- 4 months ago
- #تلخيصة
#تلخيصة
Category
🎥
Short filmTranscript
00:00بتبدأ القصة لما بنشوف درو وهانا
00:03وهم افطرقهم لبيت العيلة القديم
00:05أسر الأجداد
00:06اللي أبو درو الملياردير شارلز أبرناثي
00:09اللي لسه متمم 75 سنة
00:11كان عامل فيه حفلة علشان يحتفل بعيد ميلاده
00:13وعزم كل أولاده
00:15ومن ضمن الحضور كانت توقم مادلين وجون
00:17اللي مسكين مناصب تنفيذية في شركتين
00:20كل واحدة فيهم بمليارات الدولارات
00:22وبنتهم الرابعة كامي
00:23المشهورة بأنها انفلونسر على السوشيال ميديا
00:26اللما دي بتحصل بعد سنتين طوال من القطيع والخناعات
00:30وده اللي بيفسر شوية
00:31ليه وشوشهم كانت مقلوبة
00:33والجو بينهم مشحون بالغل
00:35لأن الجروح القديمة لسه مفتوحة ومحدش نسي
00:38محدش فيهم كان فاهم بالضبط
00:40ليه شارلز نداهم بالشكل ده
00:42مايلز مدير الأمن هو اللي دخلهم الأصر
00:45بس الغريب أن الأصر كان شكله مهجور
00:47وما فيهش الخدم اللي متعودين عليهم
00:49كأن صاحب البيت كان عاوز الليلة دي
00:52تكون ليه هو وأولاده بس
00:54شارلز برر ده بأنه كان عاوز يقضي الليلة مع عائلته
00:57ولما استقبل ضيوفه
00:58اتفاجئ لما شاف هانا
01:00لأن الدعوة كانت واضحة وصريحة أنها الأولاده بس
01:03ومن ناحيطها هانا اعترفت أنها دخلت من غير عزومة
01:06وأن الألأ هو اللي خلاها تيجي
01:08علشان تقوله كل سنة وهو طيب
01:10بعيد ميلاده الخمسة وسبعين
01:11وطرحت أنها هي ودرو
01:13كانوا مجهزين لهدية مفاجأة
01:15كانوا نويين يدهاله اللي لادي
01:17وفجأة شارلز نزل عليهم بإعلان كان زي القنبلة
01:22قال لهم أنه هيموت اللي لادي قبل الساعة 12 بالليل
01:24لأن فيه حد بيحاول يدمره
01:26وكشف لهم أنه علشان كده قفل البيت ومشى الأمن
01:30لأنه كان محتاج يحميه من أي تلاعب خارجي
01:33اعترف بصوت مرهق أنه طول حياته جمع ثروة ما تتعدش
01:36ومعاها جمع أعداء كتير برضه
01:39وأقرب غلطاته زمان
01:40وبرر ده بأن طبيعة الدنيا خلته يمشي في طرق مختصرة
01:44ودلوقتي بتطرده
01:45اترجاهم يحموه اللي لادي بس علشان يقدر يعيش
01:48وعلشان يزود التوتر
01:49قرأ وصية كان كاتبها
01:51قال لو فضل عايش لحد الفجر
01:53الثروة هتتأسم على أولاده بالتساوي
01:56أما لو مات قبل نص الليل
01:57كل أملاكه هيتبرع بيها لمؤسسة أبرناثي
02:01ودي كانت مفاجأة وصدمة للكل
02:03لأنهم عمرهم ما كانوا عاملين حسابهم على احتمال زي كده
02:06المشهد ده ولد ردود فعل مختلفة
02:09فيه اللي شاك من شارلز الجنن
02:11وإن كل ده مجرد اختبار مريض علشان يقيم شخصية أولاده
02:15وفيه اللي بان عليه الخوف فعلا
02:17أما شارلز فكان مجهز إجراءات عنيفة بالفعل
02:20كان مركب شابابيك بإزاز ضد الرصاص
02:23علشان ما حدش يعرف يهرب بسهولة
02:25والبيبان كانت متبرشمة
02:26طلب من هانا إنها تسيب البيت
02:28بحاجة إن مهمة الحماية دي للأولاد بس
02:31هي تنشت طلبه
02:33وقالت له لو كلامك صح يبقى لازم أساعد
02:35جون ومادلين وصلوا لنتيجة إن أبوهم خلاص خرف
02:39وإن دي مجرد محاولة يأسى تانية منه
02:41علشان يجبر العيلة إنها تتلم حواليه
02:44لكن هانا فضلت تفكر
02:45إن لو فيه حتى احتمال بسيط لوجود خطر حقيقي
02:49حتى لو واحد في المية بس
02:51يبقى يستاهل نحاول نمنع أي هجوم ممكن يحصل
02:54الفكرة دي أقنعت درو وكامي
02:57وقرروا يفتشوا الأسر علشان يدوروا على أي دليل
03:00لحاجة مريبة
03:01في حين إن جون ومادلين انسحبوا على قضتهم
03:04كامي بدأت تفتشها في القابو
03:07اللي فيه أزايز النبيزي الأديمة
03:09كان باين إن اهتمامها منصب
03:11على إنها تدوء أكتر من إنها تعمل تحقيق بجد
03:14بس وهي بتدور وسط الأزايز
03:16سمعت صوت خروشة جاي من حتة ظلمة
03:18وحست فورا إن فيه حاجة أو حد بيرائبها في العتمة
03:22اتنفضت من الخوف وعملت صوت وجرت على الباب
03:25لكنها بتكتشف إنه مقفول
03:26طلع مقلب من جون
03:27اللي كان قافل الباب علشان يخضها
03:29بس في نفس الوقت على حيط للقابو
03:32ظهر خيال لشخص بوضوح
03:34وده أول فرضية إن تشارلز
03:35ممكن يكون عنده حق بخصوص وجود خطر بيهددهم
03:39بعد كده درو وهانا
03:41راحوا لتشارلز علشان يستفسروا منه
03:43سألوا أبوهم بشكل مباشر
03:44إيه اللي بيحصل
03:45وهو قرر نفس الكلام
03:46وقال لهم لو حاجت لهم كل التفاصيل
03:49مش هتصدقوني
03:50وهتقولوا علي مجنون
03:51وفي قضة البلياردو
03:52جون كان بيلعب
03:53وفجأة حصلت حاجة شكلها خارخ للطبيعة
03:56خضته
03:57كوبايته وقعت لوحدها
03:58ولما بص على الترابيزة
03:59لاحظ إن الكور مترتبة صح
04:01وبشكل منظم وغريب
04:02وده وطروا جدا
04:04بنفس الوقت كامي
04:05اللي كانت لسه عايشة في مود الإنفلونسر
04:08كانت بتصور فيديوهات ريلز
04:09وسط الحبسة الغريبة دي
04:11وهي بتصور لمحت خيال وراها
04:13اتخضت وقربت علشان تشوف
04:15ولما بصت ما لقيتش حاجة
04:16قالت يمكن بيتهيق لها
04:18ورجعت تصور تاني
04:19لحد ما حد
04:20هاجم عليها من ظهرها
04:22وقعت في حمام السباحة
04:23وهي مسكة الموبايل
04:24وبعدها طفت جثتها على وش المية
04:27مصابة وغرقانة في دمها
04:28اكتشاف موتها
04:29كان صدمة للكل
04:30جون حس بالزنب
04:32لأنه كأخ كبير
04:33كان المفروض ياخد باله من كامي
04:35بس هو كان مشغول بخطط
04:36للاستلاء على شركات منافسة
04:38مادلين كانت هي
04:39اللي زرعت في دماغه
04:40فكرة السيطرة
04:41على إمبراطورية العيلة
04:43بحجة أن أبوهم مريض عقليا
04:45وضربت له أمثلة
04:46برجال أعمال تانيين
04:47قريبهم لاجأوا لنفس الحيل
04:49أما مادلين
04:49فحاول التهون من الموضوع
04:51وقالت يمكن تكون حد سعادية
04:53مع أنها بعدها بشوية
04:54بدأت تشاور على هانا
04:56كمتهمة
04:57لأنها جديدة على العيلة
04:59وممكن يكون عندها دوافع
05:00تخلص من كامي
05:02علشان تورس
05:03لمحة ضمنيا
05:04أن ممكن هانا ودرو
05:05يكونوا ضبروا موتها
05:06علشان ياخدوا الفلوس
05:08الاتهام ده جنندرو
05:09ورد عليها
05:10باتهام مماثل للتوأم
05:13وهانا كانت بتحاول
05:14تهدي الجو
05:15وقالت سؤال
05:16غير مصاري الشكوك بتاعتهم
05:18قالت لهم
05:19طب إيه رأيكم
05:20لو القاتل موجود معانا جوه البيت
05:22وبسرعة بلغوا تشارلس بالمصيبة
05:24واستقبل الخبر وهو موجوع
05:26بس رفض يفتح البباني
05:28قال إن الوضع هيتضهور أكتر من اللحظة دي
05:30لأن نص الليل قرب
05:32وكشف عن حاجة مرعبة أكتر
05:33قال إن الكائن اللي عاوز يقتله مش بني آدم
05:36دي روح شريرة
05:37اعترف إنه من سنين عمل اتفاق
05:40كلفه حياة شخص
05:41ودلوقت الحاجة دي بتطرده
05:43في الجو ده تشارلس غير الوصية
05:45نقل حصة الاتنين مليار دولار
05:47اللي كانت هتروح لكامي
05:49ودها لهانا
05:50علشان اختار التفضل موجودة في البيت
05:52وبكده الأولاد بقوا فوش المدفع
05:54ومضطرين ينقذوا أبوهم من شبح خارق للطبيعة
05:58فكرة كانت بالنسبة للتوأم
06:00مجنونة تماما
06:01جون وهو خايف من اللي ممكن يحصل
06:03ومقتنع إنه كل دي تمثلية من إخواته
06:06علشان يسترقوا الفلوس
06:07مسك مسدس وحبسة شارلس في المكتبة
06:10وانسحب على قطه
06:11دروه وهانا
06:13أصروا إنهم يبدأوا يدوروا على الشبح المزعوم ده
06:16وده تصرف زود شكوك جون أكتر
06:18لأنه كان مقتنع إنها خدعة
06:20علشان يضمنوا الثروة
06:22وشكوا زاد أكتر لما هانا
06:24خادت اتنين مليار دولار
06:25مبلغ التوأم كانوا بيبصولوا بغل
06:28خصوصا إنهم عمرهم مرتاحوا لهانا
06:30وحتى كان عندهم مواقف وأفكار
06:32شبه وعمصورية ناحيتها
06:34مش قادرين يتقبلوا إن شارلس
06:36سمح لدروه يتجوز واحدة من برة
06:38الطبقة بتاعتهم
06:39ودروه وهانا بيدوروا في البيت
06:42اكتشف إنه جثة كان اختفت
06:43وده معناه إن حد سحبها
06:45وده سبب لهانا حالة هلع
06:47وخلاها عايزة تهرب من الأسر
06:49زي اللي بيجري في سباء
06:50بس كل المخارج كانت مقفولة
06:52وهي في حالة يأسه بتقول في 60 دهية الفلوس
06:55حاول تكسر الشبابيك من غير فايدة
06:58لحد ما دروه مسكها
06:59لأنه كان عارف مخرج بديل
07:01من قضة التحف
07:02ومادلين في قضتها
07:03قالت إنها شافت شبح على هيئة كامي
07:06جون وصل القوضة
07:07بس ما شافش غير لوحة مرسومة للبنت
07:09بعد كده مادلين حكت لجون
07:11عن شاب كانت بتحبه أيام الكلية
07:14وإزاي تشارلز رفضه
07:15بسبب مستواء
07:16وقالت إنه معطرتش على هانا
07:18لما دروه حاب يتجوزها
07:20وده زود إحساس التوأم
07:22بإن الغرباء بيحلوا محلهم
07:24رغم إنهم اشتغلوا بجد
07:25وكرسوا حياتهم لتشارلز
07:27شعور وصل بهم لقرار
07:29إنهم لازم يخلصوا على دروه وهانا
07:31بشكل نهائي
07:32وفي قضة التحف
07:34شارلز كان مكدس حاجات قديمة كتير
07:36زي تمثيل ولوحات وقطع أثرية
07:38كانت أم دروه بتعتقد إنها ملعونة
07:41وأيامها كانت معطردة على وجودها في البيت
07:43لأنها خايفة إنها في يوم من الأيام
07:45تجيب لهم مصيبة
07:46وعلشان يتجنب نقل الحاجات دي بشكل علني
07:49شارلز كان عمل أسانسير خاص
07:51بينقل القطع دي للقوضة على طول
07:54وهانا بتحاول تخرج
07:56اتحشرت في آلية معينة
07:58وبدأت تحس الضغط من قوة مش متشافة
08:00وكأنها هتتسحق
08:02دروه لحقها في آخر لحظة
08:04بس كان واضح إن في حاجة غلط جدا
08:06فجأة كل التماثيل اللي في القوضة
08:07لفت ناحيتهم وبسط لهم
08:09بعدها النور طفى والحاجات بدأت تقع
08:12وفي وسط الفوضى دي
08:13لمحوا الشبح اللي كان شكله مرعب
08:15لما سمعوا خبط على باب أبوهم
08:17جريوا هناك متوقعين يلاقوا تشارلز
08:19ولما دخلوا شافوا الخزنة مفتوحة
08:21افتكروا إن تشارلز ممكن يكون استخب جواها
08:24فدخلوا الخزنة
08:25وفي تصرف جنوني جون أفل عليهم الباب من برة
08:28وكان ناوي يقتلهم الاتنين جوة
08:30لأن الخزنة كان فيها نظام شفط
08:32بيخلص الأكسوجين
08:33ولما التوقع مرتاحوا
08:35وافتكروا إنهم قضوا على الخطر
08:37سمعوا خبط أبوهم تاني
08:39ولمحوا خيال ماشي وراهم
08:40مادلين سبقت علشان تشوف
08:42ما لقيتش غير آثار أقدام
08:44فاجأة حاجة مسكتها من رقابتها
08:45ورفعتها في الهوى وسحبتها
08:47وجون كان بيتفرج على المشهد وهو مرعوب
08:49وبعد كده بنشوفها في قضتها قدام لوحة كامي
08:53اللي بينزل منه الشهادام
08:54ومن اللوحة دي بيخرج كائن شبيه بالبشر
08:57وشرير
08:58وبيهجم على مادلين
08:59الكائن فضل فوقها لحد ما جون وصل للقوضة
09:02جون بمسدسه جيري علشان يحاول يوقفه
09:05ومن خوفه ضرب نار
09:06فجات الطلقة بالغلط في مادلين
09:08اللي ماتت في ساعتها
09:10جون حاول ينقذها بس فشل
09:11وسمع الخبط تاني وهو بيعزبه
09:14صوت في ودنه
09:15شاف جثة مادلين وهي بتختفي بشكل غامض
09:18وده رعبه وخلاه يفهم فورا خطورة الموقف
09:21فجري على الخزنة وفتحها على دروهانا
09:23اللي كان اكسوجينهم قرى بيخلص
09:25طلعوا وهم بيشكروه من غير ما يعرفوا ان هو اللي كان حبسهم
09:29بعدها جون طلب منهم يحاولوا يتعاملوا مع شارلز
09:32وهو هيروح يواجه الكيان ده باخر طلقة في المسدس
09:35تصرف يائس وشبه انتحاري
09:37بس المطاردة طلعت ازكى
09:39وبدأت تجري ورادرو وهانا
09:41اللي هربوا زي المجانين
09:42وحبسوا نفسهم في قوضة
09:44لقوا جواها غرفة سرية
09:45بالغرفة دي اكتشفوا مواد سحر وشعوزة
09:48وكتب طقوس واستدعاء للارواح
09:50ومن الادلة اللي جمعوها
09:52هانا فهمت اخيرا ان شارلز
09:54عمل اتفاق مع كيان خارق للطبيعة
09:56وفي نفس الوقت الكيان ده
09:58كان لسه بطارد جون
10:00واجبره انه ينطه من فوق الاصر
10:02وبعدها تحول لشكل هيئة مادلين
10:04علشان يمتص شوية الحياة
10:07اللي فضلين فيه
10:08بعد كده الساعة
10:10كانت بتقرب من اتناشر
10:12اللحظة اللي الكائن ده بيوصل فيها
10:14الاقصى قوته طارد الاتنين
10:16لحد قوضة تشارلز
10:17وهناك تشارلز شرح لهم بصوت تعبان
10:19سبب كل اللي بيحصل
10:21اجداد تشارلز كانوا اغنية جدا
10:23بس على ايام ابوه
10:25فسروا كل ثروتهم في عملية نصب
10:27علشان يخرج من الفقر المدقع
10:28هو عمل صفقة مع شيطان اسمه مامون
10:31شيطان الجشعة
10:32اتفاق يسلم له روحه في عيد ميلاده
10:34الـ 75 مقابل الثروة
10:36اتفاق خلت تشارلز غني جدا
10:39بس الموعد جاد الوقتي
10:41في الاول كان راضي
10:43بس موت مراته صح جواه جوع للورث
10:45وطمع ان اسمه ابرناثي
10:48يفضل خالد للابد
10:49علشان كده فاوض على الاتفاق تاني
10:52وعرض مش بس حياته
10:53لا ده عرض سلالته كلها
10:56واحفاده مقابل انه يضمن
10:58بقاءه الرمزي في التاريخ
11:00وعلشان كده هو جمع اولاده الليلة دي
11:02كان المفروض ينقذوه
11:03بانهم يضحوا بنفسهم
11:05وعلشان كده الكيان
11:07كان بيخلص عليهم واحد ورد تاني
11:09علشان ياخد الدين بتاعه
11:11ودام الحقيقة دي
11:13درو هو مصدوم وحاسس بالخيانة من الاب
11:15اللي كان فاكره بيعرفه
11:17اتفاجئ بطلقه في صدره
11:18شارلز طلع المسدس من غير تردد
11:20وقتل درو
11:21وهانا انهارت ملعياته الصدمة
11:23لانها عمره ما تخيلت ان ده ممكن يحصل
11:26شارلز وهو بيدافع عن نفسه
11:28قال انه طلب منهم كذا مرة يسيبوا البيت
11:30ودلوقتي علشان هم مشهود
11:32بقوا لاتنين هدف
11:33وجه المسدس ناحية هانا وضرب نار
11:36بس هي ناجت وهربت
11:37قدرت استخبف الضلمة
11:39وبالصدفة لقيت مسدس جون
11:41اللي كان فيه طلقه واحدة بس
11:43لما شارلز قرب هانا ضربته بالنار
11:45وكانت الساعة عدت 12
11:47وهنا كشفت لتشارلز
11:49انه مش هيكون اخر واحد من عائلة ابرناثي
11:52هي حامل في ابن درو
11:54وبكده السلالة هتكمل
11:56اتضح ان درو كان عاوز يعلن عن خبر الحمل
11:59كهدية عيد ميلاد لابوه
12:01بس الاحداث اخدت مصار مأساوي مختلف تماما
12:04ولان شارلز منفسه الجزء بتاعه من الاتفاق قبل نص الليل
12:08الشيطان قرب منه
12:10واخد روحه
12:11وتاني يوم الصبح
12:14هانا ثابت المصيبة دي وهي غرقانة في حزنها
12:17لانها عمرها ما كانت عايزة الفلوس
12:19هي كانت بتحب درو
12:20وكل اللي كانت بتتمناه انها تكون اسرة
12:24حتى لو القرايب دول
12:25طلعوا في نظرها جاشعين ومجرمين
12:27ودي نهاية الفيلم ونتقابل في تلخيصة جديدة
12:32شكرا للمشاهدة
12:34شكرا للمشاهدة
Be the first to comment