00:00الواقع دي فاكرينها كلكم أسرة في الصعيد واحد ومتزوج اتنين
00:08مراته الأولى عندها ست أطفال ست أولاد ومتزوج زوجة تانية
00:16كل اللي حصل اللي احنا عرفناه واللي الناس تبعته
00:21انه الراجل مات أو عيل صغير مات
00:25بعد شوية أخوه مات
00:26تقال شوية أخته مات
00:28كلهم ماتوا والراجل مات كمان
00:30فقالوا ده بالتأكيد فيه مصيبة كبيرة جدا جدا وباقية في هذه القرية
00:35كله تكلم على هذا الأساس
00:36لأنه نقول لا الصحة قالت لا ما فيش
00:38فالرواية بتاعت الصحة لا ما فيش
00:41اتغذى علينا ونقول ما فيش دايما وانكر لا لا فيه مصيبة
00:44وانتم خبيين إلى آخره
00:46النهاردة ظهرت الحقيقة
00:48ظهرت الحقيقة جالية وصدمة بالمناسبة
00:53جالية وصدمة
00:55إذا كانت الحكومة خلت براءة من التهمات قد وجهت إليها
01:03إن هي فيها عندها وباء وتسطرت عليه النهاردة
01:06حكم براءة للحكومة
01:07لكن إدانة مين إدانة المجتمع إدانة السوشال ميديا وإدانة المواقع الإخبارية اللي استبقت الأحداث
01:18وإدانة المجتمع اللي أفرز هذه النوعية من الحوادث
01:22في مشكلة عندنا في مشكلة ويجب إن إحنا كل المجتمعات فيها مشاكل مماثلة لكن إحنا علينا ما بنقرش نفسنا بالآخرين لكن أبص على اللي بين إيدي وأبص في ورقتي وعالج مشاكل أشوف إيه القصة
01:35تنسى باختصارش دي غيرة قاتلة غيرة مدمرة غيرة مسمومة غيرة دامية
01:46كل ده عنوين ممكن تتقال على الزوجة التانية أو الزوجة التانية اللي أولى يا ابني
01:53الزوجة التانية اللي بتغير من ولاد زوجها وأمهم اللي هي الزوجة الأولى
02:02حاولت إن هي تقتل ضرتها ده بالبلدة حاولت تقتل الزوجة الأولى
02:12فاخترعت اختراع قالت إيه قالت والله أحط لها سم
02:16بس أحط إزاي السم عشان ما يبانش هو أتكشف
02:20فجابت وهي بتغبز العيش حطت فيه نوع من المبيدات
02:25ودت هذا الرغيف لعيل من عيال جزها
02:29الوقت كله فتعب ومات
02:32فقالت كده تمام بتجرب في عيل
02:35بتجرب في عمر عيل
02:37تخيلوا
02:38لما الوقت مات قالت خلاص أبعد بقى لأمه عشان نخلص منها
02:42فبعتت الرغيف التاني والتالت والخبزة العيش
02:48عشان الزوجة الأولى تاكل منها
02:51ما حصلش ما كلتش
02:52العيال كله ماتوا وأبوه مات
02:54خليني يعني أنا دي الرواية كما فهمتها
02:58وده النتيجة النهائية للنيابة توصلت
03:02إليه لكن خليني تفاصيل دقيقة في هذا المضوع مع زميلي
03:05فتح سليمان
03:06رئيس قسم الحوادث
03:09أو مدير تحرير القاهرة 24
03:12أستاذ فتحي مساء الخير
03:13مساء الخير
03:18مساء الخير يا حبيبي ازايك
03:19مساء الخير على حضرتك ومساء الخير على جميع أستاذ المساعدين
03:22ازاي حضرتك
03:22أستاذ فتحي الخطة شيطانية
03:26اللي قتل فيها ستة أطفال وولدهم في المينيا
03:28وكانت بينظر إليها على أنها حالة وبائية
03:33وكل المواقع تكلمت والسوش المينيا تكلمت
03:36النهاردة بيوزدى للسطار
03:37وبتتكشف الحقيقة أطلعنا على ما لديك عن هذه القصة الدامية
03:41زميلنا فتحي
03:43القصة يا أستاذ نشأت زي مؤثير
03:46هي جريمة من أفشع الجرائم الأسرية
03:49اللي حدثت في الفترة الأخيرة
03:51جريمة دفعها كان الانتقام والغيرة
03:53الغيرة غيرت إحدى السيدات المتهمة من الزوجة الأولى للضحية
03:59وهو الأب
04:00غارت أنه هو أراد ورغب فيه أنه يعيدها مرة أخرى لأصمته
04:06فخططت ودبرت لاتكاب الجريمة الأسرية
04:10أول حاجة قبل الجريمة بأربع تيام
04:13وضعت مادة من المبيد الحشري
04:17سمّة المادة دي
04:18سمّمت بيها أو اسمها الكروف نابير
04:22حطتها في إحدى أو قطعة خبز وديته الطفلة
04:26علشان تختبر مدى فعالية المادة في أن هي تسمّم الطفلة
04:30بالفعل الضحية الأولى حصل له حالة إغماء
04:35ومات بعد يومين من الحسبة
04:37لما نجحت المادة في هذا الأمر حطت باقي بقى المادة فيه خبز
04:42وضعته طعام للزوج وباقي الأطفال
04:46واتباعا توفى الضحية الثانية والثالثة والربعة والخمسة والستة
04:50ثم القصة أثارت غمود ولغت كبير جدا في البداية زي ما حضرتها تذكرت
04:56لأن هي كانت تفسيرها في الأول على أن هي وباء
04:59ولا هي تسمّم مائي ولا هي تسمّم غذائي
05:03ظل الطب الشرعي وكادة المفاجأة
05:05أن الطب الشرعي في المينيا استعان بالطب الشرعي في الإسكندرية
05:08لكشف هذا الغمود حول الحادث والتحقيقات
05:12تمرت من 12 يوليو حتى أول أمن
05:15حين أصدرت ميابة العامة وأصدرت وزارة الداخلية
05:19بيان أكدت فيه أن المتهمة ما هي
05:21الزوجة الثانية للضحية ومراض قبل الأطفال الستة
05:26بعد كده تم طبعا التحقيق معاها وموجهتها
05:30وإلى أقوالها وتقتلت حارات الشرطة وتفريح كاميرات المرأبة
05:36اللي كمان أكدت أن الضحية الأولى كان معاها قطعة خبز
05:40من اللي تحط فيه المواد السمع والمبيد الحشري
05:44وتم رصادته كاميرات المرأبة
05:46خلينا أقول لك أن المستشار محمد أبو كريشف محمد العام الأول
05:50النيابات العامة بالمياه
05:52مبارح أمر بإداع أم هاشم اللي هي
05:56وليز الأطفال مستشفى العباسية للصحة النفطية
05:59والعصبية بعد ثبوت عدم سلامة قواها النفطية والعقلية
06:03خلال التحقيقات لمدة 30 يوم تحت الملاحظة
06:07والعلاج مع متابع الشقارير الحالم على طباء خلال النيابة
06:11خلينا أقول لك أن القصة دي قصة كبيرة زي ما أقول لك وإن هي النيابة العامة نظرت الجسامين وعملت محاكاة تصورية للمتهمة
06:21مثالة جريمتها قدام النيابة العامة وعملت بحثها على زمة التحقيقات
06:27جريمة عددها من الجرائم البشعة الأسرية لأن الضحاية كان ستسة
06:32وطبعا القبض كمان راح ضحية الغيرة والانتقام
06:36فتحي خليني أسألك سؤال يعني بينا بقى مهني
06:41الدروس المستفادة إيه من هذه القصة
06:43أولا الدروس المستفادة من هذه القصة طبعا العدالة الأسرية
06:50الصبر والتواني خلينا أقول لحضرتك أن الأصابع الاتهام تشير دائما في مثل هذه الجرائم إلى الأقارب
06:59الحضر طبعا من مما يتبرون نفوز شريرة أو أخبار بشرية في الأمور
07:08خلينا أقول لك برضو الحضر والحيطة من خلال عدم التعاطي
07:13وخلينا أقول لك برضو أن النفط البشرية طول الوقت طالما موجودة الحياة
07:18أتلاقي فيه الشر لكن لا يجب بأي شكل من الأشكال أن لا توجد جريمة كاملة
07:26الأمن يبحث الشرطة تحقق جهات التحقيق والنياة العالم
07:30يا أستاذ فاتحي خليك معي أنا لا أقصد الدروس المستفادة على مستوى الإنساني
07:36وغيره ده شغل دكتور أحمد عكاشة وأخرين
07:39أنا بسألك كصحفي إحنا كصحفيين كإعلاميين كمواقع كشوش الميديا
07:44نتعلم إيه من هذا الدرس
07:46آه تمام عدم التسرع عدم آآ آآ يعني
07:51هنا عدم التخمين في نفط
07:56أيوان عدم التخمين برافا
07:58في نفط الأحداث استفاء الأخبار من مصادرها السليمة والصحيحة
08:01والصبر والصبر في آآ آآ أخذ المعلومة من مصدر موصوق منه
08:06زي نيابة العامة أو الشرطة وانتظار التحقيقات
08:09لأن في الأول ناس كتير خمنت وقالت إن الأم ربما تكون متهمة
08:13ناس كتير قالت إن الصحة ربما تكون متهمة
08:16ناس كتير آآ قالت إن التسمم غذائي وإن المية فيها وا وا وا وا
08:22كتير ناس كلها فقطها على السوشيال ميديا
08:24صحيح
08:25يتبود من عنده ولكن الدرس الأساسي والمستفاد هو
08:28اتفاء الأخبار من مصادرها الموصوقة والدقيقة والصحيحة
08:32أنا مشكورة جدا زميلي العزيز فاتحي سليمان مدير تحرير
08:36دقيقة عربة عشرين
08:39كل شكرا تكتير
08:40شكرا
Comments