00:00طب ايه الاحسن العيش الاصمر ولا الابيض
00:02طيب خلينا اتفق ان لو انا هختار نشويات صحية فانا بختار العيش الحبة الكاملة او دي الامح الكامل او العيش
00:10الاصمر بيكون افضل من عيش الابيض
00:12بس برضو لازم نبقى عارفين ان الوزن العيش الاصمر والعيش الابيض لو قررنا سعراتهم هو واحد فهي نفس السعرات الحرارية
00:19فانا لو بدور ان انا باخد بالي بخص في الوزن او بقلل سعرات حرارية فهما نفس السعرات
00:24لكن طبعاً ديء الحبة الكاملة بيتميز على ديء الأبيض طبعاً
00:28أنهو بيكون فيه أليافة عالية وبيبقى ليه مؤشر جليسيمي أليل
00:32فبالتقوى أليافة ده بيخليني السكر يا شكل بطيء
00:35وبعدها ما مجوعش بسرعة أو يحصل كريفن زي ما بيحصل مع ديء الأبيض
Comments