Skip to playerSkip to main content
  • 8 hours ago

Category

🎵
Music
Transcript
07:56المرحلة
08:26كبيرا
11:12احساس برضو من غير ما يكون
11:14مر هو نفسه بالتجربة
11:15هو قطعا كل فنان بيمر
11:18بتجارب
11:19لكن هو ميزة
11:22الفنان انه حساسيته بتبقى زايدة
11:24عن الطبيعي
11:26فممكن او ينفعل
11:28يعني مش مفروض
11:30كل ما ييجي يلحل لحلة او ييجي يغني
11:32يتكون حصلت له تجربة
11:36فهو ميزة حساسيته
11:38زايدة دي انها بتحس بكل
11:40تجارب غيره يعني
11:42وممكن يحس نفس الاحساس
11:44بقوته كأنها فعلا حصلت له
11:46وبالتاني يعبر عنها باحساس
11:48بزروره يعني يكون مر هو نفسه
11:50بالضبط
11:51طيب نرجع بقى للاغنية
11:54عموما واحب اسألك
11:56حاجة عن الاغنية التلفزيونية
11:58على اساس انها مزايت لغاية دلوقتي حقيقة موضع
12:00نقاش كبير
12:01هل تعتقد ان في
12:04حاجة اسمها اغنية تلفزيونية
12:06واغنية ازعية ولا اي اغنية
12:08ممكن تبقى اغنية تلفزيونية نكحة
12:10لا طبعا مش اي اغنية
12:12وقطعا في اغنية تلفزيونية
12:13واغنية ازعية
12:14الفرق ان الغنوة
12:17الازعية بتكون مدتها
12:19صغيرة يستحسن تكون مدتها صغيرة
12:21لانك مش شايفة حاجة
12:23بتسمعي صعيح مبسوطة لكن بتبقى
12:25احسن لو مدتها صغيرة
12:27وميزة الاغنية التلفزيونية
12:29انها بتكون مصورة قدامك
12:32ولازم
12:33اخرجها يكون متين ويكون كويس
12:35معبر عن معاني
12:37اغنية او في فكرة جديدة
12:39متاقلي هو كمان المؤلف
12:41مش مشكلة المطرفية مشكلة المؤلف
12:44لازم يقدم حاجة اغنية
12:45فكرة تلك او فيها
12:47والمخرج طبعا هو
12:48عشان يدي فرصة للمخرج انه يعبر عن
12:51يصور يعني افكاره
12:53طبعا انا جات بتشوكي نفسك في التلفزيون
12:57وانش بتغني
12:58فبيبقى احساسك ايه وانت شايفه نفسك
13:03قطعا مش احساس يعني سميعة او يعني مستمع بيشوف بيسمع غنوة
13:09بيبقى ناقد يعني ببقى قعدة بانتقد في نفسي وبتبقى مشكلة بالنسبه لي
13:17وماباسمعش باستمرارنافس يعني دايما الغنوة الجديدة اللي باسجلها اسمحها ايه مرة واحدة
13:22يعني لما بعمل حفلة باسمحها بعد كده مرة واحدة انتقد اذا
13:25كانت وحشة او كويسة
13:27rom six
13:28يعني ماك что
13:29التعني لانني خالف يعنى اذا كانت كويسة فباطمئن عليها بعد كده
13:33ماسمعهاش
13:34اذا كانت وحشة فبحاول طبعا اصلح في الغنوة اللي بعدها
13:38فيعني بخدها مش
13:41يعني
13:42مش كمستمع و Teddy
13:44مال بتحبي تسمعي لما تكوني الوحدك
13:47يعني الفرنسي الوحد قوي تسمعي اغنية او موسيقى
13:49بتحبي تسمع ايه
13:50والله بسمع حاجات كتير يعني
13:53زي ايه مثلا بتحبي
13:55يعني الايام دي في مزيكة مش بصيبها ابدا
14:00يعني بسمحها دايما
14:01هي بتاعت فيلم لورانس
14:04اه هي جميلة
14:05الحالية الموسيقى التصورية بتاعت
14:07حلوة او يا ف
14:08بستمرار
14:09الامجين تسمع
14:10اه طيب بالنسبة للموسيقى جديد قطعا بتحضري شوية اغنية او اتنين
14:17مش كده كام
14:18اتنين
14:19اتنين
14:20بس
14:20ولا ده هكون في بداية الموسيقى وبعد كده هتعمالي تاني
14:24لا كويس اتنين مش واحدة يعني
14:25طيب ايه الاولى والتانية ايه
14:30الاولالية اللي هقولها بتأليف حسين السيد
14:34ولحن بليغ حمدي
14:36عندك فكرة ما تلاحق ايه في حفظة ولا لسه اتر
14:40والتانية اصيدة للنزار اباني ومحمد عبد الوهاب
14:45لماذا اقوله
14:46ايه ماذا اقوله
14:47ادي جميلة خارس
14:48اتا ممكن تسمعينا حتى منها يا ناني
14:50احيان الناس مش متعودة اتا تطرج عليه كده وانتش بتتكلم يعني لازم تغنينهم حاك
14:54اه
14:55بس يا ريت اصلا مش مزيكة وعارفة طبعا ومش تبقى ملخبطة
14:58وانتا مخلصتش لو كانت جهتها
15:00بطعو مش واضح جدا انها مش الصورة انها ايه يعني الكاملة
15:03ولكن انت تدي فكرة عن اللحن مسان وتفكرهم بالكلمات كمان
15:07ولو بس ما يخدوش فكرة وحشة
15:10لا تأكدي لا
15:23ماذا اقول له لو جاء يسألني ان كنت اكرهه
15:35او كنت اهواه ماذا اقول له لو جاء يسألني ان كنت اكرهه او كنت اهواه ماذا
16:03اقول اذا راحت اصابعه تلملم الليل عن شعاري وطرعاه
16:20وكيف اسمح اني ادنه بمقاعته
16:29وانت ناما وانت ناما انا خسري ذراه
16:43كفاية كده سألوا على اني من غير مزيجة كده فبقى
16:47اكيد جميلة جدا جد يعني
16:49وقطعا لما هنسمحها بقى بالوركسرة هتبقى كمان حاجة تانية
16:52ان شاء الله
16:52انت قلتش تلحين مين
16:54عبدالوهات
16:55اه طيب انا جات مش عارفة يعني السؤال ده ايه رأيك فيه
17:00دالما بيقولوا ان الحرمان هو اللي بينجر الانسان او بينجر الفنان بالذات وبيخلق منه فنان
17:07في طيب انتش في طفلتك او في حياتك عموما
17:10اه يعني عنيتش فعلا من الحرمان
17:17هو يعني نوع معين كده من الحرمان
17:20اه عشان ابتديت يمكن وانا صغيرة اغاني
17:24اربعة سنين ونص خامس سنين كده
17:27فم يعني ما مارستش طفلتي كما يجب يعني
17:31ابتديت اه يعني ابتديت احس بالمسئولية وان فيه جمهور مستنيني وحفلة واذا غلطت مش عارف ايه والحاجات دي كلها
17:40ده حرمان قطعا يعني انا مثلا مذكرش ان انا لعبتو بقى
17:45عروسة او اه الاطفال مثلا يحبوا الشوكولاتة واللون الاحمر والحاجات دي ما ما حسيتش بيها ابدا
17:52فده قطعا حرمان انما فيه ميزة تانية
17:57هل ده بيخليكي احيانا تعيشي اكنك طفلة ايه هل احيانا بتحب يتده كأنك طفلة
18:01كتير ده فعلا بيحصل وبيحصل مع واليد بالذات ان انا اولا بديله فرصة يعني كبيرة انه يتمتع بطفلته
18:09اه عوادي يعني
18:10وانا معاه كميرا
18:11اه انتو الاثنين بتلعبوا ودور الاطفال سوى يعني
18:14الزبط
18:15لكن برضو يعني فيه ميزة برضو جاتلي من الحرمان ده
18:20هي ان انا في سنو صغير كنت مطربة متكاملة يعني
18:25خليت لكي شخصية
18:27اه تزال
18:28احساس المسؤولية طبعا دايما هو اللي بي نمي للشخصية لحد كبير
18:33هل لكي فلسفة معينة في طريق التربية ابنك وليدي انا جد
18:36ايو يعني بحاول اني يعني خليك و راجل طبعا
18:46اه راجل بمعنى الكلمة
18:49يعني انه شخصية و انا من شخصيته و احاول انه يكون يعني كل ام تفخر به كابن
18:57و اه يشرف بلده و يكون راجل يعني يقوم بدور
19:03اه لبلده مشرف يعني
19:06تبدأ عن امنيات جميلة انا في انها تتحقق ان شاء الله
19:09اه تبدي انا جات نسيب شوي يا وليد و نتكلم عن جمهورك
19:13اه تفتكري جمهورك اللي بيقابلك ليش في المسرح يعني و انت بتغني و انما في الطريق
19:18اه طريقة مثلا اه نظرته اليك او معاملته اليك
19:23بتساعدك ولا بالعكس بتدايقك
19:26يعني اعجاب الجماهير لما بيعبروا عنها مثلا في الطريق
19:28بيبقى احساسك ايه بيه
19:31اه الحياة من يوين حصل حصل حكاية كده
19:35اه احكهالك يعني
19:37احبيت اروح السينما
19:39واخدت اخواتي
19:41واليوم ده بالذات سوقت عربتي بنفسي
19:45وعاداتا مين اللي بيسوق
19:47السوق او اخوي او اخوي
19:50فروحت سينما مترو
19:52وفيه عارفة بيبقى فيه صفوف كده اللي حاجز التذاكر
19:55ففجئت ان كل الناس دول اتلفوا حوالينا العربية بتاعتي
19:59اه الحقيقة ما بقتش عارفة لو انا اللي بسوق
20:03ويمكن كانت اول مرة صحيح بسوق
20:05بس ما عرفتش اعمل ايه يعني انا كنت فعلا رايح اتفرج على السينما
20:10فالحاجة الوحيدة اللي قدرت اعملها ان انا ارجع البيت تاني
20:13يعني ادوبك قدرت اطلع من الزحمة دي يا خواب
20:15وروحت البيت وما تفرجتش على فيلم
20:18لكن يعني مقدرش اقولك ان انا متدايقة
20:20لان يمكن لو ما عملوش كده كنت حداية اكتر
20:23تقولي ايه مش عاشين
20:24اللي مش اخدين بالهم ولا ايه
20:26معقول هي فعلا بتدايق
20:28يعني بتحدد حرية الانسان وفي نفس الوقت
20:32يعني دي اللي بيقولوا عليها ضريبة الشهرة بقى
20:36طيب قطعا فيه مطربات كتير دلوقتي بيتمنوا يعني انهم يوصلوا للشهرة
20:42وفعلا ده نقول ان التلفزيون اداهم فرصة كبيرة انهم يظهرهم
20:45ومع ذلك من الصعب قوي ان نلاقي فوسة المجموعة دي كلها موهبة بمعنى الكلمة
20:51فتفتكري ايه سبب النقص اللي موجودة في المطربات الايام دي
20:56هو فيه فعلا نقص
20:59اه
21:01معرفش يعني اعتقد ان فيه مواهب كتير موجودة في مصر
21:05يعني اعرف بعضها انا ومتأكدة منه
21:09لكن مش عارفة ليه مش بيعني بتوجدوا معانا في الفن
21:14معرفش الاسباب
21:15يعني فعلا معين مثلا الدولة بتشجع دلوقتي الفنانين
21:19معين الامكانيات موجودة وفعلا بتشجعوا فيه جوايز
21:22وفيه حاجات يعني حقيقي بتشجع الفنان
21:25وبتحسسوا بانه فيه تقدير والمجود اللي بيبزله
21:29وانه مش مسألة مسألة يعني تفهل اللي بيعملها دي ابدا
21:33لكن برضه مش قادرة اعرف ايه الاسباب
21:37يعني هما ما بيرضوش فعلا يغنوا
21:40يعني في مواهب موجودة تعلم
21:42يمكن بيخافوا او بتبقى رعبة يعني مسألة يعني ضخمة بالنسبة لهم
21:48او حاجة كده معاقية
21:49تفتكري يمكن ان حقيقة انا شخصيا انت هيقلي انه
21:52برغم ان الدولة كان بتشجع الفن والفنانين
21:55الى ان في المجتمع لسه في بقايا رجعيا نقدر نقول
21:57يعني ده اللي بتقصو دي يمكن
22:00يعني في بعض الناس مثلا يخافوا ولاتهم مثلا يغنوا او يخش في الوسط الفني
22:03تفتكري يمكن دي هي المشكلة؟
22:06من الاسباب قطعا يعني؟
22:07ما في الشكل من الاسباب؟
22:09او متاعي شوية شوية برضو التفكير هيتغير وهيتطور
22:12اصلا الفنان مش ممكن يستخبى مدة طويلة او يعني يرضى انه بيظهرش فنه
22:17فلازم هيجي الوقس لكله حيبانه
22:19عليهم بنرجو زيت لان احنا فعلا الايام دي من الصعب اوي الوصول على مواهب فنيا
22:24كويس حصوصا في الاغاني يعني في المسرح قطعا لقينا مواهب كتير في التمثيل
22:28كل النواحي الفنية معدق الاغاني
22:32الزهر ده التليفون اللي بيرينك
22:34ايوه
22:35على اموم يعني ممكن ترجي عليه
22:37تفضل
22:38ودي فرصة كمان عشان نعرى يصدر المشاهدين المكتبة بتحتك
22:45خلاص؟
22:46الحقيقة مكتبتك لذيذة لانها سغنططة زيك
22:49ايه رايك؟
22:50بتقري المين؟
22:52السباعي
22:53ناظر قداني
22:54مين كمان؟
22:56نجيب المحفوظ
22:58طب بتحبي بتقري لهم التلاتة دولة بالذات؟
23:03لانهم كوتين طبعا
23:06الحالون ما يمكن مفيش وقت كبير عشان تقليل لييل ميزة كل واحد
23:09وإلا هناخد وقت كبير قوي طبعا
23:11ايه
23:12ه الر manière انفيد
23:13جدي ابنا
23:13شرايت؟
23:14دي أغانيكي كلها؟
23:15الا اغاني هاد
23:16صداje
23:16مش كلها هدي
23:17ه يا صوتي لا تكذبه
23:19ام
23:24اذا
23:24عملك اللوحة الحلوة دي ده فنان يعني متواضع مش كاتب اسمه يا اما
23:29بقى مغرور فمش كاتب اسمه انه هيتعرف من الخطوط فهو مين فيهم
23:33هو جمال كابل فنان جمال كامل جمال كامل لا فانا مش داعي امتي باين
23:37او الخطوط فانا امت عملها لك اه وليد ابوزك انا تمام ممكن
23:44الله ايه الجمال ده يا نجد شو معاقود انت عمرك كم سنة يا وليد
23:49جي من مدرس ايه سعيد بتعرف تكلم انجليزي ولا لسه لا بقى
23:54سحيح انا مش همتحنك بقى برضو عشان ما فيش وقت اه اه اعاوز لما
23:58تكبر تطلع ايه وليد مهندس مهندس ايش لا ده انت هتبقى مهندس عزيم
24:03خالد نجات انا الحقيقة مش هقدر بقى يعني اخد منوعات اكتر من
24:07كده خصون ان جالك بقى صديقك وحبيبك وابنك اه برسي فرصة سعيدة
24:12فرصة سعيدة
Comments

Recommended