00:00إيه قسط المقدومة النارية؟، او التصريحات النارية؟
00:02ايه دي ابراهيم فيAY هو Для الى مصدداتها ولا دي معاتى من السوشيل ماديا ولا اية بالزبط؟
00:08والله بص يا حامب اقولك على حاجة موضوع المقدومات النارية دى، انا واحد من الناس، واحد من الناس، فكرة المقدومات
00:15النارية، يفتح نار، يسلط النار يولع في اللي مش عارف ايه
00:19انا بني بني كلا شادي انا بحبهاش عشان ما يعني مجلبش عليك
00:23بس هي لازقت يعني فبقيت كل شوية المقدمة النارية المقدمة النارية المقدمة النارية
00:28بس هي الفكرة باختصار انه الناس في وقت من الاوقات الناس بتبقى عايزة تسمع رأيك
00:34عايزة تسمع توضيحك
00:36احيانا بيكون انت عارف كويس انه انا بخرج بنفس الحدة اللي انا بكون بتكلم فيها بطبيعة الحال مع فريل الاعداد
00:46بتاعي
00:46لما بكون متضايق من موقف معين او شايف ان الموقف ده تحديدا اللي احنا بنتكلم عن قضية تخص مثلا منتخب
00:52مصر او تخص اتحاد الكورة
00:53او قضية من القضية العامة المهمة انا ببقى داخل بنفس النبرة بتاعتي بنفس الحدة بتاعتي بنفس احساسي وشعوري كموطن مصر
01:03وبالتالي بتيجي من هنا فكرة ان انا بقول بحاجة بانطباع الناس
01:07فمشيت الفكرة بالشكل بتاع المقدمة النارية
01:11الناس الاول بس كانت يعني طول الوقت انا مؤمن تماما انه الناس بتحب تسمع اراء بس طبعا مش طول الوقت
01:20انت بتقول المقدمات
01:21لما يكون هناك ما يستدعي ان انت تتكلم في قضية بمقدمة يعني تكون في مكانها بنعمل ده لكنه اوقات كتير
01:32جدا جدا انا ببتدي البرنامج
01:33نغير ونخش في الموضوع اللي طول مغير حاجة ايه الوقت اللي ممكن تقطع في الضيف
01:39بس ده تكنيك فخلينا اقولك التكنيك يعني عمونا مش مشكلة مش حاب خل عليكو يعني
01:44تبايا
01:46الضيف اللي بيعيد الجملة بالنسبة لي مرتين هو لازم يتقطع عليه
01:50الضيف اللي بيعيد الجملة مرتين
01:51اه يعني بس اتسألته في موضوع
01:54فخلص الموضوع بدأ يدور تاني عمو ازا كانه بالضبط شريط وبدأ يعيد الشريط تاني او لما يعيد الشريط تاني لازم
01:59يتقطع خلص وكده هو عنده حالة من حالات الاسترسال او ان هو اضيف مش عارف يحط نقطة فيختم الكلام فانت
02:08هنا خلاص الكلام حيبقى مكرر لازم يتقطع
02:10او ده احنا بنتكلم على تكنيك اللي هو علاقة بامتى تقطع او ابجديات او ادبيات المقطع
02:17انه في حاجات تانية مثلا الاوظيف مس هيخرج على النص يعني هنسيبه او مش هنسيبه اكيد يعني هنقطع بس ده
02:23الحالة العامة يعني لكن بتسألنا انا في التكنيك اللي انا بستخدمه في شغلي لما يبتدي كرر الجمل
02:29طيام ازاي تقدر تنتقد لعب او مدرب عموان غلط بس في نفس الوقت العلاقة اللي بينك وبينه ما تتأثرش
02:37حلو السؤال ده وخلينا اقولك انه بص هي العلاقة دايما ما بين الاعلامي ما بين اي حد في المنظومة بتاعة
02:46الكورة
02:48لازم الناس تبقى فاهمة كويس قوي الطرفين يعني الاعلامي لو انت بتكلم علي والطرف التاني اللي هو بيمثل اللاعب بيمثل
02:55المدرب بيمثل اي مصدر
02:56لازم ما فاهم كويس انه العلاقة ديت ما فيهاش فكرة اه انا هطلع على الهواء هحبيلك في حاجة انت عملتها
03:04غلط
03:05اه هي فيها انت ماشي صح فهتاخد حقك انت ماشي غلط فهتنتقد يعني اللي بيفهم ان ده شغلي وبيفهم انه
03:13اه وانا الحمد لله بفضل الله لما بنتقد حد عمري ما بعيب فيه
03:16عمري ما بسيء اليه عمري ما بحط من شأنه يعني ده حقيقة فهو انتقاد ودايما اقول انتقادي هو مبني على
03:23فعل قاله او اه تصرحات قاله
03:26لكن انا ما بختلفش مع شخص لذلك عمرك ما هتلاقيني لما بيتكلم مع حد حتى وان هو يعني كان عنده
03:34اه اه غلطة كبيرة
03:36تكلمش عن اي حاجة تانية غير الموضوع ده وان كان عنده رد فعل فانا دايما لو ارد فعله جوه الموضوع
03:43ما عنديش مشكلة ان احنا نتناقص
03:45لما ارد فعله برا الموضوع اه اه هنا ببقى بنروح في سكة تانية خالص السكة ده اذا شعرت ان فيها
03:52تجاوز اه في حق ايه حقده بالقانون انا ممكن عملت ده قبل كهة كتير يعني
03:55فاذا الضيف هو فاهم او اذا الصديق ده او اللاعب او المدرب فاهم دفع بها هو نعمة اه مش فاهم
04:02خلاص بقى ايش حاجة ترجع له ايه
04:04الصداقة ديت عند الستوديو اول لما ادخل وقفل بابل الستوديو انا ماليش علاق بحده
04:08تمام هل حصل بعد ما عتبت حد اه ضيف مسلا سواء كان مدرب او لعب او اي مصدر اه حصل
04:16اللي ما بيمكو يعني هو زي اللي انت انتقلته
04:18كتير فعلا
04:19كتير لدرجة ان انا في حلقات معينة انا بقى في للتليفون بعديها لان انا بقى عارف انه يعني تلات اربع
04:25الناس هتبقى عندها نوع من انواع العتاب واللوم وحاجات شبه كده اذا كان العتاب له علاقة بتوضيح وجهة نظر فبها
04:34هو نعمة اذا كان العتاب له علاقة بانه طب انت جيت عليك
04:38وما كانش ينفع واصل واحنا اللي بيننا وبتاع فبقى وضح له انه العلاقة دي هي اتحاجة على جنب والشغل اه
04:46دي حاجة تانية احنا اصبت لع على الشاشة احنا احنا في الاخر شغالين عند الناس شغالين خدامين عند الناس فحنيجي
04:53نقف قدام الناس نقول لهم لا والله واحد فلان فلان ده غلطان جدا يعني فاهم غلطان جدا فانا اطلع اقول
04:59لا والله دافع عنه عشان كذا كذا كذا ليه هو الراجل اللي قدام الشاشة اللي ورا الناحة التاني ده قاد
05:03بتفرج علي مش عارف ان انا كذاب مش
05:05مش عارف ان انا بقول اي حاجة مش عارف ان انا راجل او انتاجي يعني ما فيهاش يعني كان الكلام
05:10ده ممكن يحصل قبل كده فالناس ترعد تشتكي وبس فيش بس ده جي وقت التغيير اللي هو يعني مش هينفع
05:17يعني هو بقى صدقين بجد ونستحق المكان اللي احنا موجودين فيه بمورد اللي ايما لأ في الاخر هتختار بين مهنتك
05:23والعلاقتك الشخصية معايا ده مهنتي على طول الوقت مهنتي وشغلي وده الحاجة اللي انا بحترفها وده الحاجة اللي انا بيعيش
05:30عشان خطيرها وده الحاجة الل
05:31انا بحبها يعني اه اللي عايزة تفهم ده اه مش عايزة تفهمهم هو حور بس امتى امتى لو انا اسأة
05:39الحد انا فيه ناس كتير خسرتها انا بحبها انا خسرت الكابتن شau عليه غريب وانا بحبه لانه اول لما عرفت
05:45ان تم تعيينه مدير فني طلقت على الهواء وقلت انه انا ضد الموضوع ده مدير فني تاني المتخبي قلت ضد
05:53الموضوع ده وخسرت الكابتن شاوي وانا زعلنا ان انا خسرت الكابتن شاوي مش حاجة بسطني لانو زع المني جدا جدا
05:58لأنا بحبه على مستوى الش
06:00جدا. جدا شخص طيب مؤدب وفي كل الصفات اللي انت تحبها. بس شكل
06:05يعني كلمة حق لازم تتقال في الوقت ده. ما ينفعش وتتقالش.
06:10وكلامك انت في الوقت ده انت قلته فعلا بعد كده قررت طلع باقلة
06:14الكابتن تاني. انا قلت ساعتها انا قلت يا جماعة بحب الكابتن شاور
06:17غريب. وانا عارف ان الكلام ده هيزعر الكابتن شاور غريب ما هو
06:19مش هتخيل ان انا انا اللي هنتقد الموضوع. هبتخيل انه ممكن اي
06:22تاني انتقد. بالمناسبة. هو مزعيش من اي حد من الناس اللي انتقدش.
06:25هو اجيه عندنا تحديد انه زال. انا شايل ده على دماغي من فوق لان
06:29دي معزة ومحبة. بس للأسف في الشغل بيبقى فيه ومش كابتن شاور
06:33غريب الحياة بس يعني. في ناس كتير انا خسرتها بسبب الشغل بس ببقى
06:38متضايق وزعلان يمكن الناس ما بتعرفش الحاجات دي ما بتعرفش ان احنا
06:41انا بادفع التمن يعني. الناس بتعرفش ان انا بادفع التمن بس بس في
06:44النهاية. المشاهد برضو لازم تقدموا افضل حاجة.
Comments