكسيب تي انت بتقبل اي
10:04الكلمة اللي بنصفر دي لتجيلكو. يعني ما توافق او تقبل اقتراح. هقول ايه سامو بلي ده
10:10عجبني ستين بوني دي ده فكرة جيدة. طيب المثال التاني اكسيب تي تقبل ام
10:16فيتاسيو دعو صديقك او ديني للعشا. فقلت له الاخيرة بور قوابا ليه لأ او
10:22او فيك بلزيري. ما انا بركز على الكلمة اللي بنصفر والاجابة اللي
10:25بلا احمر اللي منترجمه انا مترجم كل السؤال اسئلة وكل الاجوبة كمان يعني
10:30عملية سهلة جدا وبسيطة. كلمات مفتاحية خطيرة جدا للي مذاكرش حاجة
10:35خاصة. عندي بعد كده تعبيرات عدم الموافقة. بور رفيزي اللي كي ترفض او
10:42او نبقى اكسيب دي ما بتقبلش او تي كونتر انت ضد. هتقول على طول دي
10:47زوليه اسف بردو اسف اكسيكوزيم و معزرة جيدك زما والله دان عندي
10:53امتحانات يببدي اي سبب لعدم الموافقة او عدم القبول. المثالة هو بور رفيزي
11:00دي كلمة رفيزي اللي بالانجلش رفيوز ترفض اكتراح هتقول اكسيكوزيم
11:05و معزرة جسوي كونتر ساتي دي انا ضد هزيه لايه الفكرة. تحتال السؤال
11:11عن الرأي بورديمون دي تسأل صديق عن سونا في رأيه او كلمة اوبينيو رأي او
11:18الملاقيها اختار على طول اللي فيها كلمة او عبارة كليتون اوبينيو سير ما هو
11:24رأيك على او بورديمون دي تسأل صديق عن سونا في رأيه سير لو ماتش على
11:30المباراة هتقول اللي هي كليتون اوبينيو سير لو ماتش اللي هي معمولة
11:35بالبوني دي ما هو رأيك في المباراة. ده كده شوية مفاتيح مهمة جدا
11:40جدا جدا جدا جدا يا جماعة بتتكرر كده. طب نيجي عندي بالنسبة
11:44للوحدة الاولى. الوحدة الاولى مواقف الرياضة. بيقول لي هيسألني عن
11:49لسبور الرياضة او الانشطة او اللي هي الادوات. او بيقول لي رقم واحد
11:55هركز بقى هنا معايا على كلمة المحورية. كلمة المحورية اللي هي
12:00السبور اللي هي الرياضة او اللي هي مين الكرة. الكرة يبقى اخد مين
12:06اللو فتبول يعني كرة ايه القدم. لان انا بيسألني على الادوات بتاعة
12:13الايه الرياضة والأيه والاماكن بتاعتها. يعني ايه مسلا diesen Teil
12:21يقول لي مازا يلزم عشان نلعب مسلا تينيس تينيس كنت بقوله مدرب
12:25كنت بقوله الكرة غيرة بقوله شبكة بلعبها في ملعب التينيس وهكذا فهنا
12:31انا شفت كلمة صفور مصف وحسن كلمة بالأو بلقوا يعني كرة
12:35كبيرة يبقى مين لوفوتبول طبعا ما اخدش جيدو ولا بوكس ولا ناتاسيو سباح
12:39طيب عندي رقم اثنين عندي الاكيمو ادوات الفيتيتي اللي دراجة ايه منحضرات
12:46اللي هي دراجة بتمشي اه في اماكن وعرة يعني مش مستوية
12:50اه فاقوله الفو يلزم ان فيلود توتيرا لها دراجة وان كاسك يعني خوزة
12:57اه رقم تلاتة عندي بيقول لي اه فوديموند تسأل صديق عن اللي الفو يلزم بورفير دوليكيتاسيو
13:05اه اه للفروسية كلمة ايكيتاسيو يعني اه فروسية فهنقول على طول اللي هي مين الفو اه ان ايه ان شفال
13:16يعني حصان
13:18طيب نيمرو كاتر اللي هي اربعة صديق بيسألك عن اللي يلزم بورج ويه وبادمنتون يعني رياضة تنس الريشة
13:25يبقى الكرة بتاعتها اسمها انفولو كرة بريش طبعا كل رياضة اللي هيها كرة معين
13:31عندي نيمرو سانك اللي هي رقم خمسة لقيت كلمة تينيس انا اختار يجب تملك
13:36ينبل كرة صغيرة ودورا كيت يعني مدارب
13:41رقم ستة اللي هي نيمرو سيس و اين الفي يمارس دوليكيتاسيو
13:47اين يمارس الايه الفروسية يبقى هنقول على طول
13:52الاكومباني عن الريف نيمرو سيت فوديمون بتسأل صديق
13:57و اين براتيك الاسكالات اين يمارس تسلق
14:02يبقى هناخد مين لامون تاني اللي هي مين الجبل
14:06طيب عندي الوحدة التانية بتتكلم عن الطعام والاكل
14:10تمام ما يسأل على زليمو الطعام والبواصول مشروبه
14:14مثلا اول سؤال دون لابوشوري محل الجزارة هتقول لابوشير طبعا هناخد جو فدري دي سوسيسان
14:24اللي هو السوسيس اللي هو السجن
14:26رقم اتنين اللي هي بواصون بريفري على المشروب المفضل هناخد ايه جي دو فريز عصير فراولة
14:33بات السي حلواني ناخد اين جلاس ايس كريم على فريز افيك دي لا شانتيه يعني مكريم شانتيه
14:40عندي هنا منجي ياكل يبقى جيفان انا جعله
14:43لو بوشير الجزاري يبقى عايز دولا فيوند لحبا
14:46برودوي لتيه منتجات البان يبقى ديف روماش جبنه
14:50بولونجير خباز يبقى بجيت عيش فينه
14:52برودوي سيريال ييه منتجات حبوب يبقى لوري روز ايه لبط يعني مكارونا
14:59جي ديرونج عصير بورتقال منشتري بنين
15:02اوريون قسم البواصون المشروبه عندي نميرو ديس رقم عشرة
15:07عندي كسك اوناشات اوريون قسم برودوي دولامير منتجات بحر
15:12يبقى ايه جاشت ديب واصون بشتري سمك
15:16عندي بعد كده الوحدة التالتة اللي بتتكلم عنه بريف والحيوانات
15:20اللي هي ديزانيمو على كومباني فين في الريف
15:23هنذاكر الجدول ده اللي هو فيه دكر الحيوان
15:27دكر الحيوان اسمه ايه؟
15:29الانسى منه ابنهم الصغير ومن المسكن
15:33طيب عندي نسال زي ايه؟
15:35وكسي بلي كي بتشرح افوت ريبتي فرير
15:37وفي لو شيفال اين بيعيش الحصان
15:40فهتقول الفي دونزين يكوري
15:43يعني بيعيش فين في الاستاب
15:44اما الفش البقرة دون لطابل
15:47طابل اللي هي زريبة او الحضيرة بتاعة البقر والجموس
15:51الوحدة الرابعة عندنا
15:53اللي هي بتتكلم عن ايه الوحدة الرابعة؟
15:56بتتكلم عن لمويات ترانسبور وسائل الايه الموصلة
16:00وقلنا بنسال على ادوات الوسائل المصطلات بايه؟
16:02باداة استفام اسمها كومو يعني ايه؟
16:05كيف هم بقول كيف تازب لحتة الفلانة؟
16:07عندي يرني مروق انا رقم واحد
16:09اه كلمة له فيلو الدراجة فقلت له ليه بيقول ليه بيقول ليه بفضلها قلت له برفير ديسبور
16:15طيب اه نميرو دو اتنين تي ديمون دي تاسأل صديق عن سن مويات ترانسبور
16:21وسائلة الموصلة مفضلة
16:23جو برفير عليه اون فيل اون مترو
16:25يعني بفضل اذهب بالايه بالمترو
16:28نميرو تروا لها تلاتة
16:30لفواتير
16:30لها السيارة
16:34اه اللي يجب نعمله
16:35اندواء اتشي نربط
16:37لا سنتير دي سيكوريتي
16:39يعني حزام الامان
16:41نميرو كاتر اين بناخذ لو مترو المترو
16:44على ستاسيون
16:45ستاسيون دي محطة مترو
16:47طب نميرو سانك لوترال اطر
16:49يبقى على جار محطة اطر
16:51طب نميرو سيس عندي بيقول لي
16:53لوبيس الاوتوبيس يبقى على الريف موقف الاوتوبيس
16:57كده انا خلصت الايه؟ الجزء التاني اللي هو خاص بالموقف
17:01نجد الجزء التالت والاخير اللي هو الجرامير
17:03برضو الجرامير هنقول اهم
17:05وحاجات بتيجي يعني
17:06على طول بتيجي استمرار
17:08اول حاجة في نقطة هنجلنا اساسي تصريفات افعال
17:11في الغالب يعني
17:12اللي هو مجموعة اولى برومي جروب
17:15اللي هو اخر ارش
17:16اللي هي انا تاخد او
17:48لмотриجي مجموعة اخر
17:49اما المجموعة التالتة
17:49الألوان عارف انها تؤنس وتجمع
17:52في ملحوظة مكتوبة اللون البني والبرتقالي سابت دايما لا يتغير
17:56هذا يعملون بالأصفر
17:58اللون مارو واللون أورانج
18:00برتقالي وبني دول سبتين مذكر سبتين مؤنس سبتين جمع مذكر سبتين جمع مؤنس
18:05يعني من الآخر من قوم الطلبة لو شفتهم في الاختيار تختارهم على طول
18:08لان هما ما بتغيروش بس بشرط ان هما هيجوا كألوان
18:12طيب يعني انا بيقول لش اين شيميز انا عندي قميص والقميص دوا مزبوط بان يعني ماله مؤنس
18:19طيب ما فيش ولا واحدة مؤنسة لا هناخد اللون المارون اللي هو البني الاخيرة
18:24لان بيمشي مذكر ويمشي مؤنس ويمشي جمع فبنختار على طول
18:28في سؤال خاص بايه بأدوات الاستفاهم
18:31طبعا أدوات الاستفاهم اللي هي اسك هل وقو اين وكو ماذا وكي من وكو متا
18:37اعرف معناهم وده احنا عارفين كويس يعني على مدارة تلات سنين ادوات الاستفاهم
18:43اول واحدة كمبيان كم نقط اللي في الكتب اشتري انت
18:49يبقى اقول له كمبيان كمبيان دو هندور كده في ادوات الاستفاهم هتلاقي كمبيان دو اهي
18:54كم عدد الدوب تاعتها يا جماعة سبتة مع ان كتب جمعي اوعى تاخد د او اس اللي هي التانية
19:00هناخد د او اللي هي الاولانية
19:03كلمة اكيب فرقة فرقة بريفيرتي بتفضل انت عايز اقول اي فرقة فرقة دي مذكر المؤنس طبعا مؤنس
19:10هناخد كل اللي بدوزل يعني التانية
19:15هنخش على الرياضة وحروف الجرر كل فرب من دول دي حرف الجرر معين
19:20يعني فرب جوية معناه يلعب بيجي معها حرف الجرر الا
19:23القادي لها اربع اشكال تحتها
19:26او للمذكر الا لو رياضة مؤنس
19:30ال ابوستروف رياضة بدأ بفويل يعني بحرف المتحرك
19:34وال او افيك ايكس لو رياضة جمع
19:36طيب فر لها معناه يمارس بيجي معها دو اشكالها ودولها اشكال
19:41دي للمذكر دولا للمؤنس دو ال ابوستروف للمتحرك
19:47اما افعال الشعور والميول لفرب ايمي يحب وفرب ادوري يعشق وبريفيري يفضل ودستي يقرأ وبراتي كي يعني يمارس
19:57الافعال دي بيجي دائما معها ادوات المعرفة اللي هي اللو للمذكر لا مؤنس اللي ابوستروف بدأ بمتحرك مفرد والليل الجرر
20:05يعني خلاصة القول لو جالك فرب جوية لعب بيحب اللي بدأ بحرف الا اللي هو الا دي
20:11طيب لو جالي فرب فير اللي بدأ بحرف دي
20:14طيب ولو جالي افعال الميول البادئ بحرف ال ال
20:17تعال نشوف بقى عملي عندي اول حاجة اني ميروقها جو فيه
20:21فيه دا فرب مين من التلات مربعات اللي هو الفرب اللي في النصر
20:25طيب ليه هنا يا مسيود متغير شكله لان احنا خدنا الفربات ليها تصريفات ولها اشكال
20:30يعني الفرب مش هيجي بشكله مية في المية بيبقى جاي منه حروفه الاولانية بتعرفها من شكلها ببقى
20:36فرب يجي معاه حرف ايه دو يبقى اخد مين
20:40اللي في النصر يجي فيه دولي سكالات بمارس التصوير
20:44طيب تاني جملة جيم انا فرب يحب بحب مين اللي هو اللو يبقى اخد اللو الاخير اللي هو بسكتبول
20:52طيب نيميروترو اللي هي جوجو انا بلعب يلعب دا المربع الاولاني اهو فوق مع الفوتبول بياخد مين اللي هي الاولانية
21:00اللي هي او
21:01طيب عندي ادوات مين التجزئة اللي هي دي للمذكر دولال ايه للمؤنس دول ايه للمؤنس دول ايه للمؤنس دول ايه
21:08لأبستروف للمفرد بحرف متحرك وديته استخدم لمين
21:12ههه لالجنب
21:13قال للجبوه انا بشرة بنقية ايه لبن طبعا اللبن اه عرفنا معلومة ان اي اكله شربه في الغالب مفوش في
21:21اخر حرف اوه يبقى دول ماله مذكر اما اللي اخره يبقى ماله مؤنس
21:27يعني المذاكر ياخد دي والمؤنس ياخد دولار
21:30فهنا كلمة لابد مذكرة يبقى اخد مين الاولانية اللي هي مين دي
21:36طب رقم اثنين جيمونج أنا باكل نقط صلاة اللي هي صلطة
21:41صلطة اخيرها اوه يبقى ملها مؤنسة يبقى اخد مين دولار اللي هي التاني
21:47عندي تعبيرات مين الكمية بيجي معاها دو سبا
21:52زي ايه بكو دو كسير من بو دو قليل من
21:56الدو دي ما تتغيرش مذكرة ولا تتغير مؤنس ولا تتغير جامع سبتة كده زي ما هي
22:01ازاي
22:02جي بوا امبو نقط لي
22:04يبقى امبو دولي
22:05امبو دولي يعني قليل من اللبن
22:07دم في كلمة قليل بالأحمر بالنقط
22:10يبقى ناخد دو السبتة اوه حد ياخد الاول
22:13ويقول اللبن مذكر
22:14هناخد الاخيرة لان الدو بتاعتها بتاعت الكميات سبتة ما بتتغير
22:18جيمونج باكو نقط فروي
22:21فروي مع انها جامع اوه حد ياخد الاخير
22:23عشان فيه كلمة باكو كسير كسير من موجودة عندنا اهي
22:28الدو بتاعتها سبتة يبقى اخد الاول فروي
22:31عندنا الصفات الملكية اللي هي حكتي وحكتك عندي في الجدول اللي على اليمين
22:35جو انا تاخد مو ما مي
22:38وتي انت تو تا تي وقيل وقيل حكته هو وهي سو سا سي
22:46ونو حاجتنا نوتر نوتر نوتر نو والفو حاجتكم فوتر فوتر فو وحاجتهم هما لير لير لير افك اس
22:55ليه انا قلت الكل واحدة ثلاثة العمود الاول بالطول يستخدم مع الحاجات المملوكة المذكرة
23:01وكمان المؤنس اللي بادئ بمتحن
23:04اما العمود التاني بالطول ده يستخدم مع المؤنس اللي بحرف ساكن يعني المؤنس العادي
23:10والاخير ده جامع بنوعيه للكلمات الاخرة اس وساعات اكس
23:15طيب المثال ده مهمة قوي بيجي اكتل في المتحنات
23:20الام بيحبه نقاط اكيب فرقتهم عايز اقول هما بيحبوا فرقتهم
23:25هنا كنا بنحط خط تحت المالك والمملوك
23:27المالك اللي هو جاي فين في الاول ده
23:30ده اسمه مين المالك والمملوك اللي بعد النقاط
23:34اللي هو ده اللي هي مين كلمة ايه كلمة اكيب فرقة
23:39هنا الافك اس دي اللي كان بتيجي فين في الاخر هنا يا جماعة بناخد الثلاثة بتوعي
23:44لير و لير افك اس
23:47يبقى الاخيرة مستبعد
23:49طيب في كتير بياخد اللي في النصة عشان هما جمع وقولوا لا
23:52اللي بيحدد الاجابة المملوك اللي بعد النوع
23:56كلمة اكيب معناها فرقة او فريق
23:59كلمة دي مفرم يبقى اخد مين لير اللي هي نهين التانية
24:04وطبعا هنا الاولى زي التانية ايه في الجدول
24:06في الجدول يبقى اخد الاولانية فين في الاختيار
24:09عندي صفات الاشارة تحتيها
24:13ليه هذا وهذه وهؤلاء
24:15بس تعال انا اراهم كده في الجدول
24:17سو يعني هذا ست يعني هذا
24:20يبقى فيه كم هذا فيه اتنين المذكر
24:23ايه الفرق ان الاولى مذكر عادي سجر سو هذا الولد
24:26والتانية ستة ميه هذا الصديق مذكر مبدوء بحرف متحرك
24:30يبقى هنا المذكر ليه ادتين هذا
24:33اما ستة بدو تي اللي هي هزيه للمؤنس
24:38زي سات فيه هزيه ايه البنت دي للمؤنس
24:42سواء مؤنس عادي مؤنس بمتحرك
24:44لا ما بتتغيرش هي هي ستة بدو تي يعني واحدة بس للمؤنس
24:50وهؤلاء للجمع سي دي سي جرسون هؤلاء الاولاد
24:54او البنات يبقى عندي دي تستخدم للجمع
24:57يبقى المشكلة في المذكر ليه ادتين
24:59تعالي نشوف اول كلمة نقط اكيب فرقة
25:01فرقة دي يا جماعة مؤنسة
25:03وان المؤنسة ليها ادى واحدة اللي هي ستة بدو تي
25:06يبقى ياخد مين التالتة
25:08عندي رايني ميرو كاتر انا بحب نقط اكتيفيتي انشطة
25:14يبقى هنا اكتيفيتي اكتيفيتي ده نشاط مؤنس وماليش دعوة بالترجمة العربي
25:20على حسب حفظ الكلمة بالاداة
25:22هناخد التانية ست بدو تي
25:25تمام ده عندي بالنسبة للصفات الاشعار
25:27عندي بعد كده فيه قاعد اسمها سي اللي هي بلا
25:31ده بنستخدمها للاجابة على سؤال هل مان فيه بس بشرطه اقول الشي انا عملته يعني مش فاهم
25:36نميرو اه بيقول لي تينيفافا او كلوب انت مرحتش النادي
25:40ده السؤال اللي تسأل لي
25:42فقلتله في الإجابة جوجي او كلوب انا بذهب للنادي
25:45ي Vinza كده الا ما اقول انا بذهب للنادي كده انا بعمله , كده الشي انا بعمله
25:50سؤالي لو مظبت اقول وي ايو انا بروحين learned
25:53طب لو سؤالي لو مان فيه
25:54اقول له سي بلد انا بروح المنادي
25:57مى ما اقولش لا افنا لن كلمة ل abge
26:00اقولها لما اكون الشي انا ما اعملتهج
26:02سؤالي هنا تينيفا با كلوب انت مش رايحي النادي
26:06السؤالي ده في نوفا يعني مروحتش
26:09يعني
26:11فكنت أجواب عليه بحاجة تانية
26:13إما وي
26:14إما سي
26:15وي لو السؤال مزبط طبعاً هنا السؤال ممفي
26:17يبقى هناخد مين سي اللي هي مين
26:20الأخيرة معناها بلد أنا بروح
26:22النادي
26:23السؤال الثاني
26:24تيني فابا أو كلوب انت ما بتروحش النادي
26:27طول أنا بروح السينيما
26:28كده يا جماعة أنا بعمله
26:30اللي سألني عليه ولا ما بعملهش
26:31كده أنا ما بعملهش لأنه سألني على النادي
26:35وأنا بروح السينيما
26:36يعني بعمل حاجة تانية غير اللي سألني عليها
26:38في الحالة دي
26:40أقول له النو اللي هي اللي في النص
26:42سواء السؤال مزبط
26:44سواء السؤال ممفي أدام أنا
26:46الشيء ده ما عملتوش يبقى أقول له
26:48نو يعني لأ
26:50طيب ودي بتيجي كتير جدا جدا
26:52جدا جدا في جميع الانتحانات السنوات
26:54السابقة يا جماعة
26:55عندي بعد كده المستقبل القريب
26:58اللي ماشي مين ده
27:00والماضي الحديث
27:02اللي ماشي شمال طيب
27:04اللي على اليمين
27:06المستقبل القريب فيه كلمة دالة فوق اسمها
27:08دماء
27:08دماء يعني غدا
27:09دي أهم كلمة تشوفه
27:11أول ما شوفه بقرة كلمة دماء يعني غدا
27:14نختار اللي فيها حاكتين
27:16ايه الحاكتين؟
27:16رقم واحد تصريب فيرب قليل
27:18اللي هو على اليمين
27:21يعني ايه بالعربي؟
27:22انا سوفه انت سوفه هو سوفه
27:24زائد المصدر المصدر الاخره ار
27:27او ار يعني الفرب مش متصار
27:29يبا المستقبل
27:30بتكون من حاكتين
27:31سوف ألعب سوف أزاكر
27:33سوف أجري
27:34يعني بيتكون من كلمتين
27:35والأول حاجة فيه كنت صريب فيرب قليل اللي هو سوفه
27:58طيب
27:59اول حاجة تصريب فيرب فينير
28:01هنا فينير مش معناه يأتي
28:03معناه بالعربي كان لسه
28:05زائد ايه؟ دو
28:07زائد المصدر
28:08لحظوا هنا فيها دو
28:09وهنا المستقبل مفيش دو
28:12يبقى هنا ده كان كلمتين
28:13المستقبل كان كلمتين
28:14وبرضو الماضي الحديث كلمتين
28:16اه كلمتين وما بينهم دو
28:19يبقى اللي فيه دو زيادة
28:20ده الماضي الحديث اللي هو بتاع
28:22كان لسه واكل كان لسه مذاكر
28:24تمام؟
28:25تعالا نشوفها عشان مش فاهم
28:27نمرو اه كلمة ايه اللي مزلله؟ دماء
28:30اه شفت في المتعان كلمة دماء
28:31غدا يبقى اختار اللي فيها كلمتين
28:33يبقى معنى كده الاخيرة دي مش تبعد
28:35اخد يا ام الاولى يا التاني
28:37ايه الفرق بالاولى والتانية
28:38بصوا على التانية في النص
28:39اتلاقي فيها كلمة ايه؟ دو
28:41دو دي بتاعت الماضي الحديث
28:43اللي هي موجودة فوق في التكوين ايه
28:45يبقى دي اقابعد عنها على طول
28:47انا بقولها بشكل بسيط من غير ترجمة
28:49لان انا ممكن لا قدر الله
28:51ممكن معرفش ترجمة
28:52بس ابقى عارفه الكلمة الجلة دي ان ده زمن مستقبل
28:56طيب يبقى اخد الاولانية
28:58فابر تير سوف يسافر سامي
29:00رقم اتنين
29:01عندي في الاخر الكلمة بالاصفر المتظللة
29:04إلياس هانك بنيت
29:05يعني منذ خمس دقائق
29:08يبقى دي حاجة هتحصل
29:09ولا حاجة لسه حصلة
29:11حاجة لسه حصلة
29:13يبقى منذ خمس دقائق
29:15والله سامي كان لسه
29:17عامل الواجه
29:18هنا عندي هناخد فينير دو
29:21اللي هي سامي فياندو
29:23فير لودوفور
29:24وهنا جايب دو بالغلط
29:26جايب دو دي بالغلط زيان
29:28فهناخد فياندو اللي هي الفنوس
29:30عشان دي عرفت منين انها ماضي
29:32من كلمة إليامونزو سانك مينت
29:35طيب
29:36الضمار الشخصية عندي
29:37من اخطر الحاجات الاساسية
29:40عندي اول حاجة
29:42هنركز على الافعال المربعات اللي على اليمين
29:45اول مربع عندي
29:46فيرب اسمه فيزيتي يعني يزور
29:49وريجاردي وشهن
29:50والطندر ينتظر
29:51طيب لو انا جبت فيرب فيزيتي دوان انا ازور احمد
29:54ولا بازور الى احمد
29:56هتقول لي بازور احمد ايه انا الاصفر كده
29:59افعال بتيجي بعد النقط
30:01تستخدم بدون حرف جري
30:02وقدام تستخدم بدون حرف جري
30:04قريب انا اخد الضمار الشخصية بتاعتها اللي هي موجودة في الشريط اللبني
30:07ليه ل
30:08ولا
30:09اللي على مذكر
30:11ومؤنس
30:12ومبادئ بحرف المتحرك ويه
30:14زي ايه مش فاهمت
30:16ميكوبا صحابي
30:18فاصلة
30:18جو فيزيت انا بزور
30:20هناخد الكلمة اللي في الاول اللي بلاحمر دي نرميها في الاخر
30:22انا بزور مين اصحابي
30:24ولا بزور الى اصحابي
30:26انا بزور اصحابي
30:28يبقى هنا في فرب يزور راور بعد النقط
30:30هركز على الفرب ده يا جماعة
30:32اللي هو موجود جوه المستطيع
30:34اول ما تلاقي فرب من الثلاثة دول
30:36هناخد لا
30:38اللي ابصرف ليه
30:39صحابي جمع يبقى ناخد ليه اللي يمين
30:42الاخير
30:42طيب
30:44رقم اثنين سيمونا ميه انه صديقي
30:46شو نقط اتو انا منتظر
30:48منتظر مين
30:50صديقي صديقي دول
30:52مذكر مفروض ااخد الاولى
30:54ولكن هنطلع غلط
30:56هناخد التانية اللي بقى
30:57لان عندي فرب التندر اللي هو جاي بعض النقط
31:00بدء بحرف ايه يا جماعة
31:02بحرف ها
31:04يعني حرف متحرك
31:06بناخدها الابصرف
31:07اللي ابصرف بتيجي لما يكون الفرب بدء بحرف متحرك
31:11بس محل المفرد فقط
31:12الجامع ما بتعملش انصر
31:15ننتقل على المستطير التاني تليفوني اتصل
31:17افرير يقدم برلية اتحدث
31:19لما اجا اقول بالعربي
31:20اتصل احمد ولا اتصل بيه
31:22اتصل بيه يقدم شاي احمد
31:24يقدم الى احمد
31:26هيتحدث الى
31:27يبقى الافعال دي اقرى كده اللي بلا صفر
31:30افعال بعد النقط
31:32تستخدم بحرف ايه جر
31:33يبقى جيب مين من على الشمال
31:34يا ام الويل المفرد
31:36يا ام الير للجامع
31:38تعالى نشوف
31:38ميكوبا صحابي نفس الجملة اللي فوق
31:42صحابي مامير مامتي افر تقدم
31:44او تقدم شاي
31:45امي تقدم شاي
31:47لما تيجي تكمل بالعربي هتقول لي الى اصدقائي
31:51يبقى بحرف جر
31:52عشان برب افرير
31:53اللي هو اللي موجود في النص ده
31:55بيجيب حرف جر
31:56طبعا الى اصحابي جامعي باخد لير لين اين الاخي
32:00طب مع تونت
32:01يعني عمتي
32:02انا تليفون باتصل
32:05انا باتصل عمتي ولا باتصل بي
32:08باتصل بي
32:09يبقى هنا بيجي معها حرف جر وعمتي مفرد
32:11يبقى اخد اللي في النص
32:13يعني من الاخر التركيز يا جماعة على الافعال
32:16طيب عندي بعد كده
32:19ضمير الاجريك ده بيحل محل
32:22حرف جر وايه وفرعاكل
32:23تعالى نشوف بيجي مع افعال مين
32:25اول ما تلاقي في المستطيل
32:27ننطل الفرق بقى ايه يذهب
32:28او فيرب ابي تي يسكن
32:30نجي الافعال المشهورة
32:31لو جيت استعملت يا جر بيجيب تلك ايه
32:34يذهب نادي ولا يذهب الى
32:35يذهب الى النادي بيجيب حرف جر وغرعاكل
32:39يسكن في المدينة
32:40يسكن في الريف
32:41يبقى لو لقيت برب من دول
32:45هاخد الاجريك اللي هي الايه
32:46حرف واي ده على طول
32:47تعالى نشوف كده تفا او كلب انت رح النادي
32:50ايوة جو في انا بازهب
32:52اول ما لقي ازهب او
32:53تمام او تصريفات يزهر ناخد على طول الاجريك اللي هو حرف مين الوال
32:59طيب عندي هنا ضمير شخصي اللي هو معناه منه او منها
33:05ده بيحل محل ادات ناكرة ادات تجزئة عدد كمية
33:09تعال وحدة التانية تعال نشوف جول مستطيل مكتوب ايه
33:12اول ما تلاقي افعال منجي ياكل بور يشرب اشيتي يشتري
33:17تعبير الي يوجد اللي هو يوجد وبروندر يعني يأخذ
33:21ما جاء بقول باكل باكل التفاح ولا باكل منه باكل من التفاح
33:25كلهم نستخدم معاهم ادوات تجزئة يشرب من الشاي يشتري من اللبن
33:31يبقى هنا ملائي ياكل ويشرب يشتري في الغالب
33:33بناخد يا جماعة احنا مغمدين الضمير الشخصي اللي اسمه الام
33:37ازاي تيقاشيت بتشتري جيف روماش من الجبنة
33:41ايو انا بشتري شايفين الفرب يشتري اول ملائي يشتري
33:44يشتري منه ياكل منه يشرب منه
33:47اخجيب الاي اولانية اللي هو الضمير الشخصي اسمه او
33:52عندي سفر وي هزي الفواكه هو منجي ياكل برضو الايد فير بياكل
33:57هياكل الفاكهة كلها ولا ياكل منها
33:59هياكل منها يبقى ناخد الاولانية برضو
34:01نيجي باعكده لاخر قاعدة عندنا او اخر قاعدتين
34:06عندي البصي كومبوزيل اللي هو الماضي الايه الماضي المرم
34:09الماضي المركب دوا هتركزه على الكلمة الاسمها ايير اللي جوه المربع ده
34:14الماضي المركب ده بيتكون من حاجتين تصريب فيربي اتر
34:17اللي هو اتر او افوار يده يده زائد البي بي اللي هو اسم الايه المفاوض
34:26طب ومين كان بياخد بيدي تبعية فيربي اتر
34:30طبعا انا بقوله بسرعة لان ده كان حصص طويلة جدا
34:33المهمة نعرف ان ده الماضي المركب
34:35بتكون من حاجتين اهم كلمة فيه كلمة ده
34:38نقول بكرة للناس اللي هي على قدها شوية اول لما تلاقي نركز في المربع ده اول لما تلاقي كلمة امس
34:44اللي هي ايير اللي هي امس
34:45هنستبعد يا جماعة اللي فيها فعل واحد
34:48ليه يا مستر نستبعد اللي فيها فعل واحد
34:49لان الماضي المركب على اليمين بتكون من حاجتين
34:53عمره ما يجي كلمة واحدة أبداً
34:56تمام؟
34:56يبقى أي اختيار بكرة نلاقي فيه كلمة واحدة نستبعد
35:00ونستبعد التي تبدأ بحرف ال-V
35:02ما معنى حرف ال-V؟
35:03لو بسطوا على قطر و أفوار اللي رقم واحد في التكويت
35:06ولا واحد فيهم بدء بال-V
35:08خلاص؟
35:09ولا قطر بادء ب-V
35:10ولا أفوار بدء بال-A بال-V
35:13يبقى كده نستبعد تحكتين
35:14أي حاجة جملة تبدأ بإيار أمس
35:18يبقى عرفت دي ماضي مراك
35:19هستبعد اللي فيها كلمة واحدة
35:20أو اللي إيه؟
35:22مادئ بحرف ال-V
35:22منبير بابايا
35:25نقاط إيار أمس
35:26ها دي إيار أنا أعملها بزرق هاي كلمة دي شفتها
35:28هل الأولى تنفع؟
35:30هيقول لي هنستبعد اللي فيها كلمة يبقى نستبعد الأولى
35:33طب التانية تنفع؟
35:35ما هي كلمتين؟
35:36لا ما تنفعش ليه؟
35:37بدء بال-V
35:38يبقى دي الزمن مستقبل
35:39يبقى نبعد عنها
35:40يبقى ناخد الأخيرة على طول
35:42يبقى نسألش يعني
35:42يبقى أنا عندي ده أنا بقول كده بحاجات بسيطة
35:45ممكن تساعدك
35:47تنقذك
35:48إن أنت هتعرف الزمن بشكل
35:51طيب عندنا آخر حاجة
35:53الفورم نيجاتيف اللي هو النافي
35:55عندي فيه عمود إثبات وعمود نفي
35:57في الإثبات على الشمال جملة بسيطة بقام في نوبا
36:00نوبا ده أول نوع نفي
36:01وبينجيب الفرب في النص
36:03تاني حاجة لو لقيت كلمة كلكان شخص ما
36:06أو أداة استفام كي من
36:08هجيب نوبيرسون
36:09يعني نوبيرسون؟
36:10يعني لا أحد
36:11ومكتوب كده ملحوظة بالأحمر
36:13النفي الوحيد
36:14الذي يستطيع أن ينفي فعل أو فعلين
36:16يعني هو الوحيد
36:17اللي يقدر يجيب كلمتين فين في النص
36:19أما بقيتها نوع النفي بيجيب كلمة واحدة بس
36:22ثالث واحدة على الشمال كلكي شوز الشاي قمناه
36:25أو كو ماذا أو كوا
36:26أقول نوريا
36:28نوريا يعني لا شيء
36:29يعني أقولك ماذا تاكل؟
36:31تقول لي والله أنا ما بقول شي حاجة
36:32اللي هي لا شيء اسمها نوريا
36:34ونجيب فعل في النص
36:36طيب لما لاقي كلمة تجور دايما
36:38أو كلمة سوفو غالبا
36:40أو أداة الاستفام كو متا
36:42هنختار على طول في المتحان نجامي
36:44اللي هي معناها بالعربي أبدا
36:47طيب كلمة انكور معناها مازالة
36:49لو ما لاقيها هنجيب نيوبلي لم يعود
36:51طيب تعالا نشوف كده الجملة اللي جاي
36:54هنا هنعمل دائرة حوالين
36:55إن أبستروف
36:56لما دي الجزء الأول بتاع النفل
36:59إن أنواع النفل خمسة
37:01نيوبا
37:02نيبيرسون
37:03نيريا
37:03نيجامي
37:04نيوبلي
37:04كلهم مدقين بالنو دي
37:06هي موجودة هاليا إن أبستروف
37:08في كم كلمة يا جماعة بالأزرق داد بعدها
37:10كلمتين
37:11لما يجي المنظر ده بكرة
37:13يبقى النفل الوحيد اللي كان بيجيب فعلين هو مين؟
37:17هل هو ريا ولا بيرسم ولا جامي
37:19لو قرد بالأحمر النافي الوحيد اللي يستطيع أن ينفي فعلين هو مين؟
37:24نيبيرسون
37:24يبقى لما لاقي المنظر ده ألاقي في كلمتين كده بعد إن أبستروف
37:28أختار بيرسم ومسألش
37:31ولا أبص حتى ولا أترجم
37:34خلاص
37:34يبقى كده جماعة حاولنا بقدر ما نقدر نساعدكم
37:40وأنا في النهاية يا رب أكون يعني في ابتكم لو جزء بسيط جدا
37:45نقدر يساعدكم إن شاء الله بكرة
37:48وأنا أتمنى لكم التوفيق
37:50وأتمنى لكل أولادي التوفيق إن شاء الله
37:54كان معكم بسيط محمد درويش
37:57وأشكركم
37:59والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Comments