Skip to playerSkip to main content
برنامج السيرة | فاطمة عيد - أغاني تحت الرقابة | حلقة 9
Elseera - Fatma Eid - Full-Eps 9
#السيرة #فاطمة_عيد #الغناء_الشعبي #قصة_نجاح #أسطورة_الغناء_الشعبي

في هذا البرنامج المميز "السيرة"، تفتح لنا الفنانة الشعبية الكبيرة فاطمة عيد قلبها لتشارك أسرار مسيرتها الطويلة في عالم الغناء الشعبي. من أول خطواتها الفنية وكيف تم اكتشاف موهبتها، مرورًا بالمحطات الصعبة والنجاحات الكبيرة، وصولاً إلى تعاونها مع كبار المنتجين والشخصيات التي آمنت بموهبتها وساعدت في صناعة اسمها.
"السيرة" هو توثيق إنساني وفني نادر يجمع بين الحكايات الشخصية والذاكرة الفنية التي صنعت واحدة من أهم نجمات الأغنية الشعبية المصرية.

تأليف وإعداد : اللواء شفيق الشايب
إخراج : طوني كامل
إنتاج : ريتشارد الحاج

تابعونا على كل صفحات الفنانة فاطمة عيد :

Facebook: https://www.facebook.com/FatmaEidOfficial
Instgram : https://www.instagram.com/p/CWnQWKFsF5i/
TikTok: https://www.tiktok.com/@fatmaeid194?lang=en
anghami: https://play.anghami.com/artist/500
Spotify: https://open.spotify.com/artist/38EGMLWJ3SGC45d3q9QA26
dezzer: https://www.deezer.com/en/artist/1433399
Itunes: https://music.apple.com/eg/artist/fatma-eid/160107168

Managed by
www.richardelhaj.media

Category

🎵
Music
Transcript
00:30وكلماته للأغاني وتحفيزه المستمر
01:00علامة وطريق في مجال نجون الشعب
01:02معنا الفنانة الكبيرة فاطمة عيد
01:06الكل اخوة لكن الطابع مش واحد
01:18والأم واحدة يعاني والأب دا واحد
01:30المسلسل دا ما انا كنت فيه الأغاني اللي كانت جواه
01:35كنت انا اللي بغنيها كله
01:36المخرج اللي يرحمه كان فيه اسماعيل سمعني
01:41قال لي انت اللي هتغني المسلسل دا
01:44لما عرض على المسلسل هيا روحت الجوزي
01:47قلت له فيه مسلسل اسمه أبناء في العاصفة
01:49فيه أغاني أغنيها ازاي قال لي
01:52اختار لي بقى الحاجات اللي أغنيها فيه
01:54ولما غنيت فيه الحقيقة
01:56ما فيش حد ما أعجبش لبيه كل الناس أعجبت بيه
01:59غنيت أصمر يا أصمراني
02:02يا عويد الرحاني يا عويد الرحاني
02:07لما بناش لقين حد من المؤلفين أو الملاحنين
02:12يجيب اللون بتاعها الصح اللي هو اللون للشعب الصميم
02:16فكت انا بكتب لها الكلام
02:18لأن انا متربي معها في البلد بتاعتها في الأنايات
02:23كنت انا من نفس البلد
02:25فطبعا كنت انا عارف بقى أحوال الفلاحين وهو الأخوة
02:28فابتدئت من انا اكتب لها أغاني ولحانها أنا بنفسي
02:31وكده ونجحت لنجاح كبير جدا وانا عملت لها حوالي حوالي عشرين غنوة
02:37في مسلسل أبناء في العاصفة
02:41لما ما كانوش لقين حد وما فيش ميزانية
02:43ثم انا عملها ببلاش زي بعض مش مشكلة
02:46فعادنا عملت للأغاني كلها كتبتها ولحنتها
02:50وانت هي على الطابلة نجحت نجاح رهيب جدا
02:54وبتالت بقى داخلت بقى أنا جماعية المؤلفين والملحنين
02:59بقيت عوض فيها عوض موجود في الخط العضوية فيها
03:04وخط عوضية نقابة المهل الفنية لها الموسيقيين كملحن
03:11فانا عوض فيها يعني عوض في جماعية المؤلفين ومعين
03:15عوضوا في نقابة المهل التمثيلية
03:18وعوضوا في الكتاب والأدباء اللي هي بتاعة الناشرين اللي هي الأخرانية دي
03:25فالحمد الله رب العالمين عكا عملت لها أغاني كتير جدا جدا جدا فاطمة عملت لها حوالي أكتر من 45 غنية
03:32ومازلت الوقت بعمل لها برضو أغاني وبعمل لها ألبومات ونقخة جدا نجاح كبير جدا جدا
03:39طبعا من ضمنهم غنوة أنا بنت عمك والأمّة والأمّة والأمّية ويحنيين أيعين
03:47ويبيضة ويضيكتالي وحاجات كتير جدا وخلي بالك والحاجات دي كلها برضو عملت لها حاجات كتير جدا جدا
03:55وعملت لها يدي فرحنا المعتبر اللي هو الجديد بتاع الجديد يدي فرحنا المعتبر
04:02ويهتاني يا ربي وغاني كتير يا ليلي يا ليلي يا مطالي الليل وحاجات حاجات كويسة هتنزل إن شاء الله قريب يعني بإذن الله
04:13يا بيضة بياضك تلي وعيونك ملح يا لللي
04:20ما هو صحيح ابن الوز عوام جملة بنسمحها كتير وتحققت بحزفرها مع فاطم عيد
04:34وبنتها شايماء الشاي صوت تضطرب لي النفوس من أول ما تسمعه صوت ذهبي بصحيح طفلة أول لما تمسك المايك وتغني الكل ينتبه ويسمع
04:47لأ وكمان أول لما بدأت غنت للست ومن ساعتها وصوتها محفور في القلوب
04:53شماء أنا وهي صغيرة خالص كده كانت تقعد تدند الحاجات كده فبقى أنت شو نحن بدي لها سكة
05:04فكنا راحين اسكندرية مرة وكان معنا الولاد را كبير في العربية وأنا ساي وفاطمة جاء من مني
05:12فأماني يغنوا حاجات يعني حاجات اللي موجودة في السوق فلقيت صوت صوت من فوسيهم صوت فريد من نوعه مش
05:20مش صوت يعني عيالي لأ ده كانت عندها بتاع أبرى أربع سنين ولا خمس سنين
05:26لقيتها بتقول رعورب وبتقول حاجات اللي اللي اللي اللي اللي اللي ايه ده
05:29قلت لأ انت سامع البنت قلت لأ انت سامعها قلت لأ بسميها وخالي تغني
05:34قلت تغني انبساط جدا جبتها بقى وقعدتها معايا قلت لأ قولي كذا كذا كذا
05:39عفضتها شوات حاجات بتاعت مين أم كلسوم بالزاد ففي يوم كنا معزومين على أول حلقات
05:49هذا المسائل لسامع صبري فكان في الفندق اللي هو اللي على البحر ده مش عارف اسمه كده
06:00ففندق كبير يعني فكان فيه سامع صبري بيقدم نجوم وبقدم عيال وبتاعه عجازة كده
06:06وكان فيه من الكتاب والشعراء ناس كتير جدا والمؤلفين والملاحنين كلهم موجودين يعني كمية كبيرة
06:15ففيه كبير ولدنا وعد صديق فقعد يقول له يا أستاذ شامير يا أستاذ سامير شاماء بتغني شاماء بتغني كات معنا الشاماء
06:25فقال له قال له هات تعالي يا شطر ما يعرفهاش ما يعرف الشاماء دي مين
06:31فداخلت الشاماء عنده قال لها انتها شاماء بتغني قالت له ايو قالت بتغني مين كان عندها ست سنين
06:39وقد كده أزعى كده وبتاع فقالت له قالت له قالت له قالت له قالت لها بتغني مين قالت له قالت له أم كلسوم
06:47هعمل كده بصولها كده انت تغني لهم كلسوم انت بين انت عشان تغني لهم كلسوم
06:53فقال لأ طب سمعينه سمعينه على شطر
06:56لكنه أنا بتكلم كده هدي بقالت لها تبص للموسيقيين كده بوراها
07:01موسيقيين بتاعت سامير والفرقة بتاعته واقفين بورا بصت له قالت له يعني عشان هيقولوا معاه
07:09هايقولوا ايو معرفين هتقول ايه وروعة الدخلة بقى لسه فاكر لسه فاكر قلبك اديلك امان
07:15اللي تغني بتاعته بكلسوم دي اول ما دخلت من الاول الكلام الصالة كلها تسقيف بدرجة فظيعة جدا
07:23ما كانوش متصورين البنت الصغراء دي تقول المطلع ده بالحلاوة دي والفرقة راح تدخل على نفس التونالتي بتاعها
07:32دخلت على التونالتي بتاعها وشغلت بقى قالت قالت كوز كبير جدا منها
07:36بوهد سامير صبري بقى واقف ما قاعد يسقف بقى فمن دي بقى الناس بقى كانت قاعدة الفنانين كلهم قاعدين بقى
07:48نتبهروا بشاماء ودينها زاتت والحالة دي زعت مرتين بقى فطبعا الشاماء تعرفت من قلب الحتة دي
07:56تعرفت جدا جدا ومن ساعة دي توقيت اشتهرت بقى فاطمعيد بتاعت المكلسوم
08:02وتعمل لها كذا شريط من قبل كده يعني عشان كلسوم ونجح نجح قصر الدنيا
08:08مع الخطيب الاول شركة الخطيب كانت الاول عمل لها الشريط ده بتاع اللي هو رجعتلي
08:17رجعتلي اول شريط ده ده بقى هو كسب منه ملايين الله يرحمه بقى واحسن ليه كسب منه ملايين احنا اخدناش منه غير الملايين فمش مشكلة دي
08:29المهم بس فطبعا الحقيقة ريتشال الحق ده راجل عظيم جدا وراجل فنان كبير كبير يعني
08:37فلما سمع بشايماء قال لا انا عايز الصوت ده الصوت ده حلو جدا سمعها مبهر بيه وكان بتاع بيه بيسجل حاجات غربية
08:47مش مش شارق يعني حاجات غربية وشارقية برضو بس كان تركيزه على الغربي
08:53لما سمع الشماء قال لك بس هو دي الصوت اللي انا عايزه تعالى فالحقيقة اخدها وعمل لها اغاني خاصة سنجل وعمل لها كم ألبوم ونجحت نجاح كبير جدا ومن ضمن الحاجات اللي نجحت جدا سد خانة غينو اسمها سد خانة
09:11نجحت نجاح فضيع جدا جابت ملايين والحاجات كلها بتاعته نجحة ما شاء الله عليها يعني
09:17الحاجة باباها له لربنا له الفضل وباباها هو اللي اكتشافها وسمحها الناس ليهم ثقالهم وقد ايه عجابة بصوت شايماء وحطوها على بر الأمان
09:32كل الأغاني بتاعت شايماء بحبها أحب أقول لها ربنا يوفاك يا شايماء ويسبت خطاكي ودايما تبقى وقف على قد صلبها
09:41حد قالك اني ممكن أبقى ليك أنا سد خانة لما تحتك نتلاقيني وقفة جنبك باستماتة
09:53وما تبقى مش عايزني تقولي يلا وفي السلامة من اللي قالك اني أقبل عيش معك تاني بإيهانا
10:05جاني زمان عشان بحب ضعفت قلت ما فيش قرامة
10:11مشت معي بطريق طويل أخرت ما رجعت أنا خسرانة
10:17الصدفة معارضتش على الحاجة إنه كان أول مرة يسمعني فالحازول
10:22أنا بنت عمك يا سلام علي أيوة أيوة أيوة أيوة على أيوة
10:31أنا بعشاء الفن من صغري وحياتي غوينة
10:38مش شرق للغار
10:43مش شرق للغار بلفتها وقلت غوينة
10:51موسيقى
10:56أنا بنت عمك يا سلام علي أيوة
11:01موسيقى
11:04أنا سن نسايا مغزن في الصفايا
11:08أنا سن نسايا مغزن في الصفايا
11:12والنقطة بعشرة والفن جالبي مي
11:16موسيقى
11:18يا ليل يا عيني
11:24يا ليلي
11:27يا يا ليلي
11:30يا ليل يا ليلي
11:34يا ليلي
11:36يا يا يا ليلي
11:41موسيقى
11:43يا بتاع الورد زوّق العربية
11:49الليلة الدخلة وبكرة الصباحية
11:53الورد زوّق العربية
Be the first to comment
Add your comment

Recommended